Skillnad mellan versioner av "2.5 Övningar till Deriveringsregler"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 38: Rad 38:
  
  
== Övning 2 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:
  
a) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {x \over 2} </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle y = {x \over 2} </math>
  
  
b) <math> {\color{White} x} y = 0,2\,x^5 + x </math>
+
b) &nbsp; <math> y = 0,2\,x^5 + x </math>
  
  
c) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math>
+
c) &nbsp; <math> \displaystyle y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 </math>
  
  
d) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math>
+
d) &nbsp; <math> \displaystyle y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} </math>
  
  
e) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = 15 - {x + 3 \over 2} </math>
+
e) &nbsp; <math> \displaystyle y = 15 - {x + 3 \over 2} </math>
  
  
f) <math> {\color{White} x} y = (3\,x - 5)^2 </math>
+
f) &nbsp; <math> y = (3\,x - 5)^2 </math>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|2.4 Svar 2a|Lösning 2a|2.4 Lösning 2a|Svar 2b|2.4 Svar 2b|Lösning 2b|2.4 Lösning 2b|Svar 2c|2.4 Svar 2c|Lösning 2c|2.4 Lösning 2c|Svar 2d|2.4 Svar 2d|Lösning 2d|2.4 Lösning 2d|Svar 2e|2.4 Svar 2e|Lösning 2e|2.4 Lösning 2e|Svar 2f|2.4 Svar 2f|Lösning 2f|2.4 Lösning 2f}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[2.4 Svar 2a|Svar 2a]] | [[2.4 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[2.4 Svar 2b|Svar 2b]] | [[2.4 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[2.4 Svar 2c|Svar 2c]] | [[2.4 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[2.4 Svar 2d|Svar 2d]] | [[2.4 Lösning 2d|Lösning 2d]] | [[2.4 Svar 2e|Svar 2e]] | [[2.4 Lösning 2e|Lösning 2e]] | [[2.4 Svar 2f|Svar 2f]] | [[2.4 Lösning 2f|Lösning 2f]]</small></small> -->
+
  
== Övning 3 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
 
Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:
  
a) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {2 \over x} </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle y = {2 \over x} </math>
 +
 
  
 +
b) &nbsp; <math> \displaystyle y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math>
  
b) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = -{3 \over x} + \sqrt{5} </math>
 
  
 +
c) &nbsp; <math> y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math>
  
c) <math> {\color{White} x} y = 6 - 2\,\sqrt{x} </math>
 
  
 +
d) &nbsp; <math> \displaystyle y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math>
  
d) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = 7\,x^4 - {25 \over x} </math>
 
  
 +
e) &nbsp; <math> \displaystyle y = {1 \over x^2} </math>
  
e) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {1 \over x^2} </math>
 
  
 +
f) &nbsp; <math> \displaystyle y = {1 \over \sqrt{x}} </math>
  
f) <math> \displaystyle {\color{White} x} y = {1 \over \sqrt{x}} </math>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}}</div>
  
</div> {{#NAVCONTENT:Svar 3a|2.4 Svar 3a|Lösning 3a|2.4 Lösning 3a|Svar 3b|2.4 Svar 3b|Lösning 3b|2.4 Lösning 3b|Svar 3c|2.4 Svar 3c|Lösning 3c|2.4 Lösning 3c|Svar 3d|2.4 Svar 3d|Lösning 3d|2.4 Lösning 3d|Svar 3e|2.4 Svar 3e|Lösning 3e|2.4 Lösning 3e|Svar 3f|2.4 Svar 3f|Lösning 3f|2.4 Lösning 3f}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[2.4 Svar 3a|Svar 3a]] | [[2.4 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[2.4 Svar 3b|Svar 3b]] | [[2.4 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[2.4 Svar 3c|Svar 3c]] | [[2.4 Lösning 3c|Lösning 3c]] | [[2.4 Svar 3d|Svar 3d]] | [[2.4 Lösning 3d|Lösning 3d]] | [[2.4 Svar 3e|Svar 3e]] | [[2.4 Lösning 3e|Lösning 3e]] | [[2.4 Svar 3f|Svar 3f]] | [[2.4 Lösning 3f|Lösning 3f]]</small></small> -->
 
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==

Versionen från 17 maj 2015 kl. 16.40

       <-- Förra demoavsnitt          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Diagnosprov kap 2 -->      


E-övningar: 1-6


Anta alltid: \( {\color{White} x} \quad y \; = \; f(x)\, \)


Övning 1

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( y = -8\, \)

b)   \( y = 12\,x + 7 \)

c)   \( y = 4\,x^2 - 25\,x + 32 \)

d)   \( y = x\, \)

e)   \( y = - x\, \)

f)   \( y = x + 6\, \)

g)   \( y = - x + 25\, \)


