2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Marie startar kl 10.30 med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl 15.15.
Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är 478 km.
Definiera x som tiden i timmar och y som sträckan i km. Betrakta y som en funkion av x.
Vad är Δx och Δy ?
Vad är Maries genomsnittliga hastighet i hela km/h?
Uttryck ditt svar med hjälp av ΔyΔx.
Övning 2
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen.
Svara med 6 decimaler.
a) y=5x+23 i intervallet 2≤x≤3
b) y=−3x2+2x−12 i intervallet −2≤x≤2
c) y=ex i intervallet −1≤x≤1
d) y=ex i intervallet −0,1≤x≤0,1
e) y=ex i intervallet −0,01≤x≤0,01
f) y=ex i intervallet −0,001≤x≤0,001
Svar 2a | Lösning 2a | Svar 2b | Lösning 2b | Svar 2c | Lösning 2c | Svar 2d | Lösning 2d | Svar 2e | Lösning 2e | Svar 2f | Lösning 2f
Övning 3
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
- y=5,1x2
- y=5,1x2
där x=Tidenisekunder
- y=Sträckansomäppletfallerimeter
- y=Sträckansomäppletfallerimeter
Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.
Övning 4
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
- y=0,04x+5
- y=0,04x+5
där x=Tideniantalårefter1900
- y=Sverigesbefolkningimiljoner
- y=Sverigesbefolkningimiljoner
a) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.
b) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.
c) Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.
d) Är följande påstående sant eller falskt?
- "Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.
- Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."
- Motivera ditt svar.
Svar 4a | Lösning 4a | Svar 4b | Lösning 4b | Svar 4c | Lösning 4c | Svar 4d | Lösning 4d
C-övningar: 5-6
Övning 5
I genomgången, Exempel 3, betraktade vi följande problem:
En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:
- y=4x2−380x+9000
- y=4x2−380x+9000
där x=Tideniminuter
- y=Oljansvolymiliter
- y=Oljansvolymiliter
Läs igenom lösningarna a) - d) i Exempel 3 och besvara följande fråga:
e) Bestäm a i intervallet 0≤x≤a där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är −260.
Övning 6
Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2014 (kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:
x y 22801−23000 5302 23001−23200 5365 23201−23400 5427 23401−23600 5490 23601−23800 5553 23801−24000 5616 24001−24200 5681 24201−24400 5744 24401−24600 5807 24601−24800 5870
där x=Månadslönenikr
- y=Skattenikr
- y=Skattenikr
Åsa får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från 23150 kr till 24700.
a) Bestäm Δx för Åsa.
b) Bestäm Δy för Åsa.
c) Ange Åsas marginalskatt i procent.
Dvs beräkna ΔyΔx för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön.
Avrunda svaret till en decimal.
Svar 6a | Lösning 6a | Svar 6b | Lösning 6b | Svar 6c | Lösning 6c
A-övningar: 7-8
Övning 7
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
- y=f(x)=x2
- y=f(x)=x2
i intervallet a≤x≤a+h.
Förenkla uttrycket i a och h så långt som möjligt.
Övning 8
Följande polynomfunktion är given:
y=f(x)=2x2−5x+32
a) Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan x och x+h. Förenkla uttrycket så långt som möjligt.
b) Låt i uttrycket från a) gå h mot 0 så att du får ett uttryck endast i x. Ange detta uttryck.
c) Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för x=2. Tolka ditt resultat.
Svar 8a | Lösning 8a | Svar 8b | Lösning 8b | Svar 8c | Lösning 8c
Copyright © 2011-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.