Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 13: Rad 13:
  
  
== Övning 1 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren:
 
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren:
Rad 28: Rad 28:
  
  
== Övning 2 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
 
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Rad 37: Rad 37:
  
  
== Övning 3 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Anta att uttrycket
 
Anta att uttrycket
Rad 56: Rad 56:
  
  
== Övning 4 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren:
 
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren:
Rad 67: Rad 67:
  
  
== Övning 5 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken:
 
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken:
Rad 77: Rad 77:
  
  
== Övning 6 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Beräkna:
 
Beräkna:
Rad 89: Rad 89:
  
  
== Övning 7 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Beräkna:
 
Beräkna:
Rad 97: Rad 97:
  
  
== Övning 8 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Beräkna:
 
Beräkna:
Rad 105: Rad 105:
  
  
== Övning 9 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr.
 
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr.
Rad 121: Rad 121:
  
  
== Övning 10 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>:
 
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>:
Rad 129: Rad 129:
  
  
== Övning 11 ==
+
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Anta att följande uttryck är givet:
 
Anta att följande uttryck är givet:

Versionen från 2 maj 2015 kl. 00.47

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov kap 1      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]

\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)

\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)

\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)


Övning 2

Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.

Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.


Övning 3

Anta att uttrycket

\[\displaystyle 12+18/9-6\]

från övning 1 d) är givet.

a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.

b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.

Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:

\[{12+18 \over 9-6}\]


Övning 4

Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]

\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)


Övning 5

Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]

\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)


Övning 6

Beräkna:

\[ {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \]


C-övningar: 7-9


Övning 7

Beräkna:

\[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]


Övning 8

Beräkna:

\[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]


Övning 9

Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.

Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.

Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.

Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.


A-övningar: 10-11


Övning 10

Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):

\[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]


Övning 11

Anta att följande uttryck är givet:

\[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]

a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.

b) Beräkna detta maximala värde.





Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.