Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer

Från Mathonline
Version från den 20 november 2010 kl. 17.59 av Taifun (Diskussion | bidrag)

Hoppa till: navigering, sök
       Teori          Övningar      

G-övningar: 1-6

Övning 1

Är följande ekvationer rotekvationer? Motivera ditt svar.

a) \( \sqrt{3} \cdot x + 6\,\sqrt{7} = \sqrt{2} \)

b) \( \sqrt{x} \cdot 4 + 5 = 2\,x \)

Övning 2

Lös ekvationerna

a) \( \sqrt{x} = 9 \)

b) \( \sqrt{x} = - 9 \)

Övning 3

Lös följande ekvation med den metod som förklaras i Teori-delen (kvadrering).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 4

Lös följande rotekvation\[ \sqrt{x+7} = x + 1 \]

Övning 5

Ange talet tio tusen fem med siffror.

Övning 6

Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.

VG-övningar: 7-9

Övning 7

Lös följande ekvation (samma som i övning 3) med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 8

När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.

Övning 9

Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.

MVG-övningar: 10-11

Övning 10

Lös följande rotekvation\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]

Övning 11

Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".