Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(141 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.2 Polynom|Teori]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[Repetitioner från Matte 2| <<&nbsp;&nbsp;Repetitioner]]}} -->
{{Selected tab|[[1.2 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}}
 +
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.1 Fördjupning till Polynom|Fördjupning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.4 Talet e och den naturliga logaritmen|Nästa demoavsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
== G-övningar: 1-6 ==
 
  
== Övning 1 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
Två polynom är givna: <math> P_1(x) = 3\,x - 5 </math> och <math> P_2(x) = - 8\,x - 6 </math>. Bilda deras
+
+
:a) summa
+
  
:b) differens
 
  
:c) produkt
+
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Två förstagradspolynom är givna:
  
:d) kvot
+
:::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math>
  
Förenkla så mycket som möjligt. Ange varje gång om resultatet är ett polynom. I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
+
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>Bilda deras
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.2 Lösning 1d}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Svar 1a|Svar 1a]] | [[1.2 Lösning 1a|Lösning 1a]] | [[1.2 Svar 1b|Svar 1b]] | [[1.2 Lösning 1b|Lösning 1b]] | [[1.2 Svar 1c|Svar 1c]] | [[1.2 Lösning 1c|Lösning 1c]] | [[1.2 Svar 1d|Svar 1d]] | [[1.2 Lösning 1d|Lösning 1d]]</small></small>
 
  
  
== Övning 2 ==
+
</td>
<div class="ovning">
+
  <td><math> \qquad </math> a) &nbsp; summa
Gör samma sak som i övning 1 ovan med polynomen <math> P_1(x) = 4\,x^2 - 7\,x + 2 </math> och <math> P_2(x) = -4\,x^2 - 5\,x </math>.
+
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}
+
<math> \qquad </math> c) &nbsp; produkt
Alternativt:
+
</td>
:<small><small>[[1.2 Svar 2a|Svar 2a]] | [[1.2 Lösning 2a|Lösning 2a]] | [[1.2 Svar 2b|Svar 2b]] | [[1.2 Lösning 2b|Lösning 2b]] | [[1.2 Svar 2c|Svar 2c]] | [[1.2 Lösning 2c|Lösning 2c]] | [[1.2 Svar 2d|Svar 2d]] | [[1.2 Lösning 2d|Lösning 2d]]</small></small>
+
  <td><math> \qquad </math> b) &nbsp; differens
  
 +
<math> \qquad </math> d) &nbsp; kvot.
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
== Övning 3 ==
+
Förenkla så mycket som möjligt.
<div class="ovning">
+
 
 +
Ange varje gång om resultatet är ett polynom.
 +
 
 +
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
 +
 
 +
::<math> 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x </math>
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 
Följande uttryck är givet:
 
Följande uttryck är givet:
  
<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
+
::<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math>
 +
 
 +
a) &nbsp; Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom.
  
a) Skriv <math> P(x)\, </math> som ett polynom.
+
b) &nbsp; Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
  
b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>.  
+
c) &nbsp; Bestäm alla [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.1_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen_.28r.C3.B6tter.29 nollställen] till <math> P(x)\, </math>.  
  
c) Bestäm alla nollställen till <math> P(x)\, </math>.
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}
 
Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.2 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.2 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.2 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.2 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.2 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
 
  
== Övning 4 ==
+
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
 
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
  
a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
+
a) &nbsp; <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math>
  
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x = -2.  
+
b) &nbsp; Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.2 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.2 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.2 Lösning 4b|Lösning 4b]]</small></small>
+
  
  
== Övning 5 ==
+
== <b>Övning 5</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
 
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
  
<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
+
::<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
  
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
 
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
  
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
+
a) &nbsp; Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
  
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
+
b) &nbsp; Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Lösning 5a|Svar & lösning 5a]] | [[1.2 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.2 Lösning 5b|Lösning 5b]]</small></small>
+
  
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 6</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
 
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
  
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
+
a) &nbsp; Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
  
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
+
b) &nbsp; Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
  
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
+
c) &nbsp; När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.2 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.2 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.2 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.2 Lösning 6b|Lösning 6b]] | [[1.2 Svar 6c|Svar 6c]] | [[1.2 Lösning 6c|Lösning 6c]]</small></small>
+
  
