Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
Rad 8: Rad 8:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
 
 
 
  
  
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
 
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big>
 
 
 
 
  
  
Rad 110: Rad 103:
 
== Övning 9 ==
 
== Övning 9 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på 25 kr.
+
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr.
  
Därefter kostar det 10 kr per km att åka med bolagets taxi.
+
Därefter kostar det <math> \, 10 \, </math> kr per km att åka med bolagets taxi.
  
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker 20 km.
+
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker <math> \, 20 \, </math> km.
  
 
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
 
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
Rad 126: Rad 119:
 
== Övning 10 ==
 
== Övning 10 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir 0:
+
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>:
  
 
::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math>
 
::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math>

Versionen från 2 maj 2015 kl. 00.34

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Diagnosprov kap 1      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]

\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)

\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)

\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)


Övning 2

Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.

Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.


Övning 3

Anta att uttrycket

\[\displaystyle 12+18/9-6\]

från övning 1 d) är givet.

a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.

b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.

Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:

\[{12+18 \over 9-6}\].


Övning 4

Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]

\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)

Övning 5

Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]

\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)

Övning 6

Beräkna:

\[ {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \]


C-övningar: 7-9


Övning 7

Beräkna:

\[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]

Övning 8

Beräkna:

\[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]

Övning 9

Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.

Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.

Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.

Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.


A-övningar: 10-11


Övning 10

Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):

\[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]

Övning 11

Anta att följande uttryck är givet:

\[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]

a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.

b) Beräkna detta maximala värde.





Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.