Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 32: | Rad 32: | ||
− | == Övning 3 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
Rad 38: | Rad 38: | ||
− | == Övning 4 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
Rad 44: | Rad 44: | ||
− | == Övning 5 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Ange talet tio tusen fem med siffror. | Ange talet tio tusen fem med siffror. | ||
Rad 51: | Rad 51: | ||
− | == Övning 6 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | ||
Rad 60: | Rad 60: | ||
− | == Övning 7 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
Rad 66: | Rad 66: | ||
− | == Övning 8 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger. | När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger. | ||
Rad 76: | Rad 76: | ||
− | == Övning 9 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | ||
Rad 85: | Rad 85: | ||
− | == Övning 10 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
Rad 91: | Rad 91: | ||
− | == Övning 11 == | + | == <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == |
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | Ange talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". |
Versionen från 2 maj 2015 kl. 00.41
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-9
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 11
Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.