Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m
Rad 26: Rad 26:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1_1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1_1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1_1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1_1.2 Lösning 1d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1_1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1_1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1_1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1_1.2 Lösning 1d}}
 +
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
Rad 34: Rad 35:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.2 Svar 2a|Svar 2b|1_1.2 Svar 2b|Svar 2c|1_1.2 Svar 2c|Svar 2d|1_1.2 Svar 2d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.2 Svar 2a|Svar 2b|1_1.2 Svar 2b|Svar 2c|1_1.2 Svar 2c|Svar 2d|1_1.2 Svar 2d}}
 +
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==
Rad 52: Rad 54:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1_1.2 Svar 3a|Svar 3b|1_1.2 Svar 3b}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1_1.2 Svar 3a|Svar 3b|1_1.2 Svar 3b}}
 +
  
 
== Övning 4 ==
 
== Övning 4 ==

Versionen från 16 mars 2015 kl. 14.45

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]

\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)

\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)

\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)


Övning 2

Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.

Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.


Övning 3

Anta att uttrycket

\[\displaystyle 12+18/9-6\]

från övning 1 d) är givet.

a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.

b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.

Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:

\[{12+18 \over 9-6}\].


Övning 4

Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]

\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)

Övning 5

Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]

\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)

Övning 6

Beräkna:

\[ {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \]


C-övningar: 7-9


Övning 7

Beräkna:

\[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]

Övning 8

Beräkna:

\[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]

Övning 9

Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på 25 kr.

Därefter kostar det 10 kr per km att åka med bolagets taxi.

Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker 20 km.

Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.


A-övningar: 10-11


Övning 10

Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir 0:

\[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]

Övning 11

Anta att följande uttryck är givet:

\[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]

a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.

b) Beräkna detta maximala värde.