Skillnad mellan versioner av "Övningar till Rotekvationer och högre gradsekvationer"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 4) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 10) |
||
Rad 83: | Rad 83: | ||
== Övning 10 == | == Övning 10 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | + | Lös följande rotekvation: | |
+ | |||
+ | <math> 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.1 Svar 10|Lösning 10|1.1 Lösning 10}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.1 Svar 10|Lösning 10|1.1 Lösning 10}} |
Versionen från 20 november 2010 kl. 17.59
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-6
Övning 1
Är följande ekvationer rotekvationer? Motivera ditt svar.
a) \( \sqrt{3} \cdot x + 6\,\sqrt{7} = \sqrt{2} \)
b) \( \sqrt{x} \cdot 4 + 5 = 2\,x \)
Övning 2
Lös ekvationerna
a) \( \sqrt{x} = 9 \)
b) \( \sqrt{x} = - 9 \)
Övning 3
Lös följande ekvation med den metod som förklaras i Teori-delen (kvadrering).
\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)
Övning 4
Lös följande rotekvation\[ \sqrt{x+7} = x + 1 \]
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
VG-övningar: 7-9
Övning 7
Lös följande ekvation (samma som i övning 3) med substitutionen \( t = \sqrt{x} \).
\( 2\,\sqrt{x} - x = 1 \)
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
MVG-övningar: 10-11
Övning 10
Lös följande rotekvation\[ 6\;x = 1 - \sqrt{ 36\;x^2 - {1 \over x} } \]
Övning 11
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".