Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 23: Rad 23:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
 
<div class="tolv">
 
<div class="tolv">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>.
 
Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>.
  
Rad 39: Rad 39:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
 
<div class="tolv">
 
<div class="tolv">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental.
 
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div>
Rad 51: Rad 51:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
 
<div class="tolv">
 
<div class="tolv">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
 
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div>
Rad 67: Rad 67:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
 
<div class="tolv">
 
<div class="tolv">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger.
 
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger.
  
Rad 83: Rad 83:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
 
<div class="tolv">
 
<div class="tolv">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser".
 
Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser".
 
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div>
Rad 99: Rad 99:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Övning 12</span></b> ==
 
 
<div class="tolv">
 
<div class="tolv">
 +
== <b><span style="color:#931136">Övning 12</span></b> ==
 
Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser".
 
Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser".
 
{{#NAVCONTENT:Svar 12|1_1.1 Svar 11|Lösning 12|1_1.1 Lösning 11}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 12|1_1.1 Svar 11|Lösning 12|1_1.1 Lösning 11}}</div>

Versionen från 2 maj 2015 kl. 20.01

       Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.

a)   Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.

b)   Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?


Övning 2

Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).

a)   Blir talet efteråt större eller mindre?

b)   Hur stor är ändringen?


Övning 3

Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.


Övning 4

Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.


Övning 5

Ange talet tio tusen fem med siffror.


Övning 6

Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.


C-övningar: 7-10


Övning 7

Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?


Övning 8

När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.

Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?

Använd det du lärde dig i övning 7.


Övning 9

Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.


Övning 10

Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".


A-övningar: 11-13


Övning 11

Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.


Övning 12

Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".


Övning 13

Visa att \( \, 0,33333 \ldots \, \) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:

\[ 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]





Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.