Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Polynom"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 3) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(278 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1. | + | <!-- {{Not selected tab|[[Repetitioner från Matte 2| << Repetitioner]]}} --> |
− | {{Selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.1 Polynom|Genomgång]]}} |
+ | {{Selected tab|[[1.1 Övningar till Polynom|Övningar]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling NP Ma3.pdf|Formelsamling Matte 3]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[1.1 Fördjupning till Polynom|Fördjupning]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[1.4 Talet e och den naturliga logaritmen|Nästa demoavsnitt >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | = | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | == <b>Övning 1</b> == | |
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Två förstagradspolynom är givna: | ||
− | : | + | :::<math> 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 </math> |
− | + | <table> | |
+ | <tr> | ||
+ | <td>Bilda deras | ||
− | |||
− | |||
− | + | </td> | |
− | < | + | <td><math> \qquad </math> a) summa |
− | + | ||
− | </ | + | <math> \qquad </math> c) produkt |
+ | </td> | ||
+ | <td><math> \qquad </math> b) differens | ||
− | + | <math> \qquad </math> d) kvot. | |
− | < | + | </td> |
− | + | </tr> | |
+ | </table> | ||
− | + | Förenkla så mycket som möjligt. | |
− | + | Ange varje gång om resultatet är ett polynom. | |
− | + | I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter. | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1.1 Lösning 1d}}</div> | ||
− | |||
− | == Övning 4 == | + | == <b>Övning 2</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
+ | Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen | ||
+ | |||
+ | ::<math> 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x </math> | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.2 Svar 2a|Lösning 2a|1.2 Lösning 2a|Svar 2b|1.2 Svar 2b|Lösning 2b|1.2 Lösning 2b|Svar 2c|1.2 Svar 2c|Lösning 2c|1.2 Lösning 2c|Svar 2d|1.2 Svar 2d|Lösning 2d|1.2 Lösning 2d}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Följande uttryck är givet: | ||
+ | |||
+ | ::<math> P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) </math> | ||
+ | |||
+ | a) Utveckla <math> P(x)\, </math> till ett polynom. | ||
+ | |||
+ | b) Använd polynomet från a) för att beräkna <math> P(-1)\, </math>. | ||
+ | |||
+ | c) Bestäm alla [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.1_Polynom#Ett_polynoms_nollst.C3.A4llen_.28r.C3.B6tter.29 nollställen] till <math> P(x)\, </math>. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.2 Svar 3a|Lösning 3a|1.2 Lösning 3a|Svar 3b|1.2 Svar 3b|Lösning 3b|1.2 Lösning 3b|Svar 3c|1.2 Svar 3c|Lösning 3c|1.2 Lösning 3c}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom: | Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom: | ||
− | a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math> | + | a) <math> \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 </math> |
+ | |||
+ | b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för <math> x = -2\, </math>. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1.2 Lösning 4b}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen: | ||
+ | |||
+ | ::<math> y = 90\,x - 4,9\,x^2 </math> | ||
+ | |||
+ | där y är höjden i meter och x tiden i sekunder. | ||
+ | |||
+ | a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken. | ||
+ | |||
+ | b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar & lösning 5a|1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1.2 Lösning 5b}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter: | ||
+ | |||
+ | a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW. | ||
+ | |||
+ | b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem. | ||
+ | |||
+ | c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.2 Svar 6a|Lösning 6a|1.1 Lösning 6a|Svar 6b|1.2 Svar 6b|Lösning 6b|1.2 Lösning 6b|Svar 6c|1.2 Svar 6c|Lösning 6c|1.2 Lösning 6c}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | Följande två [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Chebyshevpolynom</span></b>]] är givna: | ||
+ | |||
+ | ::<math> U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x </math> | ||
