Skillnad mellan versioner av "Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Created page with "__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |   {{Not selected tab|[[1.1 Ekvatione...")
 
m
 
(300 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.1 Ekvationer|Teori]]}}
+
{{Not selected tab|[[Repetitioner från Matte 2| <<&nbsp;&nbsp;Repetitioner]]}}
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Ekvationer|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[Rotekvationer och högre gradsekvationer|Genomgång]]}}
 +
{{Selected tab|[[Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Grafritning_och_ekvationslösning_med_räknare|Lektion 2 Grafritning & ...&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
== G-övningar: 1-6 ==
 
  
== Övning 1 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-3</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
Talet 5 678 är givet.
+
  
a) Vilket värde har siffran 6 i talet ovan.
 
  
b) Hur ändras talet 5 678:s värde om siffran 6 byts ut mot 4?
+
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Lös följande rotekvationer:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1.1 Lösning 1b}}
+
a) &nbsp; <math> \sqrt{x} = 9 </math>
  
== Övning 2 ==
+
b) &nbsp; <math> \sqrt{x} = - 9 </math>
<div class="ovning">
+
Kasta om siffrorna 2 och 6 i talet 6 542.
+
  
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
+
c) &nbsp; <math> 5 - \sqrt{x} = 1 </math>
  
b) Hur stor är ändringen?
+
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1.1 Lösning 1b|Svar 1c|1.1 Svar 1c|Lösning 1c|1.1 Lösning 1c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b}}
 
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 2</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
Bilda med siffrorna 3, 6, 1 och 4 ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
+
Lös följande ekvationer med den metod som förklaras i genomgången.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.1 Svar 3|Lösning 3|1.1 Lösning 3}}
+
a) &nbsp; <math> 2 \,\cdot \, \sqrt{x} - x = 1 </math>
  
== Övning 4 ==
+
b) &nbsp; <math> x + \sqrt{5\,x - 1} = 3 </math>
<div class="ovning">
+
Talet 20 136 är givet. Ange talets tusental.
+
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1.1 Svar 4|Lösning 4|1.1 Lösning 4}}
+
c) &nbsp; <math> 6\,x - 3\,\sqrt{9+x} = -9 </math>
  
== Övning 5 ==
+
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b|Svar 2c|1.1 Svar 2c|Lösning 2c|1.1 Lösning 2c}}</div>
<div class="ovning">
+
Ange talet tio tusen fem med siffror.
+
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.1 Svar 5|Lösning 5|1.1 Lösning 5}}
 
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
+
Lös följande rotekvationer:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.1 Svar 6|Lösning 6|1.1 Lösning 6}}
+
a) &nbsp; <math> x = \sqrt{x+7} - 1 </math>
  
== VG-övningar: 7-9 ==
+
b) &nbsp; <big><math> {x + \sqrt{x} \over 7} </math></big> <math> = 6 </math>
  
== Övning 7 ==
+
c) &nbsp; <math> 2\,(x + 8) = 9\,\sqrt{4\,x} </math>
<div class="ovning">
+
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
+
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.1 Svar 7|Lösning 7|1.1 Lösning 7}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.1 Svar 3a|Lösning 3a|1.1 Lösning 3a|Svar 3b|1.1 Svar 3b|Lösning 3b|1.1 Lösning 3b|Svar 3c|1.1 Svar 3c|Lösning 3c|1.1 Lösning 3c}}</div>
  
== Övning 8 ==
 
<div class="ovning">
 
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.1 Svar 8|Lösning 8|1.1 Lösning 8}}
 
  
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
 
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.1 Svar 9|Lösning 9|1.1 Lösning 9}}
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 4-8</span></Big></Big></Big>
  
== MVG-övningar: 10-11 ==
 
  
== Övning 10 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
+
Lös rotekvationen
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.1 Svar 10|Lösning 10|1.1 Lösning 10}}
+
a) &nbsp; <math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
  
== Övning 11 ==
+
b) &nbsp; Rita graferna till funktionerna <math> y_1 = \sqrt{x^2 + 1} </math> och <math> y_2 = x - 3\, </math> i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -10, Xmax = 10, Xscl = 2, Ymin = -10, Ymax = 10, Yscl = 2. Motivera ditt svar i a) med hjälp av graferna.
<div class="ovning">
+
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".
+
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.1 Svar 11|Lösning 11|1.1 Lösning 11}}
+
c) &nbsp; Rita graferna till funktionerna <math> \displaystyle y_1 = x^2 + 1 </math> och <math> y_2 = (x - 3)^2\, </math> i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -3, Xmax = 6, Xscl = 1, Ymin = 0, Ymax = 10, Yscl = 1. Tolka resultatet.
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.1 Svar 4a|Lösning 4a|1.1 Lösning 4a|Lösning 4b|1.1 Lösning 4b|Lösning 4c|1.1 Lösning 4c}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
a) &nbsp; Modifiera rotekvationen
 +
 
