Skillnad mellan versioner av "3.5 Övningar till Extremvärdesproblem"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(4 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner|< | + | {{Not selected tab|[[3.4 Kurvkonstruktioner| << Förra avsnitt]]}} |
{{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[3.5 Extremvärdesproblem|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[3.5 Övningar till Extremvärdesproblem|Övningar]]}} | ||
Rad 12: | Rad 12: | ||
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 37: | Rad 37: | ||
+ | == <b>Övning 2</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 58: | Rad 58: | ||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 79: | Rad 79: | ||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 110: | Rad 110: | ||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 153: | Rad 153: | ||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 191: | Rad 191: | ||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
SJ har <math> \, 20\,000 \, </math> passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på <math> \, 200 \, </math> kr. | SJ har <math> \, 20\,000 \, </math> passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på <math> \, 200 \, </math> kr. | ||
Rad 199: | Rad 199: | ||
Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad? | Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad? | ||
− | a) Ange problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Bivillkor_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]] om: | + | a) Ange problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#Bivillkor_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">bivillkor</span></strong>]] om<span style="color:black">:</span> |
− | + | <math> \qquad\;\; x \, = \, </math> Den planerade prishöjningen i kr. | |
− | + | <math> \qquad\;\; y \, = \, </math> Antalet passagerare per månad efter prishöjningen <math> \, x \, </math>. | |
b) Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#M.C3.A5lfunktion_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] <math> \, I(x) \, </math> för SJ:s intäkt per månad. | b) Ställ upp problemets [[3.5_Extremvärdesproblem#M.C3.A5lfunktion_f.C3.B6r_ett_extremv.C3.A4rdesproblem|<strong><span style="color:blue">målfunktion</span></strong>]] <math> \, I(x) \, </math> för SJ:s intäkt per månad. | ||
Rad 220: | Rad 220: | ||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 251: | Rad 251: | ||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 259: | Rad 259: | ||
plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea <math> \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, </math>. | plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea <math> \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, </math>. | ||
− | I genomgången, [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<strong><span style="color:blue">Exempel 3 Konservburk</span></strong>]], löstes denna uppgift för <math> \, A = 500</math> . | + | I genomgången, [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<strong><span style="color:blue">Exempel 3 Konservburk</span></strong>]], löstes denna uppgift för <math> \, A = 500 </math>. |
Här ska du lösa den generellt för en given konstant <math> \, A \, </math>. | Här ska du lösa den generellt för en given konstant <math> \, A \, </math>. |
Nuvarande version från 21 januari 2017 kl. 21.21
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar |
E-övningar: 1-5
Övning 1
I figuren till höger rör sig punkten \( \, P \, \) på den räta linje vars ekvation är:
Vilken position av \( \, P \, (x, \, y) \, \) ger maximal area till den skuggade rektangeln? a) Vad är problemets bivillkor? b) Ställ upp problemets målfunktion som en funktion av endast en variabel. c) Bestäm koordinaterna till \( \, P \, \) så att rektangelns area blir maximal. d) Beräkna rektangelns maximala area. |
Övning 2
Övning 3
Övning 4
Övning 5
C-övningar: 6-7
Övning 6
Du ska bygga en öppen låda av en kvadratisk kartong på \( \, 10 \times 10 \; {\rm dm} \, \).
Det gör du genom att skära ut små kvadrater av längden \( \, x \, \) från karton- gens fyra hörn enligt figuren. Hur ska du välja \( \, x \, \) för att få den största möjliga volymen \( \, V \, \) för din öppna låda? a) Inför en ny beteckning och ange problemets bivillkor, se Lösning 5 e). b) Ställ upp problemets målfunktion \( \, V(x) \, \). c) Ange målfunktionens definitionsmängd. d) Bestäm \( \, x \, \) så att lådans volym \( \, V(x) \, \) blir maximal. e) Beräkna lådans maximala volym. f) Vilka mått har lådan med maximal volym? Ange dina svar med två decimaler. |
Övning 7
SJ har \( \, 20\,000 \, \) passagerare per månad på en viss bansträcka med ett biljettpris på \( \, 200 \, \) kr.
En marknadsundersökning visar att varje höjning av biljettpriset med \( \, 1 \, \) kr skulle medföra en förlust av \( \, 80 \, \) passagerare per månad.
Vilken biljettprishöjning kommer att maximera intäkten per månad?
a) Ange problemets bivillkor om:
\( \qquad\;\; x \, = \, \) Den planerade prishöjningen i kr.
\( \qquad\;\; y \, = \, \) Antalet passagerare per månad efter prishöjningen \( \, x \, \).
b) Ställ upp problemets målfunktion \( \, I(x) \, \) för SJ:s intäkt per månad.
c) Bestäm \( \, x \, \) så att intäkten \( \, I(x) \, \) blir så stor som möjligt.
d) Beräkna den maximala intäkten efter en biljettprishöjning på \( \, x \, \) kr.
e) För vilka prishöjningar kommer det inte längre att löna sig att höja biljettpriset?
A-övningar: 8-9
Övning 8
Övning 9
För att producera en cylinderformad konservburk har man en viss mängd \( \, A \, \)
plåt till förfogande (efter spill). Dvs cylinderns begränsningsarea \( \, = \, A \; {\rm cm}^2 \, \). I genomgången, Exempel 3 Konservburk, löstes denna uppgift för \( \, A = 500 \). Här ska du lösa den generellt för en given konstant \( \, A \, \). Vilka mått på konserven maximerar volymen? a) Formulera problemets bivillkor. b) Ställ upp problemets målfunktion. c) Bestäm cylinderns radie så att burkens volym blir maximal. d) Bestäm cylinderns höjd när burkens volym maximeras och visa:
|
|
- \[ 2 \; r \; = \; h \]
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.