Skillnad mellan versioner av "Övningar till Potenser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(37 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom|<-- Tillbaka till Polynom]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.1 Polynom| <<&nbsp;&nbsp;Tillbaka till Polynom]]}}
 
{{Not selected tab|[[Potenser|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[Potenser|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar till Potenser|Övningar]]}}
 
{{Selected tab|[[Övningar till Potenser|Övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[http://34.248.89.132:1809/index.php/1.7_Övningar_till_Potenser Enklare övningar]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:#A4A4A4">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big>
+
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big>
  
  
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
+
Förenkla nedanstående uttryck så långt som möjligt bl.a. med hjälp av potenslagarna:
Förenkla nedanstående uttryck så långt som möjligt bl.a. med hjälp av potenslagarna  
+
 
+
 
 
a) &nbsp; <math> x^4 \cdot x^{-2} / x </math>
 
a) &nbsp; <math> x^4 \cdot x^{-2} / x </math>
  
Rad 30: Rad 32:
  
  
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
== <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
 
 
Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:
 
Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:
 +
 
   
 
   
 
a) &nbsp; Gäller <math> (a+b)^2 = a^2 + b^2\, </math>? T.ex. stämmer det att <math> (3+4)^2 = 3^2 + 4^2\, </math>?
 
a) &nbsp; Gäller <math> (a+b)^2 = a^2 + b^2\, </math>? T.ex. stämmer det att <math> (3+4)^2 = 3^2 + 4^2\, </math>?
Rad 54: Rad 57:
  
  
== Övning 3 ==
+
== <b>Övning 3</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnE">
 
Skriv om följande uttryck till en potens <math> a^x\, </math> av en enda bas. Avgör först vilken bas <math> a\, </math> som kan vara lämplig:
 
Skriv om följande uttryck till en potens <math> a^x\, </math> av en enda bas. Avgör först vilken bas <math> a\, </math> som kan vara lämplig:
 +
  
 
a) &nbsp; <math> 8^2 \cdot 4^3 </math>
 
a) &nbsp; <math> 8^2 \cdot 4^3 </math>
Rad 66: Rad 70:
 
c) &nbsp; <math> \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} </math>  
 
c) &nbsp; <math> \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} </math>  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.5 Svar 3a|Lösning 3a|1.5 Lösning 3a|Svar 3b|1.5 Svar 3b|Lösning 3b|1.5 Lösning 3b|Svar 3c|1.5 Svar 3c|Lösning 3c|1.5 Lösning 3c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.5 Svar 3a|Lösning 3a|1.5 Lösning 3a|Svar 3b|1.5 Svar 3b|Lösning 3b|1.5 Lösning 3b|Svar 3c|1.5 Svar 3c|Lösning 3c|1.5 Lösning 3c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.5 Svar 3a|Svar 3a]] | [[1.5 Lösning 3a|Lösning 3a]] | [[1.5 Svar 3b|Svar 3b]] | [[1.5 Lösning 3b|Lösning 3b]] | [[1.5 Svar 3c|Svar 3c]] | [[1.5 Lösning 3c|Lösning 3c]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 4 ==
+
 
<div class="ovning">
+
== <b>Övning 4</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 
Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:
 +
  
 
a) &nbsp; <math> \displaystyle {\left({1 \over 3}\right)^{-3}} </math>
 
a) &nbsp; <math> \displaystyle {\left({1 \over 3}\right)^{-3}} </math>
Rad 82: Rad 85:
  
 
c) &nbsp; <math> \displaystyle {{9\,^{z+1} \cdot 81\,^{3\,z/4} \over 27\,^{5\,z/3}}} </math>
 
c) &nbsp; <math> \displaystyle {{9\,^{z+1} \cdot 81\,^{3\,z/4} \over 27\,^{5\,z/3}}} </math>
 
  
 
:Tips: Skriv om alla baser till en enda bas.
 
