Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(17 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1.1 Om tal|< | + | {{Not selected tab|[[1.1 Om tal| << Förra avsnitt]]}} |
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Genomgång]]}} | ||
{{Selected tab|[[1.2 Övningar till Räkneordning|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[1.2 Övningar till Räkneordning|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[ | + | {{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal|Nästa demoavsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color:# | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
+ | == <b>Övning 1</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | ||
Rad 27: | Rad 27: | ||
+ | == <b>Övning 2</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. | Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. | ||
Rad 35: | Rad 35: | ||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Anta att uttrycket | Anta att uttrycket | ||
Rad 53: | Rad 53: | ||
+ | == <b>Övning 4</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | ||
Rad 63: | Rad 63: | ||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | ||
Rad 73: | Rad 73: | ||
+ | == <b>Övning 6</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
Rad 81: | Rad 81: | ||
− | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-9</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
Rad 92: | Rad 94: | ||
+ | == <b>Övning 8</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | + | Beräkna<span style="color:black">:</span> | |
− | + | ||
− | + | :<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | |
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.2 Svar 8|Lösning 8|1_1.2 Lösning 8}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.2 Svar 8|Lösning 8|1_1.2 Lösning 8}}</div> | ||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr. | Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr. | ||
Därefter kostar det <math> \, 10 \, </math> kr per km att åka med bolagets taxi. | Därefter kostar det <math> \, 10 \, </math> kr per km att åka med bolagets taxi. | ||
− | Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker <math> \, 20 \, </math> km. | + | a) Skriv ett uttryck utan parenteser för det belopp man måste betala när man åker <math> \, 20 \, </math> km. |
+ | |||
+ | b) Skriv uttrycket ovan med parenteser. | ||
+ | |||
+ | c) Beräkna uttrycket ovan för att få reda på hur mycket det kostar att åka <math> \, 20 \, </math> km med taxin. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 9 a)-c)|1_1.2 Svar 9}}</div> | ||
+ | |||
− | |||
− | |||
− | <Big><Big><Big><span style="color:# | + | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 10-11</span></Big></Big></Big> |
+ | == <b>Övning 10</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>: | Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>: | ||
Rad 123: | Rad 129: | ||
+ | == <b>Övning 11</b> == | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
Anta att följande uttryck är givet: | Anta att följande uttryck är givet: | ||
Rad 142: | Rad 148: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 1 januari 2021 kl. 16.59
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Nästa demoavsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\[\textrm b)\;\;\;9-8/4\]
\[\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\]
\[\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\]
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket
- \[\displaystyle 12+18/9-6\]
från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:
- \[{12 \, + \, 18 \over 9 \, - \, 6}\]
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\[\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \]
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken:
\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\[\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \]
Övning 6
C-övningar: 7-9
Övning 7
Övning 8
Beräkna:
\[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.
Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.
a) Skriv ett uttryck utan parenteser för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.
b) Skriv uttrycket ovan med parenteser.
c) Beräkna uttrycket ovan för att få reda på hur mycket det kostar att åka \( \, 20 \, \) km med taxin.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.
Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.