Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(240 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
__NOTOC__ | __NOTOC__ | ||
− | + | <big><big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">demosidan</span></b></div> i [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big></big> | |
− | |||
+ | <big><big><big><b><span style="color:red">Demosidan</span></b> visar endast ett utdrag ur [http://www.mathonline.se/kurser/ <b><span style="color:blue">Math Online:s kurser</span></b>] Matematik 1b och 3c, se vänsterspalten.</big></big></big> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td>[[Image: | + | <td> [[Image: Bild_till_vad_ar_mathonline_a.jpg]] |
</td> | </td> | ||
− | + | <td><math> \qquad\quad </math></td> | |
− | <td><math> \ | + | <td> |
− | + | [[Image: Chebyshev_Polyn_2nd_60a.jpg]] | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | ::<big><big> [[1.1_Fördjupning_till_Polynom#En_familj_av_h.C3.B6gre_grads_polynomfunktioner|Polynomfunktioner av grad <math> \, n = 0, 1, \ldots , 5</math>]]</big></big> | ||
</td> | </td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td><big> | + | <td><div class="border-divblue8p">[[Gymnasiets kurser i matematik|<b><span style="color:blue">Gymnasiets kurser i matematik</span></b>]] med länkar till kursernas innehållsförteckning.<br><br> Läs om Math Online:s pedagogiska syn på [http://www.mathonline.se/Undervisning_i_matematik.pdf <b><span style="color:blue">undervisningen i matematik</span></b>].</div> |
+ | |||
+ | <big> | ||
+ | * Kursuppläggen är framtagna av Math Online enligt Skolverkets kursplaner. | ||
+ | |||
* I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c. | * I vänsterspalten ser du ett utdrag ur kurserna Matte 1b och Matte 3c. | ||
− | * Där hittar du till varje kurs en | + | * Där hittar du till varje kurs en innehållsförteckning samt en kort kurs-<br> beskrivning (se fliken). |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <small> | + | <small>Höstterminen 2021 används Math Online som kursmaterial bl.a. för Matte 1b- <br> kursen på LBS Kreativa Gymnasiet, Stockholm norra. [[Matte 1b Planering|<b><span style="color:blue">Planeringen</span></b>]] (Läsåret <br> 2019-20) konkretiserar Skolverkets [http://www.mathonline.se/media/1172/centralt_innehall_ma1b.pdf <b><span style="color:blue">centrala innehåll</span></b>] för Matematik 1b. <br> Vill du vara med på en mattelektion [http://www.mathonline.se/kontakt/ <b><span style="color:blue">kontakta</span></b>] m(o).<br>Math Online är självförklarande. Men vi kommer även gärna till din skola och <br> demonstrerar webbverktyget. Självfallet gratis!</small> |
− | + | ||
− | + | ||
</div> | </div> | ||
− | * Varje kurs är indelad i ett antal [[ | + | * Varje kurs är indelad i ett antal [[Kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">kapitel</span></b>]], varje kapitel i ett antal [[1.1 Om tal|<b><span style="color:blue">avsnitt</span></b>]]. |
− | * Varje avsnitt börjar med en [[ | + | * Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Bråkräkning|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel. |
− | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande | + | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt.<br> T.ex. är [[1.7.1 Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] är ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]]. |
</big> | </big> | ||
</td> | </td> | ||
− | <td><math> \ | + | <td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1.2 Övning 3a}}</div></big> |
− | < | + | |
+ | |||
+ | <math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1.2 Svar 3a}}</div></big> | ||
+ | |||
− | + | <math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1.2 Lösning 3a}}</div></big> | |
</td> | </td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
<big> | <big> | ||
− | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. | + | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar till Polynom|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan <math> \uparrow \, </math>. |
− | * Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 | + | * Varje kapitel avslutas med ett eller flera [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]] som ska förbereda eleven på det riktiga provet. |
− | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 | + | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. |
− | * Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [ | + | * Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både [https://www.bournemouth.ac.uk/about/our-people/centre-fusion-learning-innovation-excellence/tel-toolkit/pedagogical-approaches-tel/feedback-feedforward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [https://www.bournemouth.ac.uk/about/our-people/centre-fusion-learning-innovation-excellence/tel-toolkit/pedagogical-approaches-tel/feedback-feedforward <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper. |
* Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter. | * Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter. | ||
Rad 91: | Rad 90: | ||
− | <big><big>3. [[ | + | <big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big> |
− | <big><big>4. [ | + | <big><big>4. [[1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F|<span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]]</big></big> |
− | <big><big>5. [ | + | <big><big>5. [[Problemlösning|<span style="color:blue">Problemlösning: Cirkel eller kvadrat?</span>]]</big></big> |
</td> | </td> | ||
Rad 103: | Rad 102: | ||
<td> <math> \quad </math> </td> | <td> <math> \quad </math> </td> | ||
− | <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [ | + | <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [[Flaska_med_pant|<span style="color:blue">Flaska med pant</span>]] <math> \qquad </math> [[Att_ställa_upp_en_ekvation|<span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>]] <math> \qquad </math> [[Lösning_till_flaska_med_pant|<span style="color:blue">Lösning</span>]] <math> \qquad </math> [[Svar_till_flaska_med_pant|<span style="color:blue">Svar</span>]] |
− | <span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [ | + | <span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [[2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt|<span style="color:blue">Marginalskatt</span>]] <math> \qquad </math> [[2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank|<span style="color:blue">Oljetank</span>]] |
− | <span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [ | + | <span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [[2.1_Introduktion_till_derivata|<span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]] |
− | <span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [ | + | <span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel|<span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>]] <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29|<span style="color:blue">Glasskiva</span>]] <math> \qquad </math> [[3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk|<span style="color:blue">Konservburk</span>]] <math> \qquad </math> |
− | <span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [ | + | <span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [[1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem|<span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]] |
− | <span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [ | + | <span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [[1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp|<span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>]] <math> \qquad </math> [[1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp|<span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>]] <math> \qquad </math> [[1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter|<span style="color:blue">Falska rötter</span>]] |
Rad 119: | Rad 118: | ||
− | [ | + | [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]] |
Rad 126: | Rad 125: | ||
− | [ | + | [[Formulering_&_ledning_för_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Formulering & ledning</span>]] <math> \qquad </math> [[Lösning_till_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Generell lösning</span>]] <math> \qquad </math> [[Svar_till_Cirkel eller kvadrat?|<span style="color:blue">Svar</span>]] |
</td> | </td> | ||
Rad 143: | Rad 142: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 16 juni 2022 kl. 12.22
Välkommen tilldemosidan
i Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik
Demosidan visar endast ett utdrag ur Math Online:s kurser Matematik 1b och 3c, se vänsterspalten.
\( \qquad\quad \) |
Gymnasiets kurser i matematik med länkar till kursernas innehållsförteckning.
Läs om Math Online:s pedagogiska syn på undervisningen i matematik.
Höstterminen 2021 används Math Online som kursmaterial bl.a. för Matte 1b-
|
\( \quad \) >> \( \quad \)
Exempel på en övning
Exempel på övningens svar
Exempel på övningens fullständiga lösning
|
- Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Klicka på exemplen ovan \( \uparrow \, \).
- Varje kapitel avslutas med ett eller flera diagnosprov som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
- Diagnosprovens resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekunskaper.
- Inför det nationella provet i Matte 3c kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök längst ner i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
- Inte alla delar ingår i denna demo. För att se andra delar ta kontakt.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.