Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Välkommen till MATH ONLINE - ett webbaserat digitalt läromedel för matematik)
m
 
Rad 1: Rad 1:
== Välkommen till <Big><b>MATH ONLINE</b></Big> - ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
+
__NOTOC__
<!-- == <Big>Glöm inte att utvärdera MathOnline: Klicka här för att ladda ner <strong>[[File: Utvärdering MathOnline.pdf|<span style="color:blue">Utvärderingsformen för MathOnline</span>]]</strong></Big> ==
+
<big><big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">demosidan</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big></big>
-->
+
[[Image:Math_Online_Main_Page_50.jpg]]
+
  
MATH ONLINE är ett webbaserat digitalt läromedel som kan användas av alla elever som vill läsa och av alla lärare som vill undervisa matte på nätet. Läs här en kort [[Media: Math Online 140117.pdf|<span style="color:blue">presentation</span>]].
 
  
MATH ONLINE tillhandahåller kompletta kurser i matematik för gymnasiets samtliga program med teori, övningar, facit, fullständiga lösningar, prov och diagnosprov (self-assessments).
+
<big><big><big><b><span style="color:red">Demosidan</span></b> visar endast ett utdrag ur [http://www.mathonline.se/kurser/ <b><span style="color:blue">Math Online:s kurser</span></b>] Matematik 1b och 3c, se vänsterspalten.</big></big></big>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]]
 +
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td>
  
MATH ONLINE kompletterar den traditionella läroboken, följer [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv Skolverkets ämnesplan för Matematik] och är orienterad mot [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 formativ bedömning], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
 
  
MATH ONLINE ersätter inte läraren utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier. <!-- På begäran kan upplägget anpassas till lärarens önskemål. -->
+
[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
  
MATH ONLINE syftar åt att uppnå kursmålen, klara av de nationella proven samt få bättre studieresultat, genom att göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
+
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><div class="border-divblue8p">[[Gymnasiets kurser i matematik|<b><span style="color:blue">Gymnasiets kurser i matematik</span></b>]] med länkar till kursernas innehållsförteckning.<br><br> Läs om Math Online:s pedagogiska syn på [http://www.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <b><span style="color:blue">undervisningen i matematik</span></b>].</div>
  
MATH ONLINE tror på en pedagogik som bygger på lust utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten. På den intellektuella njutning man får när man upptäcker nya idéer.
+
<big>
 +
* &nbsp; Kursuppläggen är framtagna av Math Online enligt Skolverkets kursplaner.
  
MATH ONLINE bygger på idéen att matematiken i första hand ska uppfattas som ett verktyg för att träna hjärnan och stärka den kognitiva förmågan.
+
* &nbsp; I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c.
  
MATH ONLINEs pedagogik använder exempelorienterad teoriundervisning (lösta exempel) kombinerad med övningar med facit och fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; Där hittar du till varje kurs en innehållsförteckning samt en kort kurs-<br> &nbsp;&nbsp;beskrivning (se fliken).
<!--
+
<b><span style="color:black">roligare</span></b>
+
<b><span style="color:black">  lust  </span></b>
+
{| cellspacing="10px"
+
| [[Image:Fig01.gif]]
+
-->
+
  
== Att komma igång med kursen <Big><b>Matematik 3c</b></Big> ==
+
<div class="ovnE">
* I vänsterspalten ser du innehållsförteckningen för kursen Matematik 3c som är baserad på [[Media: Kunskapskrav Ma3c Skolverk.pdf|<span style="color:blue">Skolverkets centrala innehåll och kunskapskrav (betygskriterier)</span>]]. <!-- samt kursens planering. Klicka här för klassen  [[Media: Planering_MaC_12_13_MA1203IV1.pdf|<span style="color:blue">MA1203IV1</span>]]. -->
+
<small>Höstterminen 2021 används Math Online som kursmaterial bl.a. för Matte 1b- <br> kursen på LBS Kreativa Gymnasiet, Stockholm norra. [[Matte 1b Planering|<b><span style="color:blue">Planeringen</span></b>]] (Läsåret <br> 2019-20) konkretiserar Skolverkets [http://www.mathonline.se/media/1172/centralt_innehall_ma1b.pdf <b><span style="color:blue">centrala innehåll</span></b>] för Matematik 1b. <br> Vill du vara med på en mattelektion [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakta</span></b>] m(o).<br>Math Online är självförklarande. Men vi kommer även gärna till din skola och <br> demonstrerar webbverktyget. Självfallet gratis!</small>
<!-- [[Media: Planering_MaC_12_MA1203IV2.pdf|<span style="color:blue">MA1203IV2</span>]] och här för klassen -->
+
</div>
* Där kan du klicka på de olika avsnitten för att navigera genom materialet som innehåller både teori, övningar, facit samt fullständiga lösningar och diagnosprov, även dessa med fullständiga lösningar.
+
  
* Varje avsnitt börjar med en teorigenomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
* &nbsp; Varje kurs är indelad i ett antal [[Kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">kapitel</span></b>]], varje kapitel i ett antal [[1.1 Om tal|<b><span style="color:blue">avsnitt</span></b>]].
  
