Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 86: Rad 86:
  
  
== Övning 4 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
  
a) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {x^2 + 3 \over x} </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle y = {x^2 + 3 \over x} </math>
  
  
b) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math>
+
b) &nbsp; <math> \displaystyle y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} </math>
  
  
c) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math>
+
c) &nbsp; <math> \displaystyle y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} </math>
  
  
d) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> {\color{White} x} f\,'(4)\, {\color{White} x} </math> om <math> \displaystyle {\color{White} x} f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} {\color{White} x} </math> med 3 decimaler.
+
d) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \; f\,'(4)\, {\color{White} x} </math> om <math> \displaystyle \; f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \; </math> med 3 decimaler.
  
  
e) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> {\color{White} x} f\,'(1)\, {\color{White} x} </math> om <math> \displaystyle {\color{White} x} f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>.
+
e) &nbsp;&nbsp; Beräkna <math> \; f\,'(1)\, {\color{White} x} </math> om <math> \displaystyle \; f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} </math>.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|2.4 Svar 4a|Lösning 4a|2.4 Lösning 4a|Svar 4b|2.4 Svar 4b|Lösning 4b|2.4 Lösning 4b|Svar 4c|2.4 Svar 4c|Lösning 4c|2.4 Lösning 4c|Svar 4d|2.4 Svar 4d|Lösning 4d|2.4 Lösning 4d|Svar 4e|2.4 Svar 4e|Lösning 4e|2.4 Lösning 4e}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 4a|Svar 4a]] | [[2.4 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[2.4 Svar 4b|Svar 4b]] | [[2.4 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[2.4 Svar 4c|Svar 4c]] | [[2.4 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[2.4 Svar 4d|Svar 4d]] | [[2.4 Lösning 4d|Lösning 4d]] | [[2.4 Svar 4e|Svar 4e]] | [[2.4 Lösning 4e|Lösning 4e]]</small></small>  -->
+
  
== Övning 5 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
I avsnittet [[2.1 Introduktion till derivata|<strong><span style="color:blue">Introduktion till derivata</span></strong>]] sysslade vi med följande aktivitet:
 
I avsnittet [[2.1 Introduktion till derivata|<strong><span style="color:blue">Introduktion till derivata</span></strong>]] sysslade vi med följande aktivitet:
  
Rad 124: Rad 123:
 
b) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken exakt (momentan) hastighet Yulia slår i vattnet?
 
b) &nbsp; Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken exakt (momentan) hastighet Yulia slår i vattnet?
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|2.4 Svar 5a|Lösning 5a|2.4 Lösning 5a|Svar 5b|2.4 Svar 5b|Lösning 5b|2.4 Lösning 5b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 5a|Svar 5a]] | [[2.4 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[2.4 Svar 5b|Svar 5b]] | [[2.4 Lösning 5b|Lösning 5b]] </small></small> -->
+
  
== Övning 6 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
Följande parabel är given:
 
Följande parabel är given:
  
Rad 140: Rad 138:
 
c) &nbsp; Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. Markera beröringspunkten.
 
c) &nbsp; Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. Markera beröringspunkten.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b|Lösning 6c|2.4 Lösning 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|2.4 Svar 6a|Lösning 6a|2.4 Lösning 6a|Svar 6b|2.4 Svar 6b|Lösning 6b|2.4 Lösning 6b|Lösning 6c|2.4 Lösning 6c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 6a|Svar 6a]] | [[2.4 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[2.4 Svar 6b|Svar 6b]] | [[2.4 Lösning 6b|Lösning 6b]]</small></small> -->
+
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
 
  
== Övning 7 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
 +
 
 +
 
 +
<div class="ovnC">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
 
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan  
 
Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan  
  
Rad 155: Rad 154:
 
i punkten <math> x = -1\, </math> .
 
i punkten <math> x = -1\, </math> .
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 7|2.4 Svar 7|Lösning 7|2.4 Lösning 7}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7|2.4 Svar 7|Lösning 7|2.4 Lösning 7}}</div>
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[2.4 Svar 7|Svar 7]] | [[2.4 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small> -->
+
  
== Övning 8 ==
+
<div class="ovnC">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
 
I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell
  
Rad 171: Rad 169:
 
Svara i hela timmar och hela minuter.
 
Svara i hela timmar och hela minuter.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 8|2.4 Svar 8|Lösning 8|2.4 Lösning 8}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8|2.4 Svar 8|Lösning 8|2.4 Lösning 8}}</div>  
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 8|Svar 8]] | [[2.4 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small> -->
+
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 9-10</span></Big></Big></Big>
 
  
== Övning 9 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 9-10</span></Big></Big></Big>
 +
 
 +
 
 +
<div class="ovnA">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> ==
 
Tangenten till kurvan:
 
Tangenten till kurvan:
  
Rad 188: Rad 187:
 
Bestämma konstanterna <math> a\, </math> och <math> b\, </math> och ange kurvans (specifika) ekvation.
 
