Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(18 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[ | + | <!-- {{Not selected tab|[[Repetitioner från Matte 2| << Repetitioner]]}} --> |
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}} | ||
{{Not selected tab|[[1.1 Fördjupning till Polynom|Fördjupning]]}} | {{Not selected tab|[[1.1 Fördjupning till Polynom|Fördjupning]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.4 Talet e och den naturliga logaritmen|Nästa demoavsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color:# | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Två förstagradspolynom är givna: | Två förstagradspolynom är givna: | ||
− | ::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math> | + | :::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math> |
− | + | <table> | |
− | + | <tr> | |
− | + | <td>Bilda deras | |
− | |||
− | |||
− | d) kvot | + | </td> |
+ | <td><math> \qquad </math> a) summa | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad </math> c) produkt | ||
+ | </td> | ||
+ | <td><math> \qquad </math> b) differens | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad </math> d) kvot. | ||
+ | </td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
Förenkla så mycket som möjligt. | Förenkla så mycket som möjligt. | ||
Rad 35: | Rad 44: | ||
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter. | I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter. | ||
− | |||
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div> | ||
+ | == <b>Övning 2</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen | Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen | ||
Rad 48: | Rad 56: | ||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Följande uttryck är givet: | Följande uttryck är givet: | ||
Rad 58: | Rad 66: | ||
b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>. | b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>. | ||
− | c) Bestäm alla [http://90.224.99.82/ | + | c) Bestäm alla [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.1_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen_.28r.C3.B6tter.29 nollställen] till <math> P(x)\, </math>. |
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div> | ||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom: | Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom: | ||
Rad 74: | Rad 82: | ||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | ||
Rad 89: | Rad 97: | ||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter: | Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter: | ||
Rad 107: | Rad 115: | ||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | + | Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Chebyshevpolynom</span></b>]] är givna: | |
− | Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom# | + | |
::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math> | ::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math> | ||
Rad 115: | Rad 123: | ||
::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math> | ::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math> | ||
− | Utveckla | + | Utveckla <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel: |
::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math> | ::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math> | ||
+ | |||
+ | Tips: Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom</span></b>]], där <math> \, U_4(x) \, </math> beräknas utgående från <math> \, U_2(x) \, </math> och <math> \, U_3(x) \, </math> med hjälp av rekursionsformeln. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div> | ||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna: | Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna: | ||
Rad 131: | Rad 141: | ||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan: | Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan: | ||
Rad 140: | Rad 150: | ||
+ | == <b>Övning 10</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Två polynom är givna: | Två polynom är givna: | ||
Rad 158: | Rad 168: | ||
+ | == <b>Övning 11</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Följande 2:a gradspolynom är givet: | Följande 2:a gradspolynom är givet: | ||
Rad 173: | Rad 183: | ||
+ | == <b>Övning 12</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som | Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som | ||
Rad 371: | Rad 381: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 30 januari 2019 kl. 15.15
Genomgång | Övningar | Formelsamling Matte 3 | Fördjupning | Nästa demoavsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Två förstagradspolynom är givna:
- \[ 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 \]
Bilda deras
|
\( \qquad \) a) summa
\( \qquad \) c) produkt |
\( \qquad \) b) differens
\( \qquad \) d) kvot. |
Förenkla så mycket som möjligt.
Ange varje gång om resultatet är ett polynom.
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
Övning 2
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
- \[ 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x \]
Övning 3
Följande uttryck är givet:
- \[ P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \]
a) Utveckla \( P(x)\, \) till ett polynom.
b) Använd polynomet från a) för att beräkna \( P(-1)\, \).
c) Bestäm alla nollställen till \( P(x)\, \).
Övning 4
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
a) \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för \( x = -2\, \).
Övning 5
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
- \[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 6
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Följande två Chebyshevpolynom är givna:
- \[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]
- \[ U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \]
Utveckla \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:
- \[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]
Tips: Se Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom, där \( \, U_4(x) \, \) beräknas utgående från \( \, U_2(x) \, \) och \( \, U_3(x) \, \) med hjälp av rekursionsformeln.
Övning 8
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
- \[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]
Övning 9
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
- \[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]
Övning 10
Två polynom är givna:
- \[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]
- \[ Q(x) = 4 \cdot x - 6 \]
För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)? Använd jämförelse av koefficienter.
A-övningar: 11-12
Övning 11
Följande 2:a gradspolynom är givet:
- \[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]
a) Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.
b) Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
- \[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]
Övning 12
Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som
- \[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]
vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:
a) Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s nollställen (rötter) \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.
b) Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.