Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(311 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
== <big>Välkommen till&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>]:s demosida <math>-</math> ett utdrag ur m(o)</big> ==
+
<big><big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">demosidan</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big></big>
 
+
<br>
+
 
+
<big><big>Denna demosida innehåller några utvalda delar av Math Online som du kan nå via länkarna i vänsterspalten.</big></big>
+
  
  
 +
<big><big><big><b><span style="color:red">Demosidan</span></b> visar endast ett utdrag ur [http://www.mathonline.se/kurser/ <b><span style="color:blue">Math Online:s kurser</span></b>] Matematik 1b och 3c, se vänsterspalten.</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>[[Image: Bild till vad ar math online.jpg]]
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]]  
 
</td>
 
</td>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
<td><math> \qquad\quad </math></td>
<td><math> \quad\;\; \pmb{\to} </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Exempel på en övning.</big>
+
<td>
  
  
<math> \quad\;\; \pmb{\to} </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Här kan du kontrollera ditt svar.</big>
+
[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
 
+
 
+
<math> \quad\;\; \pmb{\to} </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 3a}}</div> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <big>Här kan du titta på den fullständiga lösningen.</big>
+
  
 +
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
 
</td>
 
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
 
 
== Så här kan du använda&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>]: ==
 
 
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td><big>
+
   <td><div class="border-divblue8p">[[Gymnasiets kurser i matematik|<b><span style="color:blue">Gymnasiets kurser i matematik</span></b>]] med länkar till kursernas innehållsförteckning.<br><br> Läs om Math Online:s pedagogiska syn på [http://www.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <b><span style="color:blue">undervisningen i matematik</span></b>].</div>
* &nbsp; I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c.
+
  
* &nbsp; Varje kurs är indelad i ett antal [[Matte 1b Kapitel 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">kapitel</span></b>]], varje kapitel i ett antal [[1.1 Om tal|<b><span style="color:blue">avsnitt</span></b>]].
+
<big>
 +
* &nbsp; Kursuppläggen är framtagna av Math Online enligt Skolverkets kursplaner.
  
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[2.5_Deriveringsregler|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
+
* &nbsp; I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c.
  
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]] ett repeterande underavsnitt i avsnittet<br> &nbsp;&nbsp;[[1.1 Polynom|<b><span style="color:blue">Polynom</span></b>]].
+
* &nbsp; Där hittar du till varje kurs en innehållsförteckning samt en kort kurs-<br> &nbsp;&nbsp;beskrivning (se fliken).
  
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex. se ovan.
+
<div class="ovnE">
 +
<small>Höstterminen 2021 används Math Online som kursmaterial bl.a. för Matte 1b- <br> kursen på LBS Kreativa Gymnasiet, Stockholm norra. [[Matte 1b Planering|<b><span style="color:blue">Planeringen</span></b>]] (Läsåret <br> 2019-20) konkretiserar Skolverkets [http://www.mathonline.se/media/1172/centralt_innehall_ma1b.pdf <b><span style="color:blue">centrala innehåll</span></b>] för Matematik 1b. <br> Vill du vara med på en mattelektion [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakta</span></b>] m(o).<br>Math Online är självförklarande. Men vi kommer även gärna till din skola och <br> demonstrerar webbverktyget. Självfallet gratis!</small>
 +
</div>
  
* &nbsp; Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som ska för-<br>bereda eleven på det riktiga provet.
+
* &nbsp; Varje kurs är indelad i ett antal [[Kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">kapitel</span></b>]], varje kapitel i ett antal [[1.1 Om tal|<b><span style="color:blue">avsnitt</span></b>]].
  
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Bråkräkning|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  
* &nbsp; Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakt</span></b>].
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt.<br> &nbsp;&nbsp;T.ex. är [[1.7.1 Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] är ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
 
</big>
 
</big>
 
</td>
 
</td>
<td><math> \qquad\qquad </math></td>
+
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1.2 Övning 3a}}</div></big>
<td>[[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]]
+
  
::<big><big>&nbsp;&nbsp;[[1.1_Fördjupning_till_Polynom#Chebyshevpolynom_.5C.28-.5C.29_en_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big>
+
 
 +
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1.2 Svar 3a}}</div></big>
 +
 
 +
 
 +
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1.2 Lösning 3a}}</div></big>
 
</td>
 
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan <math> \uparrow \, </math>.
  
