Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 6 \qquad\qquad\qquad\qquad (1/0/0)) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 6 \qquad\qquad\qquad\qquad (1/0/0)) |
||
Rad 122: | Rad 122: | ||
| 15 \, - \, x \; = \; 12 | | | 15 \, - \, x \; = \; 12 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 6|3.3 Svar 2b|Lösning 6|3.3 Lösning | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6|3.3 Svar 2b|Lösning 6|3.3 Lösning 2b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> |
Versionen från 14 februari 2020 kl. 15.10
Genomgång | Quiz | Övningar i appversion | Genomgång+ |
E-Övningar: 1-12
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)
Svar 1
Lösning 1
|
\( \qquad \) | Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)
Svar 2
Lösning 2
|
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \) Tips: Täck först över parentesen.
Svar 3
Lösning 3
|
\( \qquad \) | Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \) Tips: Täck först över hela bråket.
Svar 4
Lösning 4
|
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \)
Svar 5
Lösning 5
|
\( \qquad \) | Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \)
Svar 6
Lösning 6
|
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)
Svar 7
Lösning 7
|
\( \qquad \) | Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 8
Lösning 8
|
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation: \( \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \) Kontrollera din lösning.
Svar 9
Lösning 9
|
\( \qquad \) | Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 11
Lösning 11 +++
|
\( \qquad \) | Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform.
Svar 12
Lösning 12 +++
|
C-Övningar: 13-24
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 13
Lösning 13
|
\( \qquad \) | Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, - \, (2\,x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\; 2\,x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 15
Lösning 15
|
\( \qquad \) | Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\; 2\,x \, - \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 16
Lösning 16
|
Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 17
Lösning 17
|
\( \qquad \) | Övning 18 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 18
Lösning 18
|
Övning 19 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform.
Svar 19
Lösning 19
|
\( \qquad \) | Övning 20 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\;\;\; 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 20
Lösning 20
|
Övning 21 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \)
Svar 21
Lösning 21
|
\( \qquad \) | Övning 22 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \)
Svar 22
Lösning 22
|
Övning 23 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \) Ange svaret i bråkform.
Svar 23
Lösning 23
|
\( \qquad \) | Övning 24 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad\qquad \displaystyle -\,\frac{8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \) Ange svaret i bråkform.
Svar 24
Lösning 24
|
A-Övningar: 25-31
Övning 25 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/1)För vilket \( \, x \, \) har följande uttryck värdet \( \, 30 \, \)? \( \qquad\qquad\qquad\qquad 9\,x \, - \, 51 \) Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera din lösning.
Svar 25
Lösning 25
|
\( \qquad \) | Övning 26 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/1)Summan av fyra på varandra följande tal är \( \, 30 \, \). Bestäm det största av dem. Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera din lösning.
Svar 26
Lösning 27
|
Övning 27 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/1)Anders betalade \( \, 250 \, \) kr för en bok och en penna. Boken kostade \( \, 9 \, \) gånger så mycket som pennan. Vad kostade pennan? Tips: Inför obekanten \( \, x \, \) för pennans pris. \( \qquad \) Ställ upp ett uttryck för bokens pris endast i termer av \( \, x \, \). \( \qquad \) Ställ upp sedan endast en ekvation med obekanten \( \, x \, \).
Svar 27
Lösning 27
|
\( \qquad \) | Övning 28 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/1)Johan ska handla \( \, 2 \, \) kg godis för \( \, 180 \, \) kr. Han hittar i en affär två sorters godis:
Hur många hekto av varje sort kan Johan handla? Ställ upp en ekvation och lös den. Kontrollera din lösning. Tips: Använd den metod som beskrivs i tipset till övn 27.
Svar 28
Lösning 28
|
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/1)Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla. Båda kostar tillsammans \( \, 1\,250 \, \) kr. Bokhyllan kostar \( \, \displaystyle \frac{2}{3} \, \) av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet? Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
Svar 29
Lösning 29
|
\( \qquad \) | Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/2)En student betalar varje månad \( \, 3\,200 \, \) kr av sitt CSN-studielån till hyran, \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) av lånet till mat, \( \, \displaystyle \frac{2}{5} \, \) till kläder och böcker samt \( 300 \, \) kr till fritidsaktiviteter. Utgifterna täcker hela studielånet. Hur mycket studielån får studenten i månaden? Ställ upp en ekvation och lös den.
Svar 30
Lösning 30
|
Övning 31 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/2)
Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. \( \, \displaystyle \frac{3}{5} \, \) av korgen
gick till personalen. \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) delades ut till ettorna, \( \, 15 \, \) mandariner
till tvåorna och \( \, 15 \, \) till treorna. \( \, 3 \, \) blev kvar i korgen.
Hur många mandariner köpte Catharina?
Ställ upp en ekvation och lös den.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.