Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 3) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 54: | Rad 54: | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1_1.2 Svar 3a|Svar 3b|1_1.2 Svar 3b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1_1.2 Svar 3a|Svar 3b|1_1.2 Svar 3b}} | ||
+ | |||
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
Rad 64: | Rad 65: | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1_1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1_1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1_1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1_1.2 Lösning 4b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1_1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1_1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1_1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1_1.2 Lösning 4b}} | ||
+ | |||
== Övning 5 == | == Övning 5 == | ||
Rad 73: | Rad 75: | ||
<math>\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 </math> | <math>\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1_1.2 Svar 5a|Lösning 5a|1_1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1_1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1_1.2 Lösning 5b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1_1.2 Svar 5a|Lösning 5a|1_1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1_1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1_1.2 Lösning 5b}} | ||
+ | |||
== Övning 6 == | == Övning 6 == | ||
Rad 92: | Rad 95: | ||
::<math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ::<math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.2 Svar 7|Lösning 7|1_1.2 Lösning 7}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.2 Svar 7|Lösning 7|1_1.2 Lösning 7}} | ||
+ | |||
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
Rad 99: | Rad 103: | ||
::<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ::<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.2 Svar 8|Lösning 8|1_1.2 Lösning 8}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.2 Svar 8|Lösning 8|1_1.2 Lösning 8}} | ||
+ | |||
== Övning 9 == | == Övning 9 == | ||
Rad 122: | Rad 127: | ||
::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math> | ::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math> | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.2 Svar 10|Lösning 10|1_1.2 Lösning 10}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.2 Svar 10|Lösning 10|1_1.2 Lösning 10}} | ||
+ | |||
== Övning 11 == | == Övning 11 == |
Versionen från 2 maj 2015 kl. 00.36
<-- Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov kap 1 |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)
\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)
\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket
- \[\displaystyle 12+18/9-6\]
från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:
\[{12+18 \over 9-6}\]
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)
Övning 6
Beräkna:
- \[ {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \]
C-övningar: 7-9
Övning 7
Beräkna:
- \[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]
Övning 8
Beräkna:
- \[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.
Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.