Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 11: Rad 11:
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:#A4A4A4">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
+
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span> <math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> <small> Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> \; \quad y \; = \; f(x)\, </math> </small> </big></big></big>
 
+
 
+
<Big>Anta alltid<span style="color:black">:</span> <math> {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, </math></Big>
+
  
  
Rad 99: Rad 96:
  
  
d) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \; f\,'(4)\, {\color{White} x} </math> om <math> \displaystyle \; f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \; </math> med 3 decimaler.
+
d) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \; f\,'(4)\, \; </math> om <math> \displaystyle \; f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \; </math> med 3 decimaler.
  
  
e) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \; f\,'(1)\, {\color{White} x} </math> om <math> \displaystyle \; f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>.
+
e) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \; f\,'(1)\, \; </math> om <math> \displaystyle \; f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>.
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}</div>
Rad 214: Rad 211:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Versionen från 17 november 2016 kl. 15.13

        <<  Förra demoavsnitt          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa demoavsnitt  >>      


E-övningar: 1-6 \( \qquad\qquad\qquad\quad \) Anta alltid: \( \; \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( y = -8\, \)

b)   \( y = 12\,x + 7 \)

c)   \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d)   \( y = x\, \)

e)   \( y = - x\, \)

f)   \( y = x + 6\, \)

g)   \( y = - x + 25\, \)


Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x \over 2} \)


b)   \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c)   \( \displaystyle y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d)   \( \displaystyle y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e)   \( \displaystyle y = 15 - {x + 3 \over 2} \)


f)   \( y = (3\,x - 5)^2 \)


Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {2 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)


c)   \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)


d)   \( \displaystyle y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)


e)   \( \displaystyle y = {1 \over x^2} \)


f)   \( \displaystyle y = {1 \over \sqrt{x}} \)


Övning 4

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x^2 + 3 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)


c)   \( \displaystyle y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)


d)    Beräkna \( \; f\,'(4)\, \; \) om \( \displaystyle \; f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \; \) med 3 decimaler.


e)    Beräkna \( \; f\,'(1)\, \; \) om \( \displaystyle \; f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).


Övning 5

I avsnittet Introduktion till derivata sysslade vi med följande aktivitet:

Yulia Koltunova tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Yulias höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

I aktiviteten hade vi grafiskt bestämt ett närmevärde till Yulias hastighet med vilken hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a)   Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken exakt (momentan) hastighet Yulia slår i vattnet?


Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a)   Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b)   Ange koordinaterna till parabelns och tangentens beröringspunkt samt ekvationen för tangenten till parabeln i i punkten \( x = 1\, \).

c)   Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. Markera beröringspunkten.



C-övningar: 7-8


Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5\,x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .


Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 60\,x^4 + 3\,250 \]

där \( x\, \) är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 2\,000 \) bakterier per timme?

Svara i hela timmar och hela minuter.



A-övningar: 9-10


Övning 9

Tangenten till kurvan:

\[ y = f(x) = a\,x^2 + b\,x \]

har i beröringspunkten \( (5, -6)\, \) lutningen \( \,4 \) .

Bestämma konstanterna \( a\, \) och \( b\, \) och ange kurvans (specifika) ekvation.


Övning 10

Kurvan

\[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]

har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).

a)   Rita kurvan och den räta linjen som är parallel till tangenten i samma koordinatsystem.

b)   Bestäm \(\,x\)- och \(\,y\)-koordinaterna till kurvans och tangentens beröringspunkt.

c)   Ställ upp ekvationen för tangenten.

d)   Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som i a).




Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.