Skillnad mellan versioner av "Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 5)
m (Övning 5)
Rad 49: Rad 49:
 
Lös ekvationen
 
Lös ekvationen
  
<math> x⁴ - 29\;x^2 = -100 </math>
+
<math> x^4 - 29\;x^2 = -100 </math>
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.1 Svar 5|Lösning 5|1.1 Lösning 5}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.1 Svar 5|Lösning 5|1.1 Lösning 5}}

Versionen från 20 november 2010 kl. 18.45

       Teori          Övningar      

G-övningar: 1-6

Övning 1

Är följande ekvationer rotekvationer? Motivera ditt svar.

a) \( \sqrt{3} \cdot x + 6\,\sqrt{7} = \sqrt{2} \)

b) \( \sqrt{x} \cdot 4 + 5 = 2\,x \)

Övning 2

Lös ekvationerna

a) \( \sqrt{x} = 9 \)

b) \( \sqrt{x} = - 9 \)

Övning 3

Lös följande ekvation med den metod som förklaras i Teori-delen (kvadrering).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 4

Lös följande rotekvation\[ \sqrt{x+7} = x + 1 \]

Övning 5

Lös ekvationen

\( x^4 - 29\;x^2 = -100 \)

Övning 6

Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.

VG-övningar: 7-9

Övning 7

Lös följande ekvation (samma som i övning 3) med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).

\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)

Övning 8

Lös följande rotekvation\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]

Övning 9

Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.

MVG-övningar: 10-11

Övning 10

Lös följande rotekvation\[ \sqrt{ x + 2 + \sqrt{2\;x + 7}} = 4 \]

Övning 11

Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".