* Till varje avsnitt finns det övningar indelade i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Bråkräkning|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en <strong><span style="color:black">övning</span></strong>:{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt.<br> &nbsp;&nbsp;T.ex. är [[1.7.1 Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] är ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
* Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt <strong><span style="color:black">svar</span></strong> till övningen ovan:{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
+
</big>
<!-- Alternativt:
+
</td>
:<small><small>[[1.2 Svar 10|Svar]]</small></small> -->
+
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1.2 Övning 3a}}</div></big>
  
* Klicka på länken nedan för att få fram övningens <strong><span style="color:black">fullständiga lösning</span></strong> med alla mellansteg:{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
 
<!-- Alternativt:
 
:<small><small>[[1.2 Lösning 10|Lösning]]</small></small> -->
 
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar provet.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel övningens svar|1.2 Svar 3a}}</div></big>
  
* Varje avsnitt avslutas med [http://90.224.99.82/matte/index.php/Internetl%C3%A4nkar Internetlänkar] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 
  
* När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1.2 Lösning 3a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
<big>
 +
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan <math> \uparrow \, </math>.
  
* Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
+
* &nbsp; Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
  
* Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både feedback och feed-forward för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
  
* På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och på det nationella provet.
+
* &nbsp; Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [https://www.bournemouth.ac.uk/about/our-people/centre-fusion-learning-innovation-excellence/tel-toolkit/pedagogical-approaches-tel/feedback-feedforward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [https://www.bournemouth.ac.uk/about/our-people/centre-fusion-learning-innovation-excellence/tel-toolkit/pedagogical-approaches-tel/feedback-feedforward <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
  
 +
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
  
<!-- Vill du titta på material Taifun använt i sin Matte C-kurs ht 10 klicka följande länk:
+
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
[[Media:Taifuns Matte C kurs ht10.pdf|Taifuns Matte C-kurs ht 10]]
+
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
-->
+
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
* &nbsp; Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakt</span></b>].
 +
</big>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
 +
 
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>4. [[1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F|<span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>5. [[Problemlösning|<span style="color:blue">Problemlösning:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
  </td>
 +
 
 +
  <td> <math> \quad </math> </td>
 +
 
 +
  <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [[Flaska_med_pant|<span style="color:blue">Flaska med pant</span>]] <math> \qquad </math> [[Att_ställa_upp_en_ekvation|<span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>]] <math> \qquad </math> [[Lösning_till_flaska_med_pant|<span style="color:blue">Lösning</span>]] <math> \qquad </math> [[Svar_till_flaska_med_pant|<span style="color:blue">Svar</span>]]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [[2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt|<span style="color:blue">Marginalskatt</span>]] <math> \qquad </math> [[2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank|<span style="color:blue">Oljetank</span>]]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [[2.1_Introduktion_till_derivata|<span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel|<span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>]] <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29|<span style="color:blue">Glasskiva</span>]] <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<span style="color:blue">Konservburk</span>]] <math> \qquad </math>
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [[1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem|<span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [[1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp|<span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>]] <math> \qquad </math> [[1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp|<span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>]] <math> \qquad </math> [[1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter|<span style="color:blue">Falska rötter</span>]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Formulering_&_ledning_för_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Formulering & ledning</span>]] <math> \qquad </math> [[Lösning_till_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Generell lösning</span>]] <math> \qquad </math> [[Svar_till_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Svar</span>]]
 +
 
 +
</td>
 +
 
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 16 juni 2022 kl. 12.22

Välkommen till
demosidan
  i  Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik


Demosidan visar endast ett utdrag ur Math Online:s kurser Matematik 1b och 3c, se vänsterspalten.

     Bild till vad ar mathonline a.jpg \( \qquad\quad \)


Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

  Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)
Gymnasiets kurser i matematik med länkar till kursernas innehållsförteckning.

Läs om Math Online:s pedagogiska syn på undervisningen i matematik.

  •   Kursuppläggen är framtagna av Math Online enligt Skolverkets kursplaner.
  •   I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c.
  •   Där hittar du till varje kurs en innehållsförteckning samt en kort kurs-
      beskrivning (se fliken).

Höstterminen 2021 används Math Online som kursmaterial bl.a. för Matte 1b-
kursen på LBS Kreativa Gymnasiet, Stockholm norra. Planeringen (Läsåret
2019-20) konkretiserar Skolverkets centrala innehåll för Matematik 1b.
Vill du vara med på en mattelektion kontakta m(o).
Math Online är självförklarande. Men vi kommer även gärna till din skola och
demonstrerar webbverktyget. Självfallet gratis!

  •   Varje kurs är indelad i ett antal kapitel, varje kapitel i ett antal avsnitt.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt.
      T.ex. är Grundpotensform är ett tillämpande underavsnitt i avsnittet Potenser.

\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan \( \uparrow \, \).
  •   Varje kapitel avslutas med ett eller flera diagnosprov som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
  •   Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
  •   Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
  •   Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta kontakt.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. Problemlösning:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Generell lösning \( \qquad \) Svar






Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.