  
== VG-övningar: 7-10 ==
 
  
== Övning 7 ==
 
<div class="ovning">
 
Följande två polynom är givna:
 
  
<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
+
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big>
  
<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
 
  
Utveckla polynomet <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av formeln:
+
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Chebyshevpolynom</span></b>]] är givna:
  
<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
+
::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}
+
::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 7|Svar 7]] | [[1.2 Lösning 7|Lösning 7]]</small></small>
+
  
 +
Utveckla <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:
  
== Övning 8 ==
+
::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math>
<div class="ovning">
+
 
 +
Tips: Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom</span></b>]], där <math> \, U_4(x) \, </math> beräknas utgående från <math> \, U_2(x) \, </math> och <math> \, U_3(x) \, </math> med hjälp av rekursionsformeln.
 +
 
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div>
 +
 
 +
 
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
 
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
  
<math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math>
+
::<math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.2 Svar 8|Lösning 8|1.2 Lösning 8}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.2 Svar 8|Lösning 8|1.2 Lösning 8}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 8|Svar 8]] | [[1.2 Lösning 8|Lösning 8]]</small></small>
+
  
  
== Övning 9 ==
+
== <b>Övning 9</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
 
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
  
<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
+
::<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math>
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar & lösning 9|1.2 Svar 9}}
+
{{#NAVCONTENT:Lösning 9|1.2 Svar 9}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 9|Svar & lösning 9]]</small></small>
+
  
== Övning 10 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 10</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 
Två polynom är givna:  
 
Två polynom är givna:  
  
<math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math>  
+
::<math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math>  
  
<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
+
::<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math>
  
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>?
+
För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>? Använd jämförelse av koefficienter.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 10|Svar 10]] | [[1.2 Lösning 10|Lösning 10]]</small></small>
+
  
  
== MVG-övningar: 11-12 ==
 
  
== Övning 11 ==
 
  
<div class="ovning">
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 11-12</span></Big></Big></Big>
Följande 2:a gradspolynom är givet:
+
  
:<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
 
  
a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
+
== <b>Övning 11</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Följande 2:a gradspolynom är givet:
  
b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
+
::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math>
  
:<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
+
a) &nbsp; Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter.
 +
 
 +
b) &nbsp; Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}
+
::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 11a|Svar 11a]] | [[1.2 Lösning 11a|Lösning 11a]] | [[1.2 Lösning 11b|Svar & lösning 11b]]</small></small>
+
  
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}</div>
  
== Övning 12 ==
 
  
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 12</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
 
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som
  
:<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math>
+
::<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math>
  
 
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
 
vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att:
  
a) Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s rötter <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
+
a) &nbsp; Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s nollställen (rötter) <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen.
  
b) Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
+
b) &nbsp; Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2)  </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}</div>
Alternativt:
+
:<small><small>[[1.2 Svar 12a|Svar 12a]] | [[1.2 Lösning 12a|Lösning 12a]] | [[1.2 Svar 12b|Svar 12b]] | [[1.2 Lösning 12b|Lösning 12b]]</small></small>
+
  
  
= Facit =
+
<!--
 +
<Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big>
  
1a) <math> - 5\,x - 11 </math>
 
  
:Polynom av grad 1. Koefficienter: -5 och -11.
 
