Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) (Created page with "__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | {{Not selected tab|[[1.2 Räkneord...") |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 1 == | |
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | ||
Rad 43: | Rad 43: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 2 == | |
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes. | Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes. | ||
Rad 56: | Rad 56: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 3 == | |
Anta att uttrycket <math>\displaystyle 12+18/9-6</math> från övning 1 d) är givet. | Anta att uttrycket <math>\displaystyle 12+18/9-6</math> från övning 1 d) är givet. | ||
Rad 71: | Rad 71: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 4 == | |
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | ||
Rad 91: | Rad 91: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 5 == | |
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | ||
Rad 111: | Rad 111: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 6 == | |
Beräkna <math> {4 \cdot 6 \over 7 + 5} </math> | Beräkna <math> {4 \cdot 6 \over 7 + 5} </math> | ||
Rad 122: | Rad 122: | ||
== VG-övningar (7-9) == | == VG-övningar (7-9) == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 7 == | |
Beräkna <math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | Beräkna <math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ||
Rad 133: | Rad 133: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 8 == | |
Beräkna <math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | Beräkna <math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ||
Rad 144: | Rad 144: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 9 == | |
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på 25 kr. Därefter kostar det 10 kr per km att åka med bolagets taxi. Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker 20 km. Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket. | Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på 25 kr. Därefter kostar det 10 kr per km att åka med bolagets taxi. Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker 20 km. Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket. | ||
Rad 154: | Rad 154: | ||
== MVG-övningar (10-11) == | == MVG-övningar (10-11) == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 10 == | |
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir 0 : | Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir 0 : | ||
Rad 167: | Rad 167: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | == Övning 11 == | |
Anta att följande uttryck är givet: <math> { 87+13 \over (x+9)/5 } </math> | Anta att följande uttryck är givet: <math> { 87+13 \over (x+9)/5 } </math> |
Versionen från 15 september 2010 kl. 20.57
Teori | Övningar |
G-övningar (1-6)
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)
\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)
\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket \(\displaystyle 12+18/9-6\) från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med \({12+18 \over 9-6}\).
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)
Övning 6
Beräkna \( {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \)
VG-övningar (7-9)
Övning 7
Beräkna \( {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \)
Övning 8
Beräkna \( 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \)
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på 25 kr. Därefter kostar det 10 kr per km att åka med bolagets taxi. Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker 20 km. Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
MVG-övningar (10-11)
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir 0 \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet\[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.