1.7 Potenser

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
        <<  Förra demoavsnitt          Genomgång          Grundpotensform          Övningar          Nästa demoavsnitt  >>      


Hur räknar du?

Hur raknar du Potenser 20.jpg OBS!Vanligtfel:23=6

\qquad\quad\;\, {\rm Rätt:} \qquad\qquad\! 2\,^3 \; = \; 2 \cdot 2 \cdot 2 \; = \; 4 \cdot 2 \; = \; 8


Vad är en potens?

Potens Bas Exponent 80.jpg            

Potens med positiv exponent:

\quad\;\;\; 2\,^{\color{Red} 3} \; = \;\; \underbrace{2 \, \cdot \, 2 \, \cdot \, 2}_{{\color{Red} 3}\;\times} \; = \; 8

Potens = upprepad multiplikation

av \, 2 \, med sig själv, \, {\color{Red} 3} \, gånger.


\, 2\,^3 \, läses \, {\color{Red} 2} upphöjt till \, {\color{Red} 3} \, och kallas för  potens. Ingredienserna är \, 2\, som heter basen och \, 3 \, som heter exponenten.

Exponenten \, {\color{Red} 3} \, är inget tal som ingår i beräkningen, utan endast en information om att:

\, 2 \, ska multipliceras \, {\color{Red} 3} \, gånger med sig själv, en förkortning för upprepad multiplikation (jfr. upprepad addition).


Exempel

Förenkla: \qquad \displaystyle{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4}


Lösning: \qquad \displaystyle{{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} \, = \, {2 \cdot 2 \cdot 2 \quad \cdot \quad 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \over 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2} \, = \, {2 \cdot 2 \cdot 2 \quad \cdot \quad 2 \cdot \cancel{2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2} \over \cancel{2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2}} \, = \, 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \, = \, 4 \cdot 4 \, = \, 16}

OBS!   Förenkla alltid först, räkna sedan!

Snabbare: \qquad\!\! \displaystyle{{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} \, = \, 2\,^{3\,+\,5\,-\,4} \, = \, 2\,^4 \, = \, 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \, = \, 4 \cdot 4 \, = \, 16}

För att förstå den snabbare lösningen se Potenslagarna.


Generellt:

Potenser med positiva exponenter

Potensen \, a\,^{\color{Red} x} \, med positiv exponent ( x \, heltal > 0 \, och \, a \, \neq 0 ) kan definieras som:

Upprepad multiplikation av \, a \, med sig själv, \, {\color{Red} x} \, gånger:
\quad a\,^{\color{Red} x} = \underbrace{a \cdot a \cdot a \cdot \quad \ \cdots \quad \cdot a}_{{\color{Red} x}\;{\rm gånger}}


Potenslagarna

Första potenslagen: \qquad\qquad\quad\;\, a^x \cdot a^y \; = \; a\,^{x \, + \, y} \qquad\qquad


Andra potenslagen: \qquad\qquad\qquad\;\;\; \displaystyle {a^x \over a^y} \; = \; a\,^{x \, - \, y} \qquad\qquad


Tredje potenslagen: \qquad\qquad\qquad \displaystyle {(a^x)^y} \; = \; a\,^{x \, \cdot \, y} \qquad\qquad


Lagen om nollte potens: \qquad\qquad\quad\;\;\, a\,^0 \; = \; 1 \qquad\qquad


Lagen om negativ exponent: \qquad\quad\;\;\; a\,^{-x} \; = \; \displaystyle {1 \over a\,^x} \qquad\qquad


Potens av en produkt: \qquad\qquad\;\, (a \cdot b)\,^x \; = \; a\,^x \cdot b\,^x \qquad\qquad


Potens av en kvot: \qquad\qquad\qquad\, \left(\displaystyle {a \over b}\right)^x \; = \; \displaystyle {a\,^x \over b\,^x} \qquad\qquad


Dessa lagar gäller för potenser där baserna \, a,\,b \, är tal \, \neq 0 \, och exponenterna \, x,\,y \, är godtyckliga tal.


Exempel på första potenslagen

Förenkla: \quad\;\; a\,^2 \, \cdot \, a\,^3


Lösning:

a\,^2 \cdot a\,^3 \; = \; \underbrace{a \cdot a}_{2\;\times} \; \cdot \; \underbrace{a \cdot a \cdot a}_{3\;\times} \; = \; \underbrace{a \cdot a \cdot a \cdot a \cdot a}_{{\color{Red} 5}\;\times} \; = \; a\,^{\color{Red} 5}

Snabbare:

a\,^2 \cdot a\,^3 \; = \; a\,^{2\,+\,3} = \; a\,^{\color{Red} 5}


Den snabbare lösningen ovan är ett exempel på den första potenslagen. Nedan följer ett exempel på den andra potenslagen.


Exempel på andra potenslagen

\displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; {a \cdot a \cdot a \cdot a \cdot a \; \over \; a \cdot a \cdot a} \; = \; {a \cdot a \cdot \cancel{a \cdot a \cdot a} \; \over \; \cancel{a \cdot a \cdot a}} \; = \; a \cdot a \; = \; a\,^2

Snabbare:

\displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; a\,^{{\color{Red} {5\,-\,3}}} \; = \; a\,^2


Potensbegreppet definierades inledningsvis endast för positiva exponenter. Men den definitionen duger varken för negativa exponenter eller för exponenten \, 0 \, :

Antalet multiplikationer av basen med sig själv kan inte vara negativt eller \, 0 \, . Det behövs nya definitioner resp. slutsatser.