  
1b) <math> 11\,x + 1 </math>
+
== 1a) ==
 +
<math> - 5\,x - 11 </math>
 +
 
 +
Polynom av grad 1. Koefficienter: -5 och -11.
 +
 
 +
== 1b) ==
 +
<math> 11\,x + 1 </math>
 +
 
 +
Polynom av grad 1. Koefficienter: 11 och 1.
 +
 
 +
== 1c) ==
 +
<math> -24\,x^2\,+\,22\,x\,+\,30 </math>
 +
 
 +
Polynom av grad 2. Koefficienter: -24, 22 och 30.
 +
 
 +
== 1d) ==
 +
<math> {3\,x - 5 \over - 8\,x - 6} </math>
 +
 
 +
Inget polynom.
 +
 
 +
== 2a) ==
 +
<math> - 12\,x + 2</math>
 +
 
 +
Polynom av grad 1. Koefficienter är -12 och 2.
 +
 
 +
== 2b) ==
 +
<math> 8\,x^2 - 2\,x + 2 </math>
 +
 
 +
Polynom av grad 2. Koefficienter: 8, -2 och 2.
 +
 
 +
== 2c) ==
 +
<math> -16\,x^4 + 8\,x^3 + 27\,x^2 - 10\,x </math>
 +
 
 +
Polynom av grad 4. Koefficienter: -16, 8, 27 och -10.
 +
 
 +
== 2d) ==
 +
<math> {4\,x^2 - 7\,x + 2 \over -4\,x^2 - 5\,x} </math>
 +
 
 +
Inget polynom.
 +
 
 +
== 3a) ==
 +
<math> P(x) = 2\,x^2 +\,21\,x </math>
 +
 
 +
== 3b) ==
 +
<math> \displaystyle -19 </math>
 +
 
 +
== 3c) ==
 +
<math> \displaystyle x_1 = 0 </math>
 +
 
 +
<math> \displaystyle x_2 = -10,5 </math>
 +
 
 +
== 4a) ==
 +
<math> 2\,x^2 - 2\,x + 5 </math>
 +
 
 +
== 4b) ==
 +
<math> \displaystyle 17 </math>
 +
 
 +
== 5a) ==
 +
Vi sätter in 2,586 sekunder för x i funktionen
 +
 
 +
<math> y = f\,(x) = 90\,x - 4,9\,x^2 </math>
 +
 
 +
och får
 +
 
 +
<math> f(2,586) = 90 \cdot 2,586 - 4,9 \cdot 2,586\,^2 = 199,97 </math>
 +
 
 +
vilket avrundat till hela meter ger 200 m.
 +
 
 +
Samma sak görs med den andra tiden 15,781 sekunder:
 +
 
 +
<math> f(15,781) = 90 \cdot 15,781 - 4,9 \cdot 15,781\,^2 = 199,99 </math>
 +
 
 +
Även detta ger avrundat 200 m.
 +
 
 +
== 5b) ==
 +
<math> \displaystyle 413 \; \rm m </math>
 +
 
 +
== 6a) ==
 +
Xmin = 0
 +
 
 +
Xmax = 20
 +
 
 +
Xscl = 2
 +
 
 +
Ymin = 0
 +
 
 +
Ymax = 420
 +
 
 +
Yscl = 50
 +
 
 +
== 6b) ==
 +
[[Image: Uppg_6b_Raket_70.jpg]]
 +
 
 +
== 6c) ==
 +
18,367 sekunder efter starten.
 +
 
 +
== 7) ==
 +
<math> U_5(x) = 32\,x^5\,-\,32\,x^3\,+\,6\,x </math>
 +
 
 +
== 8) ==
 +
<math> 3 \, x^4 + 2 \, x^3 - 3 \, x^2 - 4 \, x - 3 </math>
 +
 
 +
== 9) ==
 +
Påstående:
 +
 
 +
<math> \displaystyle 2(x^2 - 1)^2 + (x + 2)(x^3 - 2) - 2x + x^2 - 1 = 3x^4 + 2x^3 - 3x^2 - 4x - 3 </math>
 +
 
 +
Bevis:
 +
 
 +
<big>VL</big> = <math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 = </math>
 +
 
 +
= <math> 2\,(x^4 - 2\,x^2 + 1) + x^4 - 2\,x + 2\,x^3 - 4 - 2\,x + x^2 - 1 = </math>
 +
 
 +
= <math> 2\,x^4 - 4\,x^2 + 2 + x^4 - 2\,x + 2\,x^3 - 4 - 2\,x + x^2 - 1 = </math>
 +
 
 +
= <math> 3\,x^4 + 2\,x^3 - 3\,x^2 - 4\,x - 3 </math>
 +
 
 +
<big>HL</big> = <math> 3\,x^4 + 2\,x^3 - 3\,x^2 - 4\,x - 3 </math>
 +
 
 +
<big>VL = HL</big> <math> \Rightarrow </math> påståendet är bevisat.
 +
 
 +
== 10) ==
 +
<math> a = 2\, </math>
 +
 
 +
<math> b = 3\, </math>
 +
 
 +
== 11a) ==
 +
<math> Q(x) = x^2 - (a+b)\cdot x + a\,b </math>
 +
 
 +
<math> a = 2\, </math>
 +
 
 +
<math> b = 8\, </math>
 +
 
 +
== 11b) ==
 +
2 och 8 är lösningar till 2:a gradsekvationen:
 +
 
 +
:<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math>
 +
 
 +
Prövning för 2:
  
:Polynom av grad 1. Koefficienter: 11 och 1.
+
VL: <math> 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 </math>
  
1c) <math> -24\,x^2\,+\,22\,x\,+\,30 </math>
+
HL: <math> 0 </math>
  
:Polynom av grad 2. Koefficienter: -24, 22 och 30.
+
VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, </math> 2 är en lösning.
  