Övning 2

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {x \over 2} \)


b)   \( y = 0,2\,x^5 + x \)


c)   \( \displaystyle y = {x^2 \over 2} - {3 \over 4}\,x + 25 \)


d)   \( \displaystyle y = {4\,x^2 - 8\,x \over 5} \)


e)   \( \displaystyle y = 15 - {x + 3 \over 2} \)


f)   \( y = (3\,x - 5)^2 \)


Övning 3

Ställ upp derivatan av följande funktioner med hjälp av deriveringsreglerna:

a)   \( \displaystyle y = {2 \over x} \)


b)   \( \displaystyle y = -{3 \over x} + \sqrt{5} \)


c)   \( y = 6 - 2\,\sqrt{x} \)


d)   \( \displaystyle y = 7\,x^4 - {25 \over x} \)


e)   \( \displaystyle y = {1 \over x^2} \)


f)   \( \displaystyle y = {1 \over \sqrt{x}} \)


Övning 4

Derivera med hjälp av deriveringsreglerna:

a) \( \displaystyle {\color{White} x} y = {x^2 + 3 \over x} \)


b) \( \displaystyle {\color{White} x} y = {x^2\,\sqrt{x}\over 5} \)


c) \( \displaystyle {\color{White} x} y = {2 \over 3}\,x\,\sqrt{x} - {1 \over x^2} \)


d)    Beräkna \( {\color{White} x} f\,'(4)\, {\color{White} x} \) om \( \displaystyle {\color{White} x} f(x) = x^3 + {\sqrt{x} \over 2} {\color{White} x} \) med 3 decimaler.


e)    Beräkna \( {\color{White} x} f\,'(1)\, {\color{White} x} \) om \( \displaystyle {\color{White} x} f(x) = {x^3 + x^2 + x - 1 \over x} \).

Övning 5

I avsnittet Introduktion till derivata sysslade vi med följande aktivitet:

Yulia Koltunova tävlar i simhopp. Hennes hopp från 10-meterstorn följer en bana som beskrivs av funktionen

\[ y = f(x) = - 9\,x^2 + 6\,x + 10\, \]

där \( y\, \) är Yulias höjd över vattnet (i meter) och \( x\, \) är tiden efter hon lämnat brädan (i sekunder).

I aktiviteten hade vi grafiskt bestämt ett närmevärde till Yulias hastighet med vilken hon slår i vattnet efter 1,45 sekunder.

a)   Ställ upp med deriveringsreglerna derivatan av \( f(x)\, \).

b)   Beräkna med hjälp av derivatan från a) med vilken exakt (momentan) hastighet Yulia slår i vattnet?

Övning 6

Följande parabel är given:

\[ y = x^2 + 5\,x - 8 \]

a)   Vilken lutning har parabeln i punkten \( x = 1\, \)?

b)   Ange koordinaterna till parabelns och tangentens beröringspunkt samt ekvationen för tangenten till parabeln i i punkten \( x = 1\, \).

c)   Rita grafen till både parabeln och tangenten i samma koordinatsystem. Markera beröringspunkten.


C-övningar: 7-8

Övning 7

Ställ upp ekvationen för tangenten till kurvan

\[ y = x^2 + 5\,x - 1\, \]

i punkten \( x = -1\, \) .

Övning 8

I en bakteriekultur växer antalet bakterier y enligt följande modell

\[ y = 60\,x^4 + 3\,250 \]

där \( x\, \) är tiden i timmar.

Efter hur många timmar kommer bakteriernas tillväxthastighet att vara \( 2\,000 \) bakterier per timme?

Svara i hela timmar och hela minuter.


A-övningar: 9-10

Övning 9

Tangenten till kurvan:

\[ y = f(x) = a\,x^2 + b\,x \]

har i beröringspunkten \( (5, -6)\, \) lutningen \( \,4 \) .

Bestämma konstanterna \( a\, \) och \( b\, \) och ange kurvans (specifika) ekvation.

Övning 10

Kurvan

\[ y = 2\,x^2 - 3\,x - 4 \]

har en tangent som är parallell till den räta linjen \( y = x - 4\, \).

a)   Rita kurvan och den räta linjen som är parallel till tangenten i samma koordinatsystem.

b)   Bestäm \(\,x\)- och \(\,y\)-koordinaterna till kurvans och tangentens beröringspunkt.

c)   Ställ upp ekvationen för tangenten.

d)   Rita tangentens graf i samma koordinatsystem som i a).





Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.