Skillnad mellan versioner av "Grafritning och ekvationslösning med räknare"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | __NOTOC__ | |
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | |
Nuvarande version från 3 december 2019 kl. 13.25
<< Repetitioner | Genomgång | 1.1 Polynom >> |
Exempel
Simhopp från 10-meterstorn - del 1
Marie tävlar i simhopp från 10-meterstorn. Hennes hopp följer en bana som beskrivs av:
- y=−5x2+4x+10
- y=−5x2+4x+10
där x=Tidenisekunderefterhonlämnatbrädan
- y=Henneshöjdövervattnetimeter
- y=Henneshöjdövervattnetimeter
a) Rita grafen till funktionen som beskriver Maries hopp i din räknare.
b) När slår Marie i vattnet? Ange svaret med 10 decimaler.
- Använd din räknares ekvationslösare för att bestämma polynomets nollställe,
- dvs lösa 2:a gradsekvationen: −5x2+4x+10=0
Lösning
a) Beskrivningen som ges här bygger på grafräknaren TI-82 STATS, men kan med lite modifikation tillämpas på alla grafräknare.
Grafritning med miniräknare
Mata in följande min-/max-värden samt skala för din räknares display (WINDOW):
|
|
|
Tryck på knappen GRAPH igen.
Läs av kurvans skärningspunkt med x-axeln: ungefär 1,9.
y är 0 när x≈1,9_: Funktionens nollställe.
Simhopp från 10-meterstorn - del 2
Värdena i a) för WINDOW:s min, max och scl kan man i regel få fram genom att prova sig fram flera gånger. Men:
Vill du veta hur man matematiskt får fram dem, läs här:
b) Vi kan nu använda närmevärdet från a) som startvärde för kalkylatorns ekvationslösare som kommer att precisera nollstället.
Ekvationslösning med miniräknare
När "exakt" slår Marie i vattnet? Lös ekvationen −5x2+4x+10=0 med 10 decimalers noggrannhet.
- Tryck i miniräknaren på knappen MATH.
- Gå med piltangenten till Solver...
- Tryck på ENTER.
- Mata in ekvationens vänsterled där markören står, så att det efteråt står följande två rader i displayen:
- EQUATION SOLVER
- eqn:0=(-)5X^2+4X+10
- Tryck först på knappen ALPHA (orange) och sedan på SOLVE (i orange ovanpå ENTER).
Mata in startvärdet x≈1,9 som vi fick fram i a) och tryck en gång till på först ALPHA och sedan SOLVE.
Värdet x=1,8696938456… visas i displayen vilket betyder:
Marie slår i vattnet efter 1,8696938456…sek_: Ekvationens lösning.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.