Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 24: Rad 24:
 
a)   summa
 
a)   summa
  
b) <math> {\color{White} x} </math> differens
+
b) &nbsp; </math> differens
  
c) <math> {\color{White} x} </math> produkt
+
c) &nbsp; </math> produkt
  
d) <math> {\color{White} x} </math> kvot  
+
d) &nbsp; </math> kvot  
  
 
Förenkla så mycket som möjligt.
 
Förenkla så mycket som möjligt.
Rad 54: Rad 54:
 
<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
 
<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
  
a) Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
+
a) &nbsp; Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
  
b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
+
b) &nbsp; Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
  
c) Bestäm alla [http://90.224.99.82/matte/index.php/1.2_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen nollställen] till <math> P(x)\, </math>.  
+
c) &nbsp; Bestäm alla [http://90.224.99.82/matte/index.php/1.2_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen nollställen] till <math> P(x)\, </math>.  
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div>
  
  
== Övning 4 ==
+
<div class="ovnE">
<div class="ovning">
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
  
a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
  
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>.  
+
b) &nbsp; Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.2 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 5 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
  
Rad 84: Rad 82:
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
  
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
+
a) &nbsp; Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
  
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
+
b) &nbsp; Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Lösning 5a|Svar & lösning 5a]] | [[1.2 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.2 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 6 ==
+
 
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
  
Rad 103: Rad 99:
 
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
 
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.1 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.2 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.2 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.2 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.2 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
-->
+
  
  

Versionen från 14 maj 2015 kl. 21.19

       Repetition: Ekvationer & Potenser          Genomgång          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Två förstagradspolynom är givna:

\[ 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 \]

Bilda deras

a)   summa

b)   </math> differens

c)   </math> produkt

d)   </math> kvot

Förenkla så mycket som möjligt.

Ange varje gång om resultatet är ett polynom.

I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.


Övning 2

Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen

\[ 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x \]


Övning 3

Följande uttryck är givet\[ P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \]

a)   Utveckla \( P(x)\, \) till ett polynom.

b)   Använd polynomet från a) för att beräkna \( P(-1)\, \).

c)   Bestäm alla nollställen till \( P(x)\, \).


Övning 4

Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:

a)   \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)

b)   Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för \( x = -2\, \).


Övning 5

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:

\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a)   Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b)   Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.

</div>


Övning 6

Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.


C-övningar: 7-10


Övning 7

Följande två polynom är givna\[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]

\( U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \)

Utveckla polynomet \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av formeln\[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]

Övning 8

Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna\[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]

Övning 9

Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:

\[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]

Övning 10

Två polynom är givna\[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]

\( Q(x) = 4 \cdot x - 6 \)

För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)? Använd jämförelse av koefficienter.


A-övningar: 11-12


Övning 11

Följande 2:a gradspolynom är givet:

\[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]

a) Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.

b) Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:

\[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]

Övning 12

Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som

\[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]

vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:

a) Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s nollställen (rötter) \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.

b) Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.






Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.