Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 2) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 9: | Rad 9: | ||
== G-övningar (1-6) == | == G-övningar (1-6) == | ||
+ | == Övning 1 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | |||
− | |||
Talet 5 678 är givet. | Talet 5 678 är givet. | ||
Rad 18: | Rad 17: | ||
b) Hur ändras talet 5 678:s värde om siffran 6 byts ut mot 4? | b) Hur ändras talet 5 678:s värde om siffran 6 byts ut mot 4? | ||
− | </div> | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1.1 Lösning 1b}} |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | == Övning 2 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
Kasta om siffrorna 2 och 6 i talet 6 542. | Kasta om siffrorna 2 och 6 i talet 6 542. | ||
Rad 38: | Rad 26: | ||
b) Hur stor är ändringen? | b) Hur stor är ändringen? | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1.1 Lösning 2b}} | ||
+ | == Övning 3 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
Bilda med siffrorna 3, 6, 1 och 4 ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna 3, 6, 1 och 4 ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.1 Svar 3|Lösning 3|1.1 Lösning 3}} | ||
+ | == Övning 4 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
− | |||
− | |||
Talet 20 136 är givet. Ange talets tusental. | Talet 20 136 är givet. Ange talets tusental. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | < | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1.1 Svar 4|Lösning 4|1.1 Lösning 4}} |
Versionen från 3 oktober 2010 kl. 11.17
Teori | Övningar |
G-övningar (1-6)
Övning 1
Talet 5 678 är givet.
a) Vilket värde har siffran 6 i talet ovan.
b) Hur ändras talet 5 678:s värde om siffran 6 byts ut mot 4?
Övning 2
Kasta om siffrorna 2 och 6 i talet 6 542.
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna 3, 6, 1 och 4 ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet 20 136 är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
VG-övningar (7-9)
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
MVG-övningar (10-11)
Övning 10
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 11
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".