Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 14: Rad 14:
  
  
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
 
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
  
Rad 35: Rad 35:
  
  
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
  
Rad 59: Rad 59:
  
  
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
  
Rad 83: Rad 83:
  
  
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
  
Rad 104: Rad 104:
  
  
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
 
I avsnittet [[2.1 Introduktion till derivata|<strong><span style="color:blue">Introduktion till derivata</span></strong>]] sysslade vi med följande aktivitet:
 
I avsnittet [[2.1 Introduktion till derivata|<strong><span style="color:blue">Introduktion till derivata</span></strong>]] sysslade vi med följande aktivitet:
  
Rad 123: Rad 123:
  
  
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
 
Följande parabel är given:
 
Följande parabel är given:
  
Rad 143: Rad 143:
  
  
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
 
 
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan  
 
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan  
  
Rad 154: Rad 154:
  
  
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
 
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
 
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
  
Rad 174: Rad 174:
  
  
 +
== <b>Övning 9</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> ==
 
 
Tangenten till kurvan:
 
Tangenten till kurvan:
  
Rad 187: Rad 187:
  
  
 +
== <b>Övning 10</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
 
Kurvan
 
Kurvan
  

Versionen från 1 december 2016 kl. 20.38

        <<  Förra demoavsnitt          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa demoavsnitt  >>      


E-övningar: 1-6 \( \qquad\qquad\qquad\quad \) Anta alltid: \( \; \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( y = -8\, \)

b)   \( y = 12\,x + 7 \)

c)   \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d)   \( y = x\, \)

e)   \( y = - x\, \)

f)   \( y = x + 6\, \)

g)   \( y = - x + 25\, \)


Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x \over 2} \)


b)   \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c)   \( \displaystyle y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d)   \( \displaystyle y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e)   \( \displaystyle y = 15 - {x + 3 \over 2} \)


f)   \( y = (3\,x - 5)^2 \)


Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {2 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)


c)   \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)


d)   \( \displaystyle y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)


e)   \( \displaystyle y = {1 \over x^2} \)


f)   \( \displaystyle y = {1 \over \sqrt{x}} \)


Övning 4

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x^2 + 3 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)


c)   \( \displaystyle y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)


d)    Beräkna \( \; f\,'(4)\, \; \) om \( \displaystyle \; f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \; \) med 3 decimaler.


e)    Beräkna \( \; f\,'(1)\, \; \) om \( \displaystyle \; f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).


Övning 5

I avsnittet Introduktion till derivata sysslade vi med följande aktivitet:

Yulia Koltunova tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Yulias höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

I aktiviteten hade vi grafiskt bestämt ett närmevärde till Yulias hastighet med vilken hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a)   Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken exakt (momentan) hastighet Yulia slår i vattnet?


Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a)   Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b)   Ange koordinaterna till parabelns och tangentens beröringspunkt samt ekvationen för tangenten till parabeln i i punkten \( x = 1\, \).

c)   Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. Markera beröringspunkten.



C-övningar: 7-8


Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5\,x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .


Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 60\,x^4 + 3\,250 \]

där \( x\, \) är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 2\,000 \) bakterier per timme?

Svara i hela timmar och hela minuter.



A-övningar: 9-10


Övning 9

Tangenten till kurvan:

\[ y = f(x) = a\,x^2 + b\,x \]

har i beröringspunkten \( (5, -6)\, \) lutningen \( \,4 \) .

Bestämma konstanterna \( a\, \) och \( b\, \) och ange kurvans (specifika) ekvation.


Övning 10

Kurvan

\[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]

har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).

a)   Rita kurvan och den räta linjen som är parallel till tangenten i samma koordinatsystem.

b)   Bestäm \(\,x\)- och \(\,y\)-koordinaterna till kurvans och tangentens beröringspunkt.

c)   Ställ upp ekvationen för tangenten.

d)   Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som i a).




Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.