Skillnad mellan versioner av "Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 1) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 2) |
||
Rad 23: | Rad 23: | ||
== Övning 2 == | == Övning 2 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | Lös | + | Lös ekvationen |
− | + | ||
+ | <math> x - 3 = \sqrt{x^2 -1} </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b}} |
Versionen från 20 november 2010 kl. 19.28
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-6
Övning 1
Lös följande rotekvationer:
a) \( \sqrt{x} = 9 \)
b) \( \sqrt{x} = - 9 \)
c) \( 5 - \sqrt{x} = 1 \)
Övning 2
Lös ekvationen
\( x - 3 = \sqrt{x^2 -1} \)
Övning 3
Lös följande ekvation med den metod som förklaras i Teori-delen (kvadrering).
\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)
Övning 4
Lös följande rotekvation\[ \sqrt{x+7} = x + 1 \]
Övning 5
Lös ekvationen
\( x^4 - 29\;x^2 = -100 \)
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
VG-övningar: 7-9
Övning 7
Lös följande ekvation (samma som i övning 3) med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).
\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)
Övning 8
Lös följande rotekvation\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
MVG-övningar: 10-11
Övning 10
Lös följande rotekvation\[ \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 \]
Övning 11
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".