:Tips: Skriv om alla baser till en enda bas.
Rad 90: Rad 92:
  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5 Svar 4a|Lösning 4a|1.5 Lösning 4a|Svar 4b|1.5 Svar 4b|Lösning 4b|1.5 Lösning 4b|Svar 4c|1.5 Svar 4c|Lösning 4c|1.5 Lösning 4c|Svar 4d|1.5 Svar 4d|Lösning 4d|1.5 Lösning 4d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5 Svar 4a|Lösning 4a|1.5 Lösning 4a|Svar 4b|1.5 Svar 4b|Lösning 4b|1.5 Lösning 4b|Svar 4c|1.5 Svar 4c|Lösning 4c|1.5 Lösning 4c|Svar 4d|1.5 Svar 4d|Lösning 4d|1.5 Lösning 4d}}</div>
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[1.5 Svar 4a|Svar 4a]] | [[1.5 Lösning 4a|Lösning 4a]] | [[1.5 Svar 4b|Svar 4b]] | [[1.5 Lösning 4b|Lösning 4b]] | [[1.5 Svar 4c|Svar 4c]] | [[1.5 Lösning 4c|Lösning 4c]] | [[1.5 Svar 4d|Svar 4d]] | [[1.5 Lösning 4d|Lösning 4d]]</small></small>
+
 
-->
+
 
  
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-7</span></Big></Big></Big>
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">C-övningar: 5-6</span></Big></Big></Big>
 
  
  
== Övning 5 ==
+
== <b>Övning 5</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Lös följande ekvationer:
 
Lös följande ekvationer:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> x^3 \; = \; 27 </math>
 +
 +
 +
b) &nbsp; <math> x^{1 \over 4} \; = \; 2 </math>
 +
 +
 +
c) &nbsp; <math> 3 \cdot 4^x + 3 \cdot 4^x + 3 \cdot 4^x \; = \; 36 </math>
 +
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.5 Svar 5aa|Lösning 5a|1.5 Lösning 5aa|Svar 5b|1.5 Svar 5bb|Lösning 5b|1.5 Lösning 5bb|Svar 5c|1.5 Svar 5cc|Lösning 5c|1.5 Lösning 5cc}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Lös följande ekvationer:
 +
  
 
a) &nbsp; <math> (3^x + 3^{x+1}) \,/\, 4\; = \; 9 </math>
 
a) &nbsp; <math> (3^x + 3^{x+1}) \,/\, 4\; = \; 9 </math>
Rad 112: Rad 131:
  
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.5 Svar 5a|Lösning 5a|1.5 Lösning 5a|Svar 5b|1.5 Svar 5b|Lösning 5b|1.5 Lösning 5b|Svar 5c|1.5 Svar 5c|Lösning 5c|1.5 Lösning 5c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.5 Svar 5a|Lösning 6a|1.5 Lösning 5a|Svar 6b|1.5 Svar 5b|Lösning 6b|1.5 Lösning 5b|Svar 6c|1.5 Svar 5c|Lösning 6c|1.5 Lösning 5c}}</div>
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[1.5 Svar 5a|Svar 5a]] | [[1.5 Lösning 5a|Lösning 5a]] | [[1.5 Svar 5b|Svar 5b]] | [[1.5 Lösning 5b|Lösning 5b]] | [[1.5 Svar 5c|Svar 5c]] | [[1.5 Lösning 5c|Lösning 5c]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 6 ==
+
== <b>Övning 7</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnC">
 
Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med fast årsränta. Inga uttag görs. Efter 10 år har beloppet fördubblats.  
 
Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med fast årsränta. Inga uttag görs. Efter 10 år har beloppet fördubblats.  
  
Rad 125: Rad 142:
 
b) &nbsp; Hur mycket pengar finns på kontot efter 20 år (efter insättningen) om inga uttag görs. Svara så exakt som möjligt.
 
b) &nbsp; Hur mycket pengar finns på kontot efter 20 år (efter insättningen) om inga uttag görs. Svara så exakt som möjligt.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.5 Svar 6a|Lösning 6a|1.5 Lösning 6a|Svar 6b|1.5 Svar 6b|Lösning 6b|1.5 Lösning 6b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.5 Svar 6a|Lösning 7a|1.5 Lösning 6a|Svar 7b|1.5 Svar 6b|Lösning 7b|1.5 Lösning 6b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
:<small><small>[[1.5 Svar 6a|Svar 6a]] | [[1.5 Lösning 6a|Lösning 6a]] | [[1.5 Svar 6b|Svar 6b]] | [[1.5 Lösning 6b|Lösning 6b]]</small></small>
+
-->
+
  
