Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 5: | Rad 5: | ||
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[1.2 Övningar till Räkneordning|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[1.2 Övningar till Räkneordning|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[1. | + | {{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal|Nästa demoavsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} |
Nuvarande version från 1 januari 2021 kl. 16.59
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa demoavsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\[\textrm b)\;\;\;9-8/4\]
\[\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\]
\[\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\]
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket
- \[\displaystyle 12+18/9-6\]
från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:
- \[{12 \, + \, 18 \over 9 \, - \, 6}\]
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\[\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \]
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken:
\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\[\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \]
Övning 6
C-övningar: 7-9
Övning 7
Övning 8
Beräkna:
\[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.
Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.
a) Skriv ett uttryck utan parenteser för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.
b) Skriv uttrycket ovan med parenteser.
c) Beräkna uttrycket ovan för att få reda på hur mycket det kostar att åka \( \, 20 \, \) km med taxin.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.
Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.