Grafritning och ekvationslösning med räknare

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Repetitioner          Genomgång          1.1 Polynom  >>      


Exempel

Simhopp från 10-meterstorn - del 1

Marie tävlar i simhopp från 10-meterstorn. Hennes hopp följer en bana som beskrivs av:

y=5x2+4x+10

där \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder\;efter\;hon\;lämnat\;brädan}

y \, = \, {\rm Hennes\;höjd\;över\;vattnet\;i\;meter}

a)   Rita grafen till funktionen som beskriver Maries hopp i din räknare.

b)   När slår Marie i vattnet? Ange svaret med \, 10 \, decimaler.

Använd din räknares ekvationslösare för att bestämma polynomets nollställe,
dvs lösa 2:a gradsekvationen: \qquad - 5\,x^2 + 4\,x + 10 = 0


Lösning

a)   Beskrivningen som ges här bygger på grafräknaren TI-82 STATS, men kan med lite modifikation tillämpas på alla grafräknare.


Grafritning med miniräknare

Så här ritar vi i grafräknaren grafen till funktionen

\qquad\qquad y = - 5\,x^2 + 4\,x + 10

Tryck på knappen Y= och skriv in funktions-

uttrycket där markören står:   Y1=(-)5X^2+4X+10

Tryck på knappen ENTER och sedan på GRAPH.

Ser du grafen till höger är det OK, annars

tryck på knappen WINDOW.

  Nollstallen med grafraknare.jpg

Mata in följande min-/max-värden samt skala för din räknares display (WINDOW):

x_{min}\, = 0
x_{max}\, = 2
y_{min}\, = 0
y_{max}\, = 12
x_{scl}\, = 1
y_{scl}\, = 10

Tryck på knappen GRAPH igen.

Läs av kurvans skärningspunkt med \, x-axeln: ungefär \, 1,9 \, .

\, y \, är \, 0 \, när \, \underline{x\, \approx 1,9\,} :   Funktionens nollställe.


Simhopp från 10 -meterstorn - del 2

Värdena i a) för WINDOW:s \, min \, , \, max \, och \, scl \, kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger. Men:

Vill du veta hur man matematiskt får fram dem, läs här:


b)   Vi kan nu använda närmevärdet från a) som startvärde för kalkylatorns ekvationslösare som kommer att precisera nollstället.


Ekvationslösning med miniräknare

När "exakt" slår Marie i vattnet? Lös ekvationen \; - 5\,x^2 + 4\,x + 10 = 0 \; med \, 10 \, decimalers noggrannhet.

Tryck i miniräknaren på knappen MATH.
Gå med piltangenten till Solver...
Tryck på ENTER.
Mata in ekvationens vänsterled där markören står, så att det efteråt står följande två rader i displayen:
EQUATION SOLVER
eqn:0=(-)5X^2+4X+10
Tryck först på knappen ALPHA (orange) och sedan på SOLVE (i orange ovanpå ENTER).

Mata in startvärdet \, x\, \approx 1,9 \, som vi fick fram i a) och tryck en gång till på först ALPHA och sedan SOLVE.

Värdet \, x = 1,8696938456\ldots \, visas i displayen vilket betyder:

Marie slår i vattnet efter \underline{1,8696938456\ldots\,\,{\rm sek}}:   Ekvationens lösning.





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.