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter med facit.
+
* &nbsp; Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
 +
 
 +
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
 
 +
* &nbsp; Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [https://www.bournemouth.ac.uk/about/our-people/centre-fusion-learning-innovation-excellence/tel-toolkit/pedagogical-approaches-tel/feedback-feedforward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [https://www.bournemouth.ac.uk/about/our-people/centre-fusion-learning-innovation-excellence/tel-toolkit/pedagogical-approaches-tel/feedback-feedforward <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
 +
 
 +
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
  
 
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
+
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
 +
 
 +
* &nbsp; Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakt</span></b>].
 
</big>
 
</big>
  
Rad 86: Rad 90:
  
  
<big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
+
<big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
  
  
<big><big>4. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
+
<big><big>4. [[1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F|<span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]]</big></big>
  
  
<big><big>5. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
+
<big><big>5. [[Problemlösning|<span style="color:blue">Problemlösning:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]]</big></big>
  
 
   </td>
 
   </td>
Rad 98: Rad 102:
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
  
   <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
+
   <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [[Flaska_med_pant|<span style="color:blue">Flaska med pant</span>]] <math> \qquad </math> [[Att_ställa_upp_en_ekvation|<span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>]] <math> \qquad </math> [[Lösning_till_flaska_med_pant|<span style="color:blue">Lösning</span>]] <math> \qquad </math> [[Svar_till_flaska_med_pant|<span style="color:blue">Svar</span>]]
  
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
+
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [[2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt|<span style="color:blue">Marginalskatt</span>]] <math> \qquad </math> [[2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank|<span style="color:blue">Oljetank</span>]]
  
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
+
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [[2.1_Introduktion_till_derivata|<span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]]
  
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>  
+
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel|<span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>]] <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29|<span style="color:blue">Glasskiva</span>]] <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<span style="color:blue">Konservburk</span>]] <math> \qquad </math>  
  
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
+
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [[1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem|<span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]]
  
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
+
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [[1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp|<span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>]] <math> \qquad </math> [[1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp|<span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>]] <math> \qquad </math> [[1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter|<span style="color:blue">Falska rötter</span>]]
  
  
Rad 114: Rad 118:
  
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>]  
+
[[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]]  
  
  
Rad 121: Rad 125:
  
  
[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
+
[[Formulering_&_ledning_för_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Formulering & ledning</span>]] <math> \qquad </math> [[Lösning_till_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Generell lösning</span>]] <math> \qquad </math> [[Svar_till_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Svar</span>]]
  
 
</td>
 
</td>
Rad 138: Rad 142:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 16 juni 2022 kl. 12.22

Välkommen till
demosidan
  i  Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik


Demosidan visar endast ett utdrag ur Math Online:s kurser Matematik 1b och 3c, se vänsterspalten.

     Bild till vad ar mathonline a.jpg \( \qquad\quad \)


Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

  Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)
Gymnasiets kurser i matematik med länkar till kursernas innehållsförteckning.

Läs om Math Online:s pedagogiska syn på undervisningen i matematik.

  •   Kursuppläggen är framtagna av Math Online enligt Skolverkets kursplaner.
  •   I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c.
  •   Där hittar du till varje kurs en innehållsförteckning samt en kort kurs-
      beskrivning (se fliken).

Höstterminen 2021 används Math Online som kursmaterial bl.a. för Matte 1b-
kursen på LBS Kreativa Gymnasiet, Stockholm norra. Planeringen (Läsåret
2019-20) konkretiserar Skolverkets centrala innehåll för Matematik 1b.
Vill du vara med på en mattelektion kontakta m(o).
Math Online är självförklarande. Men vi kommer även gärna till din skola och
demonstrerar webbverktyget. Självfallet gratis!

  •   Varje kurs är indelad i ett antal kapitel, varje kapitel i ett antal avsnitt.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt.
      T.ex. är Grundpotensform är ett tillämpande underavsnitt i avsnittet Potenser.

\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan \( \uparrow \, \).
  •   Varje kapitel avslutas med ett eller flera diagnosprov som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
  •   Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
  •   Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
  •   Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta kontakt.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. Problemlösning:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Generell lösning \( \qquad \) Svar






Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.