Potenser med negativa exponenter

Hur raknar du negativa exponenter 20.jpg


Potens med negativ exponent:

\qquad \displaystyle 2\,^{\color{Red} {-3}} \; = \;\; \frac{1}{2\,^{\color{Red} {3}}} \; = \; \frac{1}{8} \quad

Invertera potensen med positiv exponent.


Att "invertera" t.ex. \, 10 \, ger \, \displaystyle {1 \over 10} \; .


      

Andra exempel:

\displaystyle{10\,^{-1} \, = \, {1 \over 10\,^1} \, = \, {1 \over 10} \, = \, 0,1}
\displaystyle{10\,^{-2} \, = \, {1 \over 10\,^2} \, = \, {1 \over 10 \cdot 10} \, = \, {1 \over 100} \, = \, 0,01}
\displaystyle{10\,^{-3} \, = \, {1 \over 10\,^3} \, = \, {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, {1 \over 1000} \, = \, 0,001}

Generellt:

Påstående:

Lagen om negativ exponent \quad a\,^{-x} \; = \; \displaystyle {1 \over a\,^x}

Bevis:

\displaystyle{1 \over a^x} \; = \; \displaystyle{a^0 \over a^x} \; = \; a^{0-x} \; = \; a^{-x}

In den första likheten har vi använt lagen om nollte potens baklänges: \; 1 = a^0 \; .

In den andra likheten har vi använt andra potenslagen: \; \displaystyle {a^x \over a^y} \; = \; a\,^{x \, - \, y} \; .

Efter dessa steg får vi påståendet, fast baklänges.


Potenser med exponenten \, 0 \,

Exempel:

\quad \displaystyle 2\,^{\color{Red} 0} \;\; = \;\; 1 \quad


Generellt:

Påstående:

Lagen om nollte potens \quad a^0 \; = \; 1 \;

Bevis:

Påståendet kan bevisas genom att använda andra potenslagen:

\displaystyle{a^x \over a^x} \; = \; a^{x-x} \; = \; a^0

Å andra sidan vet vi att ett bråk med samma täljare som nämnare har värdet \, 1 :

\displaystyle{a^x \over a^x} \; = \; 1

Av raderna ovan följer påståendet:

a^0 \; = \; 1


I båda föregående påståenden ska alltid gälla: \quad x \, heltal > 0 \, och \, a \, \neq 0 \quad .


Exemplet nedan ska illustrera lagen ovan genom att visa följande:

Potenser med negativa exponenter är en naturlig fortsättning på potenser med positiva exponenter.

Nollte potensen bildar övergången mellan positiva och negativa exponenter, precis som \, 0 \, är övergången mellan positiva och negativa tal:


Varför är \; 5\,^0 \, = \, 1 \; ?

\;\; 5^4 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5
\;\; 5^3 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5
\;\; 5^2 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 \cdot 5
\;\; 5^1 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5
\; \boxed{{\color{Red} {5^0 \; = \; 1}}}
\;\; 5^{-1} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5}
\;\; 5^{-2} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5 \cdot 5}
\;\; 5^{-3} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5 \cdot 5 \cdot 5}
\;\; 5^{-4} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5 \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5 }

Att \; {\color{Red} 1} -orna följer med hela tiden beror på att multiplikationens enhet är \, {\color{Red} 1} , dvs \, a \cdot {\color{Red} 1} \, = \, a .

Därför blir endast \, {\color{Red} 1} \, kvar, när vi kommer till \, {\color{Red} {5^0}} \, då alla \, 5-or har försvunnit.


Jämför exemplet ovan med följande:


Varför är \; 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; ?

\;\; 5 \cdot 4 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 + 5 + 5 + 5
\;\; 5 \cdot 3 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 + 5 + 5
\;\; 5 \cdot 2 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 + 5
\;\; 5 \cdot 1 \; = \; {\color{Red} 0} + 5
\; \boxed{{\color{Red} {5 \cdot 0 \; = \; 0}}}
\;\; 5 \cdot (-1) \; = \; {\color{Red} 0} - 5
\;\; 5 \cdot (-2) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 - 5
\;\; 5 \cdot (-3) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 - 5 - 5
\;\; 5 \cdot (-4) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 - 5 - 5 - 5

Att \; {\color{Red} 0} -orna följer med hela tiden beror på att additionens enhet är \, {\color{Red} 0} , dvs \, a + {\color{Red} 0} \, = \, a .

Därför blir endast \, {\color{Red} 0} \, kvar, när vi kommer till \, {\color{Red} {5 \cdot 0}} \, då alla \, 5-or har försvunnit.


Som man ser är även multiplikation med negativa tal en naturlig fortsättning på multiplikation med positiva tal.

Multiplikation med {\color{Red} 0} , kallad nollprodukten, bildar övergången mellan dem, precis som \, 0 \, är övergången mellan positiva och negativa tal.

Att \, {\color{Red} 0} \, tar över rollen av \, {\color{Red} 1} \, beror på att \, 0 \, är additionens enhet, medan multiplikationens enhet är \, 1 \, .



Internetlänkar

https://www.youtube.com/watch?v=BMEOkzq3Xo4

http://www.youtube.com/watch?v=iYgG4LUqXks

http://www.webbmatte.se/gym/arabiska/2/2_8_4sv.html

http://www.webbmatte.se/gym/arabiska/2/2_8_3sv.html






Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.