+ | |||
+ | ::<math> U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 </math> | ||
+ | |||
+ | Utveckla <math> \displaystyle U_5(x) </math> med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel: | ||
+ | |||
+ | ::<math> U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... </math> | ||
+ | |||
+ | Tips: Se [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|<b><span style="color:blue">Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom</span></b>]], där <math> \, U_4(x) \, </math> beräknas utgående från <math> \, U_2(x) \, </math> och <math> \, U_3(x) \, </math> med hjälp av rekursionsformeln. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.2 Svar 7|Lösning 7|1.2 Lösning 7}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna: | ||
+ | |||
+ | ::<math> \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 </math> | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.2 Svar 8|Lösning 8|1.2 Lösning 8}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan: | ||
+ | |||
+ | ::<math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 </math> | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Lösning 9|1.2 Svar 9}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 10</b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | Två polynom är givna: | ||
+ | |||
+ | ::<math> P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b </math> | ||
+ | |||
+ | ::<math> Q(x) = 4 \cdot x - 6 </math> | ||
+ | |||
+ | För vilka värden av <math> a\, </math> och <math> b\, </math> är <math> P(x) = Q(x)\, </math>? Använd jämförelse av koefficienter. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.2 Svar 10|Lösning 10|1.2 Lösning 10}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 11-12</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 11</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Följande 2:a gradspolynom är givet: | ||
+ | |||
+ | ::<math> P(x) = x^2 - 10\,x + 16 </math> | ||
+ | |||
+ | a) Utveckla uttrycket <math> Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) </math> till ett polynom. Bestäm <math> a\, </math> och <math> b\, </math> så att <math> P(x) = Q(x)\, </math>. Använd jämförelse av koefficienter. | ||
+ | |||
+ | b) Visa att de värden du får för <math> a\, </math> och <math> b\, </math> i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen: | ||
+ | |||
+ | ::<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math> | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 11a|1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1.2 Lösning 11a|Svar & lösning 11b|1.2 Lösning 11b}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 12</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | Visa att 2:a gradspolynomet <math> P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 </math> kan skrivas som | ||
+ | |||
+ | ::<math> (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) </math> | ||
+ | |||
+ | vilket innebär en faktorisering av polynomet <math> P(x)\, </math>. Bestäm a, b, c och d genom att: | ||
+ | |||
+ | a) Hitta först polynomet <math> P(x)\, </math>:s nollställen (rötter) <math> x_1\, </math> och <math> x_2\, </math> exakt, dvs bibehåll bråkformen. | ||
+ | |||
+ | b) Sätt sedan <math> P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) </math> och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d. | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 12a|1.2 Svar 12a|Lösning 12a|1.2 Lösning 12a|Svar 12b|1.2 Svar 12b|Lösning 12b|1.2 Lösning 12b}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <!-- | ||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:blue"><u>Facit</u></span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | == 1a) == | ||
+ | <math> - 5\,x - 11 </math> | ||
+ | |||
+ | Polynom av grad 1. Koefficienter: -5 och -11. | ||
+ | |||
+ | == 1b) == | ||
+ | <math> 11\,x + 1 </math> | ||
+ | |||
+ | Polynom av grad 1. Koefficienter: 11 och 1. | ||
+ | |||
+ | == 1c) == | ||
+ | <math> -24\,x^2\,+\,22\,x\,+\,30 </math> | ||
+ | |||
+ | Polynom av grad 2. Koefficienter: -24, 22 och 30. | ||
+ | |||
+ | == 1d) == | ||
+ | <math> {3\,x - 5 \over - 8\,x - 6} </math> | ||
+ | |||
+ | Inget polynom. | ||
+ | |||
+ | == 2a) == | ||
+ | <math> - 12\,x + 2</math> | ||
+ | |||
+ | Polynom av grad 1. Koefficienter är -12 och 2. | ||
+ | |||
+ | == 2b) == | ||
+ | <math> 8\,x^2 - 2\,x + 2 </math> | ||