Bestämma konstanterna <math> a\, </math> och <math> b\, </math> och ange kurvans (specifika) ekvation.
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 9|2.4 Svar 9|Lösning 9|2.4 Lösning 9}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9|2.4 Svar 9|Lösning 9|2.4 Lösning 9}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 9|Svar 9]] | [[2.4 Lösning 9|Lösning 9]]</small></small> -->
+
  
== Övning 10 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
Kurvan
 
Kurvan
  
Rad 208: Rad 206:
 
d) &nbsp; Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som i a).
 
d) &nbsp; Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som i a).
  
</div> {{#NAVCONTENT:Lösning 10a|2.4 Lösning 10a|Svar 10b|2.4 Svar 10b|Lösning 10b|2.4 Lösning 10b|Svar 10c|2.4 Svar 10c|Lösning 10c|2.4 Lösning 10c|Lösning 10d|2.4 Lösning 10d}}
+
{{#NAVCONTENT:Lösning 10a|2.4 Lösning 10a|Svar 10b|2.4 Svar 10b|Lösning 10b|2.4 Lösning 10b|Svar 10c|2.4 Svar 10c|Lösning 10c|2.4 Lösning 10c|Lösning 10d|2.4 Lösning 10d}}</div>  
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 10a|Svar 10a]] | [[2.4 Svar 10b|Svar 10b]] | [[2.4 Lösning 10b|Lösning 10b]] | [[2.4 Svar 10c|Svar 10c]] | [[2.4 Lösning 10c|Lösning 10c]] | [[2.4 Svar 10d|Svar 10d]]</small></small> -->
+
 
+
  
  

Versionen från 17 maj 2015 kl. 16.51

       <-- Förra demoavsnitt          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Diagnosprov kap 2 -->      


E-övningar: 1-6


Anta alltid: \( {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( y = -8\, \)

b)   \( y = 12\,x + 7 \)

c)   \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d)   \( y = x\, \)

e)   \( y = - x\, \)

f)   \( y = x + 6\, \)

g)   \( y = - x + 25\, \)


Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x \over 2} \)


b)   \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c)   \( \displaystyle y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d)   \( \displaystyle y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e)   \( \displaystyle y = 15 - {x + 3 \over 2} \)


f)   \( y = (3\,x - 5)^2 \)


Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {2 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)


c)   \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)


d)   \( \displaystyle y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)


e)   \( \displaystyle y = {1 \over x^2} \)


f)   \( \displaystyle y = {1 \over \sqrt{x}} \)


Övning 4

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x^2 + 3 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)


c)   \( \displaystyle y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)


d)    Beräkna \( \; f\,'(4)\, {\color{White} x} \) om \( \displaystyle \; f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} \; \) med 3 decimaler.


e)    Beräkna \( \; f\,'(1)\, {\color{White} x} \) om \( \displaystyle \; f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).


Övning 5

I avsnittet Introduktion till derivata sysslade vi med följande aktivitet:

Yulia Koltunova tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Yulias höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

I aktiviteten hade vi grafiskt bestämt ett närmevärde till Yulias hastighet med vilken hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a)   Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken exakt (momentan) hastighet Yulia slår i vattnet?


Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a)   Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b)   Ange koordinaterna till parabelns och tangentens beröringspunkt samt ekvationen för tangenten till parabeln i i punkten \( x = 1\, \).

c)   Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. Markera beröringspunkten.



C-övningar: 7-8


Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5\,x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .


Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 60\,x^4 + 3\,250 \]

där \( x\, \) är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 2\,000 \) bakterier per timme?

Svara i hela timmar och hela minuter.



A-övningar: 9-10


Övning 11

Tangenten till kurvan:

\[ y = f(x) = a\,x^2 + b\,x \]

har i beröringspunkten \( (5, -6)\, \) lutningen \( \,4 \) .

Bestämma konstanterna \( a\, \) och \( b\, \) och ange kurvans (specifika) ekvation.


Övning 10

Kurvan

\[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]

har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).

a)   Rita kurvan och den räta linjen som är parallel till tangenten i samma koordinatsystem.

b)   Bestäm \(\,x\)- och \(\,y\)-koordinaterna till kurvans och tangentens beröringspunkt.

c)   Ställ upp ekvationen för tangenten.

d)   Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som i a).




Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.