Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 5) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 19: | Rad 19: | ||
b) Hur ändras talet <math> \, 5\,678</math>:s värde om siffran <math> \, 6 \, </math> byts ut mot <math> \, 4 \, </math>? | b) Hur ändras talet <math> \, 5\,678</math>:s värde om siffran <math> \, 6 \, </math> byts ut mot <math> \, 4 \, </math>? | ||
− | |||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.1 Lösning 1b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.1 Lösning 1b}} | ||
Rad 29: | Rad 28: | ||
b) Hur stor är ändringen? | b) Hur stor är ändringen? | ||
− | |||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}} | ||
Rad 35: | Rad 33: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
− | |||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}} | ||
Rad 41: | Rad 38: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
− | |||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}} | ||
Rad 53: | Rad 49: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | ||
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}} | |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6| | + | |
Rad 63: | Rad 58: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}} | |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7| | + | |
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7. | När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7. | ||
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}} | |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8| | + | |
== Övning 9 == | == Övning 9 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt. | Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt. | ||
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}} | |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9| | + | |
Rad 85: | Rad 77: | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 10|Lösning 10|1_1.1 Lösning 10}} | |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10| | + | |
== Övning 11 == | == Övning 11 == | ||
<div class="ovning"> | <div class="ovning"> | ||
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser". | Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser". | ||
− | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 11|Lösning 11|1_1.1 Lösning 11}} | |
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11| | + |
Versionen från 28 februari 2015 kl. 22.29
Teori | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-9
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna 2, 6 och 8 till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med 2 och att resten bestod av de tre siffrorna 4, 7 och 9 och att ingen siffra förekom två gånger. Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? Dra nytta av det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet 8 239 ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära 3 000 som möjligt.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 11
Ange talet 24 391 som en summa av termer där varje term har formen "(siffra 0-9) multiplicerad med 10-potenser".