1d) <math> {3\,x - 5 \over - 8\,x - 6} </math>
+
Prövning för 8:
  
:Inget polynom.
+
VL: <math> 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 </math>
  
2a) <math> - 12\,x + 2</math>
+
HL: <math> 0 </math>
  
:Polynom av grad 1. Koefficienter är -12 och 2.
+
VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, </math> 8 är en lösning.
  
2b) +++<math> 11\,x + 1 </math>
+
== 12a) ==
 +
<math> x_1\, = {1 \over 8} </math>
  
:Polynom av grad 1. Koefficienter: 11 och 1.
+
<math> x_2\, = -1 </math>
  
2c) +++<math> -24\,x^2\,+\,22\,x\,+\,30 </math>
+
== 12b) ==
 +
<math> k\, = 8 </math>
  
:Polynom av grad 2. Koefficienter: -24, 22 och 30.
+
<math> a\, = 8 </math>
  
2d) +++<math> {3\,x - 5 \over - 8\,x - 6} </math>
+
<math> b\, = -1 </math>
  
:Inget polynom.
+
<math> c\, = 1 </math>
  
 +
<math> d\, = 1 </math>
 +
-->
  
  
Rad 233: Rad 381:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2011 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 30 januari 2019 kl. 16.15

       Genomgång          Övningar          Formelsamling Matte 3          Fördjupning          Nästa demoavsnitt  >>      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Två förstagradspolynom är givna:

3x5och8x6
Bilda deras


a)   summa

c)   produkt

b)   differens

d)   kvot.

Förenkla så mycket som möjligt.

Ange varje gång om resultatet är ett polynom.

I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.


Övning 2

Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen

4x27x+2och4x25x


Övning 3

Följande uttryck är givet:

P(x)=4x32x2(2x+6)+7x(3+2x)

a)   Utveckla P(x) till ett polynom.

b)   Använd polynomet från a) för att beräkna P(1).

c)   Bestäm alla nollställen till P(x).


Övning 4

Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:

a)   (x2)2+(x+1)2

b)   Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för x=2.


Övning 5

En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:

y=90x4,9x2

där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.

a)   Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.

b)   Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.


Övning 6

Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:

a)   Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.

b)   Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.

c)   När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.



C-övningar: 7-10


Övning 7

Följande två Chebyshevpolynom är givna:

U3(x)=8x34x
U4(x)=16x412x2+1

Utveckla U5(x) med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:

Un(x)=2xUn1(x)Un2(x)n=2,3,...

Tips: Se Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom, där U4(x) beräknas utgående från U2(x) och U3(x) med hjälp av rekursionsformeln.


Övning 8

Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:

a4=3,a3=2,a2=3,a1=4,a0=3


Övning 9

Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:

2(x21)2+(x+2)(x32)2x+x21


Övning 10

Två polynom är givna:

P(x)=2ax+3a4b
Q(x)=4x6

För vilka värden av a och b är P(x)=Q(x)? Använd jämförelse av koefficienter.



A-övningar: 11-12


Övning 11

Följande 2:a gradspolynom är givet:

P(x)=x210x+16

a)   Utveckla uttrycket Q(x)=(xa)(xb) till ett polynom. Bestäm a och b så att P(x)=Q(x). Använd jämförelse av koefficienter.

b)   Visa att de värden du får för a och b i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:

x210x+16=0


Övning 12

Visa att 2:a gradspolynomet P(x)=8x2+7x1 kan skrivas som

(ax+b)(cx+d)

vilket innebär en faktorisering av polynomet P(x). Bestäm a, b, c och d genom att:

a)   Hitta först polynomet P(x):s nollställen (rötter) x1 och x2 exakt, dvs bibehåll bråkformen.

b)   Sätt sedan P(x)=k(xx1)(xx2) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.






Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.