  
<Big><Big><Big><span style="color:blue">A-övningar: 7-8</span></Big></Big></Big>
 
  
  
== Övning 7 ==
+
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 8-9</span></Big></Big></Big>
<div class="ovning">
+
 
Övning 6 med en annan frågeställning: Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med 7% årsränta. Inga uttag görs. Hur länge tar det exakt tills beloppet fördubblats?  
+
 
 +
 
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Övning 7 med en annan frågeställning: Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med 7% årsränta. Inga uttag görs. Hur länge tar det exakt tills beloppet fördubblats?  
  
 
a) &nbsp; Ställ upp en ekvation. Använd som obekant antal år som behövs för att startkapitalet fördubblats. Vilken typ av ekvation blir det?
 
a) &nbsp; Ställ upp en ekvation. Använd som obekant antal år som behövs för att startkapitalet fördubblats. Vilken typ av ekvation blir det?
Rad 142: Rad 159:
 
b) &nbsp; Försök att lösa ekvationen exakt. Om du inte lyckas pröva dig fram med hjälp av räknaren till en approximativ lösning.
 
b) &nbsp; Försök att lösa ekvationen exakt. Om du inte lyckas pröva dig fram med hjälp av räknaren till en approximativ lösning.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.5 Svar 7a|Lösning 7a|1.5 Lösning 7a|Svar 7b|1.5 Svar 7b|Lösning 7b|1.5 Lösning 7b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.5 Svar 7a|Lösning 8a|1.5 Lösning 7a|Svar 8b|1.5 Svar 7b|Lösning 8b|1.5 Lösning 7b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
 
:<small><small>[[1.5 Svar 7a|Svar 7a]] | [[1.5 Lösning 7a|Lösning 7a]] | [[1.5 Svar 7b|Svar 7b]] | [[1.5 Lösning 7b|Lösning 7b]]</small></small>
+
-->
+
  
== Övning 8 ==
+
== <b>Övning 9</b> ==
<div class="ovning">
+
<div class="ovnA">
 
En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen <math> y \, </math> avtar med tiden <math> x \, </math> enligt följande:
 
En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen <math> y \, </math> avtar med tiden <math> x \, </math> enligt följande:
  
Rad 164: Rad 179:
 
b) &nbsp; Använd modellen från b) för att besvara frågan: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Approximativ lösning räcker.
 
b) &nbsp; Använd modellen från b) för att besvara frågan: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Approximativ lösning räcker.
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.5 Svar 8a|Lösning 8a|1.5 Lösning 8a|Svar 8b|1.5 Svar 8b|Lösning 8b|1.5 Lösning 8b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.5 Svar 8a|Lösning 9a|1.5 Lösning 8a|Svar 9b|1.5 Svar 8b|Lösning 9b|1.5 Lösning 8b}}</div>
<!-- Alternativt:
+
<!-- = Facit =
:<small><small>[[1.5 Svar 8a|Svar 8a]] | [[Media: Termos_1_5_övn_8a.jpg|Lösning 8a]] | [[1.5 Svar 8b|Svar 8b]] | [[1.5 Lösning 8b|Lösning 8b]]</small></small>
+
 
+
= Facit =
+
  
 
== 1a) ==
 
== 1a) ==
Rad 262: Rad 274:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 <b><span style="color:blue">Lieta AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 27 april 2024 kl. 12.01

        <<  Tillbaka till Polynom          Genomgång          Övningar          Enklare övningar      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Förenkla nedanstående uttryck så långt som möjligt bl.a. med hjälp av potenslagarna:


a)   \( x^4 \cdot x^{-2} / x \)


b)   \( \displaystyle {2\,x^{-5} \over 3\,x^{-8}} \cdot (2\,x)^{-1} \)


c)   \( (25\,x^2)^{1/2} \)


d)   \( \displaystyle {(x^{-2})^6 \cdot \sqrt{y} \over y^{0,5} \cdot (x^{-4})^3} \)


Övning 2

Svara med SANT eller FALSKT på följande frågor och motivera ditt svar:


a)   Gäller \( (a+b)^2 = a^2 + b^2\, \)? T.ex. stämmer det att \( (3+4)^2 = 3^2 + 4^2\, \)?


