Skillnad mellan versioner av "2.2 Övningar till Genomsnittlig förändringshastighet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 14: Rad 14:
  
  
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
 
 
Marie startar kl <math> 10.30 \, </math> med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl <math> 15.15 </math>.
 
Marie startar kl <math> 10.30 \, </math> med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl <math> 15.15 </math>.
  
Rad 31: Rad 31:
  
  
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
 
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen. Svara med 6 decimaler.
 
Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen. Svara med 6 decimaler.
  
Rad 50: Rad 50:
  
  
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
 
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
 
Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen
  
Rad 64: Rad 64:
  
  
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
 
Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen
  
Rad 96: Rad 96:
  
  
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
 
I genomgången, Exempel 2, betraktade vi följande problem:
 
I genomgången, Exempel 2, betraktade vi följande problem:
  
Rad 114: Rad 114:
  
  
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
 
Följande utdrag ur [https://www.skatteverket.se/download/18.4a47257e143e26725ae1435/1391609286021/manadslon_tabell29.pdf <strong><span style="color:blue">Skatteverkets skattetabell</span></strong>] för 2014 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:              
 
Följande utdrag ur [https://www.skatteverket.se/download/18.4a47257e143e26725ae1435/1391609286021/manadslon_tabell29.pdf <strong><span style="color:blue">Skatteverkets skattetabell</span></strong>] för 2014 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:              
  
Rad 164: Rad 164:
  
  
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
 
 
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
 
Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen
  
Rad 177: Rad 177:
  
  
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
 
Följande polynomfunktion är given:
 
Följande polynomfunktion är given:
  

Versionen från 6 juli 2015 kl. 01.37

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa demoavsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Marie startar kl \( 10.30 \, \) med sin bil från Stockholm mot Göteborg. Hon kommer fram där kl \( 15.15 \).

Avståndet mellan Stockholm och Göteborg är \( \, 478 \) km.

Definiera \( \, x \, \) som tiden i timmar och \( \, y \, \) som sträckan i km. Betrakta \( y\, \) som en funkion av \( x\, \).

Vad är \( \Delta x\, \) och \( \Delta y\, \) ?

Vad är Maries genomsnittliga hastighet i hela km/h?

Uttryck ditt svar med hjälp av \( \, \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} \, \).


Övning 2

Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten för följande funktioner i de angivna intervallen. Svara med 6 decimaler.

a)   \( y = 5\,x + 23 \) i intervallet \( 2 \leq x \,\leq\, 3 \)

b)   \( y = -3\,x^2 + 2\,x - 12 \) i intervallet \( -2 \leq x \,\leq\, 2 \)

c)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -1 \leq x \,\leq\, 1 \)

d)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,1 \leq x \,\leq\, 0,1 \)

e)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,01 \leq x \,\leq\, 0,01 \)

f)   \( y = e\,^x \) i intervallet \( -0,001 \leq x \,\leq\, 0,001 \)


Övning 3

Ett äpple faller från ett träd. Rörelsen beskrivs av funktionen

\[ y \, = \, 5,1\;x^2 \]

där \( \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;sekunder} \)

\[ y \, = \, {\rm Sträckan\;som\;äpplet\;faller\;i\;meter} \]

Beräkna äpplets genomsnittliga hastighet i tidsintervallet mellan 0,2 och 0,3 sekunder.


Övning 4

Sveriges befolkning växte mellan åren 1900 och 2000 ca. enligt modellen

\[ y \, = \, 0,04\;x \, + \, 5 \]

där \( \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;antal\;år\;efter\;1900} \)

\[ y \, = \, {\rm Sveriges\;befolkning\;i\;miljoner} \]

a)    Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under hela seklet.

b)    Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets första decennium.

c)    Beräkna den genomsnittliga förändringshastigheten under seklets sista decennium.

d)    Är följande påstående sant eller falskt?

"Anledningen till att a)-c) ger samma resultat är att modellen som beskriver Sveriges befolkningsutveckling, är en linjär funktion.
Linjära funktioner har samma genomsnittliga förändringshastighet i alla intervall på x-axeln."
Motivera ditt svar.



C-övningar: 5-6


Övning 5

I genomgången, Exempel 2, betraktade vi följande problem:

En oljetank läcker genom ett hål i tankens botten. Utströmningen av oljan beskrivs av funktionen:

\[ y \, = \, 4\,x^2 - 380\,x + 9\,000 \]

där \( \;\quad x \, = \, {\rm Tiden\;i\;minuter} \)

\[ y \, = \, {\rm Oljans\;volym\;i\;liter} \]

Läs igenom lösningarna a) - d) i Exempel 2 och besvara följande fråga:

e)    Bestäm \( a\, \) i intervallet \( 0 \leq x \,\leq\, a \) där oljans genomsnittliga utströmningshastighet är \( - 260\, \), dvs där oljan läcker med 260 liter per minut.


Övning 6

Följande utdrag ur Skatteverkets skattetabell för 2014 (Kolumn 2) visar hur skatten ökar med månadslönen:

\( x\, \) \( y\, \)
\( 22\,801-23\,000 \) \( 5\,302 \)
\( 23\,001-23\,200 \) \( 5\,365 \)
\( 23\,201-23\,400 \) \( 5\,427 \)
\( 23\,401-23\,600 \) \( 5\,490 \)
\( 23\,601-23\,800 \) \( 5\,553 \)
\( 23\,801-24\,000 \) \( 5\,616 \)
\( 24\,001-24\,200 \) \( 5\,681 \)
\( 24\,201-24\,400 \) \( 5\,744 \)
\( 24\,401-24\,600 \) \( 5\,807 \)
\( 24\,601-24\,800 \) \( 5\,870 \)

där \( {\color{White} x} \quad \!\! x \, = \, {\rm Månadslönen\;i\;kr} \)

\[ y \, = \, {\rm Skatten\;i\;kr} \]

Åsa får en lönehöjning. Hennes månadslön ökar från \( 23\,150 \) kr till \( 24\,700 \).

a)    Bestäm \( \Delta x\, \) för Åsa.

b)    Bestäm \( \Delta y\, \) för Åsa.

c)    Ange Åsas marginalskatt i procent.

Dvs beräkna \( \displaystyle {\Delta y \over \Delta x} \) för att få reda på skatteökningen per kr lönehöjning dvs hur mycket mer skatt Åsa måste betala för 1 kr mer i lön. Avrunda svaret till en decimal.



A-övningar: 7-8


Övning 7

Bestäm den genomsnittliga förändringshastigheten till funktionen

\[ y \, = \, f\,(x) \, = \, x^2 \]

i intervallet \( {\color{White} x} a \,\leq\, x \,\leq\, a + h \).

Förenkla uttrycket i \( a\, \) och \( h\, \) så långt som möjligt.


Övning 8

Följande polynomfunktion är given:

\[ y \,=\, f\,(x) \,=\, 2\,x^2 - 5\,x + 32 \]

a)    Ställ upp ändringskvoten till denna funktion i intervallet mellan \( x\, \) och \( x + h\, \). Förenkla uttrycket så långt som möjligt.

b)    Låt i uttrycket från a) gå \( h\, \) mot 0 så att du får ett uttryck endast i \( x\, \). Ange detta uttryck.

c)    Ta uttrycket från b) och bestäm dess värde för \( x = 2\, \). Tolka ditt resultat.






Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.