+ | |||
+ | Polynom av grad 2. Koefficienter: 8, -2 och 2. | ||
+ | |||
+ | == 2c) == | ||
+ | <math> -16\,x^4 + 8\,x^3 + 27\,x^2 - 10\,x </math> | ||
+ | |||
+ | Polynom av grad 4. Koefficienter: -16, 8, 27 och -10. | ||
+ | |||
+ | == 2d) == | ||
+ | <math> {4\,x^2 - 7\,x + 2 \over -4\,x^2 - 5\,x} </math> | ||
+ | |||
+ | Inget polynom. | ||
+ | |||
+ | == 3a) == | ||
+ | <math> P(x) = 2\,x^2 +\,21\,x </math> | ||
+ | |||
+ | == 3b) == | ||
+ | <math> \displaystyle -19 </math> | ||
+ | |||
+ | == 3c) == | ||
+ | <math> \displaystyle x_1 = 0 </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \displaystyle x_2 = -10,5 </math> | ||
+ | |||
+ | == 4a) == | ||
+ | <math> 2\,x^2 - 2\,x + 5 </math> | ||
+ | |||
+ | == 4b) == | ||
+ | <math> \displaystyle 17 </math> | ||
+ | |||
+ | == 5a) == | ||
+ | Vi sätter in 2,586 sekunder för x i funktionen | ||
+ | |||
+ | <math> y = f\,(x) = 90\,x - 4,9\,x^2 </math> | ||
+ | |||
+ | och får | ||
+ | |||
+ | <math> f(2,586) = 90 \cdot 2,586 - 4,9 \cdot 2,586\,^2 = 199,97 </math> | ||
+ | |||
+ | vilket avrundat till hela meter ger 200 m. | ||
+ | |||
+ | Samma sak görs med den andra tiden 15,781 sekunder: | ||
+ | |||
+ | <math> f(15,781) = 90 \cdot 15,781 - 4,9 \cdot 15,781\,^2 = 199,99 </math> | ||
+ | |||
+ | Även detta ger avrundat 200 m. | ||
+ | |||
+ | == 5b) == | ||
+ | <math> \displaystyle 413 \; \rm m </math> | ||
+ | |||
+ | == 6a) == | ||
+ | Xmin = 0 | ||
+ | |||
+ | Xmax = 20 | ||
+ | |||
+ | Xscl = 2 | ||
+ | |||
+ | Ymin = 0 | ||
+ | |||
+ | Ymax = 420 | ||
+ | |||
+ | Yscl = 50 | ||
+ | |||
+ | == 6b) == | ||
+ | [[Image: Uppg_6b_Raket_70.jpg]] | ||
+ | |||
+ | == 6c) == | ||
+ | 18,367 sekunder efter starten. | ||
+ | |||
+ | == 7) == | ||
+ | <math> U_5(x) = 32\,x^5\,-\,32\,x^3\,+\,6\,x </math> | ||
+ | |||
+ | == 8) == | ||
+ | <math> 3 \, x^4 + 2 \, x^3 - 3 \, x^2 - 4 \, x - 3 </math> | ||
+ | |||
+ | == 9) == | ||
+ | Påstående: | ||
+ | |||
+ | <math> \displaystyle 2(x^2 - 1)^2 + (x + 2)(x^3 - 2) - 2x + x^2 - 1 = 3x^4 + 2x^3 - 3x^2 - 4x - 3 </math> | ||
+ | |||
+ | Bevis: | ||
+ | |||
+ | <big>VL</big> = <math> 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 = </math> | ||
+ | |||
+ | = <math> 2\,(x^4 - 2\,x^2 + 1) + x^4 - 2\,x + 2\,x^3 - 4 - 2\,x + x^2 - 1 = </math> | ||
+ | |||
+ | = <math> 2\,x^4 - 4\,x^2 + 2 + x^4 - 2\,x + 2\,x^3 - 4 - 2\,x + x^2 - 1 = </math> | ||
+ | |||
+ | = <math> 3\,x^4 + 2\,x^3 - 3\,x^2 - 4\,x - 3 </math> | ||
+ | |||
+ | <big>HL</big> = <math> 3\,x^4 + 2\,x^3 - 3\,x^2 - 4\,x - 3 </math> | ||
+ | |||
+ | <big>VL = HL</big> <math> \Rightarrow </math> påståendet är bevisat. | ||
− | + | == 10) == | |
+ | <math> a = 2\, </math> | ||
− | </ | + | <math> b = 3\, </math> |
− | == | + | == 11a) == |
− | < | + | <math> Q(x) = x^2 - (a+b)\cdot x + a\,b </math> |
− | + | ||
− | <math> | + | <math> a = 2\, </math> |
− | <math> | + | <math> b = 8\, </math> |
− | + | == 11b) == | |
+ | 2 och 8 är lösningar till 2:a gradsekvationen: | ||
− | + | :<math> x^2 - 10\,x + 16 = 0 </math> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | Prövning för 2: | |
− | + | VL: <math> 2^2 - 10\cdot 2 + 16 = 4 - 20 + 16 = 0 </math> | |
− | + | HL: <math> 0 </math> | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | <math> | + | VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, </math> 2 är en lösning. |
− | + | Prövning för 8: | |
− | + | VL: <math> 8^2 - 10\cdot 8 + 16 = 64 - 80 + 16 = 0 </math> | |
− | <math> | + | HL: <math> 0 </math> |
− | </ | + | VL <math> = </math> HL <math> \Rightarrow\, </math> 8 är en lösning. |
− | == | + | == 12a) == |
− | + | <math> x_1\, = {1 \over 8} </math> | |
− | + | ||
− | < | + | <math> x_2\, = -1 </math> |
− | == | + | == 12b) == |
− | < | + | <math> k\, = 8 </math> |
− | + | ||
− | + | <math> a\, = 8 </math> | |
− | + | <math> b\, = -1 </math> | |
− | + | <math> c\, = 1 </math> | |
− | < | + | <math> d\, = 1 </math> |
+ | --> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 30 januari 2019 kl. 15.15
Genomgång | Övningar | Formelsamling Matte 3 | Fördjupning | Nästa demoavsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Två förstagradspolynom är givna:
- \[ 3\,x - 5 \qquad {\rm och} \qquad - 8\,x - 6 \]
Bilda deras
|
\( \qquad \) a) summa
\( \qquad \) c) produkt |
\( \qquad \) b) differens
\( \qquad \) d) kvot. |
Förenkla så mycket som möjligt.