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 
 +
i övning 4 så att den får en lösning genom att titta på grafen som du (förhoppningsvis) ritade i [[1.1 Lösning 4b|övning 4b]]. Rita graferna till funktionerna på bägge leden av den modifierade rotekvationen i ett och samma koordinatsystem så att man ser lösningen grafiskt. Använd samma inställningar för WINDOW i din grafritande räknare som i [[1.1 Lösning 4b|övning 4b]].
 +
 
 +
b) &nbsp; Lös den modifierade rotekvationen algebraiskt. Ange svaret med 2 decimalers noggrannhet.
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.1 Svar 5a|Lösning 5a|1.1 Lösning 5a|Svar 5b|1.1 Svar 5b|Lösning 5b|1.1 Lösning 5b}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Lös ekvationen:
 +
 
 +
::<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.1 Svar 6|Lösning 6|1.1 Lösning 6}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Lös följande ekvation, som är samma som i övning 2a, här med substitutionen <math> t = \sqrt{x} </math>:
 +
 
 +
::<math> 2\,\sqrt{x} - x = 1 </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.1 Svar 7|Lösning 7|1.1 Lösning 7}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Lös följande ekvation och ange svaret med två decimaler:
 +
 
 +
::<math> x\,\sqrt{x}\, + 4 = 8 </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.1 Svar 8|Lösning 8|1.1 Lösning 8}}</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 9-13</span></Big></Big></Big>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 9</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Lös följande rotekvation exakt:
 +
 
 +
::<math> 2 = - { x \over \sqrt{1-x^2} } </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.1 Svar 9|Lösning 9|1.1 Lösning 9}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 10</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Lös följande ekvation exakt genom att använda en lämplig substitution:
 +
 
 +
::<math> {1 \over x} = 306 - {1 \over \sqrt{x}} </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.1 Svar 10|Lösning 10|1.1 Lösning 10}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 11</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Lös följande 4:e gradsekvation med en lämplig substitution:
 +
 
 +
::<math> {1\over2}\,(x^2 + 4\,x + 1)^2 = {3\over2}\,-\,(x^2 + 4\,x + 1) </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.1 Svar 11|Lösning 11|1.1 Lösning 11}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 12</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Lös ekvationen:
 +
 
 +
::<math> \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 </math>
 +
</div>
 +
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.1 Svar 12|Lösning 12|1.1 Lösning 12}}
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 13</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Undersök om följande ekvation har en lösning. Om ja ange den. Om nej motivera:
 +
 
 +
::<math> 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.1 Svar 13|Lösning 13|1.1 Lösning 13}}</div>
 +
<!-- Alternativt:
 +
:<small><small>[[1.1 Svar 13|Svar 13]] | [[1.1 Lösning 13|Lösning 13]]</small></small>
 +
 
 +
 
 +
= Facit =
 +
 
 +
== 1a) ==
 +
<math> \displaystyle 81 </math>
 +
 
 +
== 1b) ==
 +
Ekvationen saknar lösning.
 +
 
 +
== 1c) ==
 +
<math> x = 16\, </math>
 +
 
 +
== 2a) ==
 +
<math> x = 1\, </math>
 +
 
 +
== 2b) ==
 +
<math> x = 1\, </math>
 +
 
 +
== 2c) ==
 +
<math> x = 0\, </math>
 +
 
 +
== 3a) ==
 +
<math> x = 2\, </math>
 +
 
 +
== 3b) ==
 +
<math> x = 36\, </math>
 +
 
 +
== 3c) ==
 +
<math> x_1 = 64\, </math>
 +
 
 +
<math> x_2 = 1\, </math>
 +
 
 +
== 4a) ==
 +
Ekvationen saknar lösning.
 +
 
 +
== 4b) ==
 +
Graferna till <math> y_1 = \sqrt{x^2 + 1} </math> och <math> \displaystyle y_2 = x - 3 </math> ritade i samma koordinatsystem:
 +
 
 +
[[Image: Rotekv_Övn_4bR.jpg]]
 +
 
 +
Bilden visar att kurvan <math> y_1 = \sqrt{x^2 + 1} </math> (blå) och linjen <math> \displaystyle y_2 = x - 3 </math> (grön) inte skär varandra. Dvs de har ingen gemensam punkt där deras funktionsvärden överensstämmer.
 +
 
 +
Detta bekräftar att ekvationen
 +
 
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 
 +
saknar lösning vilket visades i lösningen till [[1.1 Lösning 4a|övning 4a]].
 +
 
 +
== 4c) ==
 +
Graferna till <math> \displaystyle y_1 = x^2 + 1 </math> och <math> \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 </math> ritade i samma koordinatsystem:
 +
 
 +
[[Image: Rotekv_kvadrerad_Övn_4c.jpg]]
 +
 
 +
Bilden visar att kurvorna <math> \displaystyle y_1 = x^2 + 1 </math> (blå) och <math> \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 </math> (grön) skär varandra i en punkt. Detta innebär att ekvationen
 +
 
 +
<math> \displaystyle x^2 + 1 = (x - 3)^2 </math>
 +
 
 +
har en lösning som kan avläsas från grafen till ca. <math> \displaystyle x \approx 1,3 </math>. Men denna ekvation uppstår när man kvadrerar den ursprungliga rotekvationen
 +
 