b)   Gäller \( (a-b)^2 = a^2 - b^2\, \)? T.ex. stämmer det att \( (5-4)^2 = 5^2 - 4^2\, \)?


c)   Gäller \( \sqrt{a^2+b^2} = a + b \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{5^2+4^2} = 5 + 4 \)?


d)   Gäller \( \sqrt{a^2 \cdot b^2} = a \cdot b \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{9 \cdot 4} = 3 \cdot 2 \)?


e)   Gäller \( \sqrt{a + b} = \sqrt{a} + \sqrt{b} \)? T.ex. stämmer det att \( \sqrt{4 + 36} = 2 + 6 \)?


f)   Gäller \( x^3 \cdot y^2 = (x \cdot y)^5 \)? T.ex. stämmer det att \( 2^3 \cdot 5^2 = (2 \cdot 5)^5 \)?


Övning 3

Skriv om följande uttryck till en potens \( a^x\, \) av en enda bas. Avgör först vilken bas \( a\, \) som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} \)


Övning 4

Förenkla följande uttryck så långt som möjligt:


a)   \( \displaystyle {\left({1 \over 3}\right)^{-3}} \)


b)   \( \displaystyle {\sqrt{{4^{40} \over 4} \; / \; 4^{38}}} \)


c)   \( \displaystyle {{9\,^{z+1} \cdot 81\,^{3\,z/4} \over 27\,^{5\,z/3}}} \)

Tips: Skriv om alla baser till en enda bas.


d)   \( (6^x + 6^x + 6^x)^2 \; / \; 9\)




C-övningar: 5-7


Övning 5

Lös följande ekvationer:


a)   \( x^3 \; = \; 27 \)


b)   \( x^{1 \over 4} \; = \; 2 \)


c)   \( 3 \cdot 4^x + 3 \cdot 4^x + 3 \cdot 4^x \; = \; 36 \)


Övning 6

Lös följande ekvationer:


a)   \( (3^x + 3^{x+1}) \,/\, 4\; = \; 9 \)


b)   \( (2^x + 2^{x-1}) \cdot {2 \over 3}\; = \; 32 \)


c)   \( 8^{3\,x+1} - 8^{3\,x} = 448\, \)



Övning 7

Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med fast årsränta. Inga uttag görs. Efter 10 år har beloppet fördubblats.

a)   Ställ upp en potensekvation. Använd som obekant förändringsfaktorn för ett år och lös ekvationen. Ange bankens årsränta med två decimaler.

b)   Hur mycket pengar finns på kontot efter 20 år (efter insättningen) om inga uttag görs. Svara så exakt som möjligt.



A-övningar: 8-9


Övning 8

Övning 7 med en annan frågeställning: Ett belopp på 5 000 kr sätts in på ett bankkonto med 7% årsränta. Inga uttag görs. Hur länge tar det exakt tills beloppet fördubblats?

a)   Ställ upp en ekvation. Använd som obekant antal år som behövs för att startkapitalet fördubblats. Vilken typ av ekvation blir det?

b)   Försök att lösa ekvationen exakt. Om du inte lyckas pröva dig fram med hjälp av räknaren till en approximativ lösning.


Övning 9

En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen \( y \, \) avtar med tiden \( x \, \) enligt följande:

\[ y = c \cdot a^x \]

där \( a \, \) och \( c \, \) är vissa konstanter som måste bestämmas. Denna typ av funktion är därför en ansats till en matematisk modell för kaffets avsvalnande. Följande fakta kan användas för att bestämma konstanterna \( a \, \) och \( c \, \):

1. Kaffets temperatur var 94,3 º C när det hälldes i termosen.

2. Efter 4 timmar var temperaturen 76 º C.

a)   Bestäm konstanterna \( a \, \) och \( c \, \) i ansatsen ovan och ställ upp den fullständiga matematiska modell där temperaturen \( y \, \) är en exponentialfunktion av tiden \( x \, \). Ange resultaten med 5 decimalers noggrannhet.

b)   Använd modellen från b) för att besvara frågan: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Approximativ lösning räcker.





Copyright © 2023 Lieta AB. All Rights Reserved.