Ange varje gång om resultatet är ett polynom.
I fall att det är polynom ange polynomets grad samt polynomets koefficienter.
Övning 2
Gör samma sak som i övning 1 med andragradspolynomen
- \[ 4\,x^2 - 7\,x + 2 \qquad {\rm och} \qquad -4\,x^2 - 5\,x \]
Övning 3
Följande uttryck är givet:
- \[ P(x) = 4\,x^3 - 2\,x^2\,(2\,x + 6) + 7\,x\,(3 + 2\,x) \]
a) Utveckla \( P(x)\, \) till ett polynom.
b) Använd polynomet från a) för att beräkna \( P(-1)\, \).
c) Bestäm alla nollställen till \( P(x)\, \).
Övning 4
Utveckla följande uttryck och ordna termerna så att det blir ett polynom:
a) \( \displaystyle (x-2)^2 + (x+1)^2 \)
b) Beräkna värdet av polynomet du fick fram i a) för \( x = -2\, \).
Övning 5
En rakets bana beskrivs av polynomfunktionen:
- \[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
där y är höjden i meter och x tiden i sekunder.
a) Visa att raketen har både efter 2,586 och 15,781 sekunder en höjd på 200 meter över marken.
b) Vilken maximal höjd når raketen? Svara i hela meter.
Övning 6
Betrakta raketens bana i övning 5. Använd din grafritande räknare för att genomföra följande uppgifter:
a) Undersök vilka min- och max-värden samt vilken skala man lämpligast bör använda på x- och y-axeln för att rita raketbanans graf. Ange dem i din räknares WINDOW.
b) Rita raketbanans graf och den räta linjen som åskådliggör höjden 200 m i samma koordinatsystem.
c) När slår raketen i marken? Använd din räknares ekvationslösare. Svara med tre decimaler.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Följande två Chebyshevpolynom är givna:
- \[ U_3(x) = 8\,x^3\,-\,4\,x \]
- \[ U_4(x) = 16\,x^4\,-\,12\,x^2\,+\,1 \]
Utveckla \( \displaystyle U_5(x) \) med hjälp av Chebyshevpolynomens rekursionsformel:
- \[ U_n(x) = 2\,x\,\cdot\,U_{n-1}(x)\,-\,U_{n-2}(x) \qquad\qquad n = 2, 3, ... \]
Tips: Se Exempel på beräkning av Chebyshevpolynom, där \( \, U_4(x) \, \) beräknas utgående från \( \, U_2(x) \, \) och \( \, U_3(x) \, \) med hjälp av rekursionsformeln.
Övning 8
Ställ upp ett polynom av 4:e grad som har koefficienterna:
- \[ \displaystyle a_4 = 3, \quad a_3 = 2, \quad a_2 = -3, \quad a_1 = -4, \quad a_0 = -3 \]
Övning 9
Visa att följande uttryck är identiskt med polynomet från övning 8 ovan:
- \[ 2\,(x^2 - 1)^2 + (x + 2)\,(x^3 - 2) - 2\,x + x^2 - 1 \]
Övning 10
Två polynom är givna:
- \[ P(x) = 2\,a \cdot x + 3\,a - 4\,b \]
- \[ Q(x) = 4 \cdot x - 6 \]
För vilka värden av \( a\, \) och \( b\, \) är \( P(x) = Q(x)\, \)? Använd jämförelse av koefficienter.
A-övningar: 11-12
Övning 11
Följande 2:a gradspolynom är givet:
- \[ P(x) = x^2 - 10\,x + 16 \]
a) Utveckla uttrycket \( Q(x) = (x - a) \cdot (x - b) \) till ett polynom. Bestäm \( a\, \) och \( b\, \) så att \( P(x) = Q(x)\, \). Använd jämförelse av koefficienter.
b) Visa att de värden du får för \( a\, \) och \( b\, \) i a)-delen är lösningar till 2:a gradsekvationen:
- \[ x^2 - 10\,x + 16 = 0 \]
Övning 12
Visa att 2:a gradspolynomet \( P(x) = 8\,x^2 + 7\,x - 1 \) kan skrivas som
- \[ (a\,x + b) \cdot (c\,x + d) \]
vilket innebär en faktorisering av polynomet \( P(x)\, \). Bestäm a, b, c och d genom att:
a) Hitta först polynomet \( P(x)\, \):s nollställen (rötter) \( x_1\, \) och \( x_2\, \) exakt, dvs bibehåll bråkformen.
b) Sätt sedan \( P(x) = k \cdot (x - x_1) \cdot (x - x_2) \) och bestäm k genom jämförelse av koefficienter. Ange a, b, c och d.
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.