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 </math>
 +
 
 +
Dvs den kvadrerade ekvationen har en lösning som är den ursprungliga rotekvationens falska rot som är exakt <math> \displaystyle x = {4 \over 3} </math> vilket visades i lösningen till [[1.1 Lösning 4a|övning 4a]].
 +
 
 +
== 5a) ==
 +
Den modifierade ekvationen är:
 +
 
 +
<math> \sqrt{x^2 + 1} = 3\,x - 3 </math>
 +
 
 +
== 5b) ==
 +
<math> x = 1,64\, </math>
 +
 
 +
== 6) ==
 +
Ekvationen
 +
 
 +
<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>
 +
 
 +
har lösningarna:
 +
 
 +
<math> x_1 = 5\, </math>
 +
 
 +
<math> x_2 = -5\, </math>
 +
 
 +
<math> x_3 = 2\, </math>
 +
 
 +
<math> x_4 = -2\, </math>
 +
 
 +
== 7) ==
 +
<math> x = 1\, </math>
 +
 
 +
== 8) ==
 +
<math> x = 2,52\, </math>
 +
 
 +
== 9) ==
 +
<math> x = - \; { 2 \over \sqrt{5} } </math>
 +
 
 +
== 10) ==
 +
<math> x = {1 \over 289} </math>
 +
 
 +
== 11) ==
 +
<math> x_1\, = 0 </math>
 +
 
 +
<math> x_2\, = -4 </math>
 +
 
 +
<math> x_3\, = -2 </math>
 +
 
 +
== 12) ==
 +
<math> x = 9\, </math>
 +
 
 +
== 13) ==
 +
<math> x = -{1 \over 4} </math>
 +
-->
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 22 januari 2019 kl. 16.05

        <<  Repetitioner          Genomgång          Övningar          Lektion 2 Grafritning & ...  >>      


E-övningar: 1-3


Övning 1

Lös följande rotekvationer:

a)   \( \sqrt{x} = 9 \)

b)   \( \sqrt{x} = - 9 \)

c)   \( 5 - \sqrt{x} = 1 \)


Övning 2

Lös följande ekvationer med den metod som förklaras i genomgången.

a)   \( 2 \,\cdot \, \sqrt{x} - x = 1 \)

b)   \( x + \sqrt{5\,x - 1} = 3 \)

c)   \( 6\,x - 3\,\sqrt{9+x} = -9 \)


Övning 3

Lös följande rotekvationer:

a)   \( x = \sqrt{x+7} - 1 \)

b)   \( {x + \sqrt{x} \over 7} \) \( = 6 \)

c)   \( 2\,(x + 8) = 9\,\sqrt{4\,x} \)



C-övningar: 4-8


Övning 4

Lös rotekvationen

a)   \( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

b)   Rita graferna till funktionerna \( y_1 = \sqrt{x^2 + 1} \) och \( y_2 = x - 3\, \) i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -10, Xmax = 10, Xscl = 2, Ymin = -10, Ymax = 10, Yscl = 2. Motivera ditt svar i a) med hjälp av graferna.

c)   Rita graferna till funktionerna \( \displaystyle y_1 = x^2 + 1 \) och \( y_2 = (x - 3)^2\, \) i ett och samma koordinatsystem. Använd följande inställningar för WINDOW i din grafritande räknare: Xmin = -3, Xmax = 6, Xscl = 1, Ymin = 0, Ymax = 10, Yscl = 1. Tolka resultatet.


Övning 5

a)   Modifiera rotekvationen

\( \sqrt{x^2 + 1} = x - 3 \)

i övning 4 så att den får en lösning genom att titta på grafen som du (förhoppningsvis) ritade i övning 4b. Rita graferna till funktionerna på bägge leden av den modifierade rotekvationen i ett och samma koordinatsystem så att man ser lösningen grafiskt. Använd samma inställningar för WINDOW i din grafritande räknare som i övning 4b.

b)   Lös den modifierade rotekvationen algebraiskt. Ange svaret med 2 decimalers noggrannhet.


Övning 6

Lös ekvationen:

\[ x^4 - 29\;x^2 = -100 \]


Övning 7

Lös följande ekvation, som är samma som i övning 2a, här med substitutionen \( t = \sqrt{x} \):

\[ 2\,\sqrt{x} - x = 1 \]


Övning 8

Lös följande ekvation och ange svaret med två decimaler:

\[ x\,\sqrt{x}\, + 4 = 8 \]



A-övningar: 9-13


Övning 9

Lös följande rotekvation exakt:

\[ 2 = - { x \over \sqrt{1-x^2} } \]


Övning 10

Lös följande ekvation exakt genom att använda en lämplig substitution:

\[ {1 \over x} = 306 - {1 \over \sqrt{x}} \]


Övning 11

Lös följande 4:e gradsekvation med en lämplig substitution:

\[ {1\over2}\,(x^2 + 4\,x + 1)^2 = {3\over2}\,-\,(x^2 + 4\,x + 1) \]


Övning 12

Lös ekvationen:

\[ \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 \]


Övning 13

Undersök om följande ekvation har en lösning. Om ja ange den. Om nej motivera:

\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]




Copyright © 2011-2019 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.