Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (Taifun flyttade sidan 1.1 Övningar till "Om tal" till 1.1 Övningar om tal utan att lämna en omdirigering) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 3: | Rad 3: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[1.1 Om tal|Teori]]}} | {{Not selected tab|[[1.1 Om tal|Teori]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[1.1 Övningar | + | {{Selected tab|[[1.1 Övningar om tal|Övningar]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} |
Versionen från 18 februari 2015 kl. 11.24
Teori | Övningar |
G-övningar: 1-6
Övning 1
Talet 5 678 är givet.
a) Vilket värde har siffran 6 i talet ovan.
b) Hur ändras talet 5 678:s värde om siffran 6 byts ut mot 4?
Övning 2
Kasta om siffrorna 2 och 6 i talet 6 542.
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna 3, 6, 1 och 4 ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet 20 136 är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
VG-övningar: 7-9
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
MVG-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 11
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".