Skillnad mellan versioner av "Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m (Övning 2)
Rad 22: Rad 22:
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
 +
<div class="ovning">
 +
Lös följande ekvation med den metod som förklaras i Teori-delen (kvadrering).
 +
 +
<math> 2\,\sqrt{x} - x = 1 </math>
 +
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.1 Svar 3|Lösning 3|1.1 Lösning 3}}
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==

Versionen från 20 november 2010 kl. 21.14

       Teori          Övningar      

G-övningar: 1-6

Övning 1

Lös följande rotekvationer:

a) \( \sqrt{x} = 9 \)

b) \( \sqrt{x} = - 9 \)

c) \( 5 - \sqrt{x} = 1 \)

Övning 2

Lös följande ekvation med den metod som förklaras i Teori-delen (kvadrering).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 3

Övning 4

Lös följande rotekvation\[ \sqrt{x+7} = x + 1 \]

Övning 5

Lös ekvationen

\( x^4 - 29\;x^2 = -100 \)

Övning 6

Lös ekvationen

a) \( \sqrt{x^2 -1} = x - 3 \)

b) Rita graferna till funktionerna \( y_1 = \sqrt{x^2 -1} \) och \( \displaystyle y_2 = x - 3 \) i ett och samma koordinatsystem. Använd bilden för att motivera ditt svar i a).

c) Rita graferna till funktionerna \( \displaystyle y_1 = x^2 -1 \) och \( \displaystyle y_2 = (x - 3)^2 \) i ett och samma koordinatsystem. Tolka resultatet.

VG-övningar: 7-9

Övning 7

Lös följande ekvation (samma som i övning 3) med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 8

Lös följande rotekvation\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]

Övning 9

Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.

MVG-övningar: 10-11

Övning 10

Lös följande rotekvation\[ \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 \]

Övning 11

Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".