Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color:# | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | ||
Rad 27: | Rad 27: | ||
+ | == <b>Övning 2</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. | Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. | ||
Rad 35: | Rad 35: | ||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Anta att uttrycket | Anta att uttrycket | ||
Rad 53: | Rad 53: | ||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | ||
Rad 63: | Rad 63: | ||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | ||
Rad 73: | Rad 73: | ||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
Rad 86: | Rad 86: | ||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
Rad 94: | Rad 94: | ||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
Rad 102: | Rad 102: | ||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr. | Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr. | ||
Rad 119: | Rad 119: | ||
+ | == <b>Övning 10</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>: | Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>: | ||
Rad 127: | Rad 127: | ||
+ | == <b>Övning 11</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Anta att följande uttryck är givet: | Anta att följande uttryck är givet: | ||
Versionen från 6 juli 2015 kl. 01.04
<-- Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov kap 1 |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\[\textrm b)\;\;\;9-8/4\]
\[\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\]
\[\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\]
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket
- \[\displaystyle 12+18/9-6\]
från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:
- \[{12 \, + \, 18 \over 9 \, - \, 6}\]
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\[\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \]
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken:
\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\[\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \]
Övning 6
C-övningar: 7-9
Övning 7
Övning 8
Beräkna:
- \[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.
Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.