Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 13) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 32: | Rad 32: | ||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div> | ||
Rad 44: | Rad 44: | ||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
Ange talet tio tusen fem med siffror. | Ange talet tio tusen fem med siffror. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div> | ||
Rad 60: | Rad 60: | ||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div> | ||
Rad 76: | Rad 76: | ||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div> | ||
Rad 92: | Rad 92: | ||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div> | ||
Rad 104: | Rad 104: | ||
− | |||
== <b><span style="color:#931136">Övning 13</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 13</span></b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
Visa att <math> \, 0,33333 \ldots \, </math> är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning: | Visa att <math> \, 0,33333 \ldots \, </math> är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning: | ||
Versionen från 2 maj 2015 kl. 19.21
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
Övning 10
Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
A-övningar: 11-13
Övning 11
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 12
Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
Övning 13
Visa att \( \, 0,33333 \ldots \, \) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
- \[ 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.