Skillnad mellan versioner av "Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 163: Rad 163:
 
Alternativt:
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.1 Svar 13|Svar 13]] | [[1.1 Lösning 13|Lösning 13]]</small></small>
 
:<small><small>[[1.1 Svar 13|Svar 13]] | [[1.1 Lösning 13|Lösning 13]]</small></small>
 
 
= Facit =
 
 
== 1) ==
 
<math> 2\, </math>
 
 
== 2a) ==
 
<math> 1\, </math>
 
 
== 2b) ==
 
<math> 4\, </math>
 
 
== 3a) ==
 
<math> (x-2) \cdot (x-6) </math>
 
 
== 3b) ==
 
<math> (x+2) \cdot (x+6) </math>
 
 
== 3c) ==
 
<math> (x-1) \cdot (x+5) \cdot (x-4) </math>
 
 
== 4a) ==
 
<math>x_1 = 2 \; {\rm och} \; x_2 = -1 </math>
 
 
== 4b) ==
 
<math> x_1 = {1 \over 3} \; {\rm och} \; x_2 = -{1 \over 2} </math>
 
 
== 5a) ==
 
<math> \begin{align}      & (x-2) \cdot (x-5)  \\
 
                    2 \; & (x-2) \cdot (x-5)  \\
 
                    6 \; & (x-2) \cdot (x-5)  \\
 
                    -8 \; & (x-2) \cdot (x-5)  \\
 
      \end{align}</math>
 
 
== 5b) ==
 
<math> (x-2) \cdot (x-5) </math>
 
 
== 6a) ==
 
<math> (x-2) \cdot (x-4) </math>
 
 
== 6b) ==
 
<math> y = 3 \cdot (x-1) \cdot (x+2) </math>
 
 
== 6c) ==
 
<math> y = 4 \cdot (x+3) \cdot (x-3) </math>
 
 
== 7) ==
 
<math> (x+2) \cdot (x-2) \cdot (x-5) </math>
 
 
== 8a) ==
 
<math> (3\,x - 1)^2 </math>
 
 
== 8b) ==
 
Går ej att faktorisera.
 
 
== 8c) ==
 
<math> (7\,z + 1)^2 </math>
 
 
== 9) ==
 
<math> (x-4) \cdot (x-2) \cdot (x-3) </math>
 
 
== 10a) ==
 
<math> x^2 - 13\,x + 2 </math>
 
 
== 10b) ==
 
<math> (x-4) \cdot (x-0,16) \cdot (x -12,84) </math>
 
 
== 11a) ==
 
<math> (x+1)^2 \cdot (x^2 - 9\,x + 20) </math>
 
 
== 11b) ==
 
<math> (x+1)^2 \cdot (x-4) \cdot (x - 5) </math>
 
 
== 12a) ==
 
<math> x_1\, = {1 \over 8} </math>
 
 
<math> x_2\, = -1 </math>
 
 
== 12b) ==
 
<math> (x+3) \cdot (x-3) \cdot (x+1) \cdot (x+2) </math>
 
  
 
   
 
   
  
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
 
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.

Versionen från 22 augusti 2012 kl. 18.04

       Teori          Övningar      


G-övningar: 1-3

Övning 1

Lös följande rotekvationer:

a) \( \sqrt{x} = 9 \)

b) \( \sqrt{x} = - 9 \)

c) \( 5 - \sqrt{x} = 1 \)

Alternativt:

Svar 1a | Lösning 1a | Svar 1b | Lösning 1b | Svar 1c | Lösning 1c

Övning 2

Lös följande ekvationer med den metod som förklaras i Teori-delen.

a) \( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

b) \( x + \sqrt{5\,x - 1} = 3 \)

c) \( 6\,x - 3\,\sqrt{9+x} = -9 \)

Alternativt:

Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c

Övning 3

Lös följande rotekvationer:

a) \( x = \sqrt{x+7} - 1 \)

b) \( {x + \sqrt{x} \over 7} = 6 \)

c) \( 2\,(x + 8) = 9\,\sqrt{4\,x} \)

Alternativt:

Svar 3a | Lösning 3a | Svar 3b | Lösning 3b | Svar 3c | Lösning 3c

VG-övningar: 4-8

Övning 4

Lös rotekvationen

a) \( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

b) Rita graferna till funktionerna \( y_1 = \sqrt{x^2 + 1} \) och \( y_2 = x - 3\, \) i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -10, Xmax = 10, Xscl = 2, Ymin = -10, Ymax = 10, Yscl = 2. Motivera ditt svar i a) med hjälp av graferna.

c) Rita graferna till funktionerna \( \displaystyle y_1 = x^2 + 1 \) och \( y_2 = (x - 3)^2\, \) i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -3, Xmax = 6, Xscl = 1, Ymin = 0, Ymax = 10, Yscl = 1. Tolka resultatet.

Alternativt:

Svar 4a | Lösning 4a | Lösning 4b | Lösning 4c

Övning 5

a) Modifiera rotekvationen

\( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

i övning 4 så att den får en lösning genom att titta på grafen som du (förhoppningsvis) ritade i övning 4b. Rita graferna till funktionerna på bägge leden av den modifierade rotekvationen i ett och samma koordinatsystem så att man ser lösningen grafiskt. Använd samma inställningar för WINDOW i din grafritande räknare som i övning 4b.

b) Lös den modifierade rotekvationen algebraiskt. Ange svaret med 2 decimalers noggrannhet.

Alternativt:

Svar 5a | Lösning 5a | Svar 5b | Lösning 5b

Övning 6

Lös ekvationen

\( x^4 - 29\;x^2 = -100 \)

Alternativt:

Svar 6 | Lösning 6

Övning 7

Lös följande ekvation, som är samma som i övning 2a, här med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Alternativt:

Svar 7 | Lösning 7

Övning 8

Lös följande ekvation och ange svaret med två decimaler\[ x\,\sqrt{x}\, + 4 = 8 \]

Alternativt:

Svar 8 | Lösning 8

MVG-övningar: 9-13

Övning 9

Lös följande rotekvation exakt\[ 2 = - { x \over \sqrt{1-x^2} } \]

Alternativt:

Svar 9 | Lösning 9

Övning 10

Lös följande ekvation exakt genom att använda en lämplig substitution\[ {1 \over x} = 306 - {1 \over \sqrt{x}} \]

Alternativt:

Svar 10 | Lösning 10

Övning 11

Lös följande 4:e gradsekvation med en lämplig substitution\[ {1\over2}\,(x^2 + 4\,x + 1)^2 = {3\over2}\,-\,(x^2 + 4\,x + 1) \]

Alternativt:

Svar 11 | Lösning 11

Övning 12

Lös ekvationen

\( \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 \)

Alternativt:

Svar 12 | Lösning 12

Övning 13

Undersök om följande ekvation har en lösning. Om ja ange den. Om nej motivera\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]

Alternativt:

Svar 13 | Lösning 13


Copyright © 2010-2012 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.