Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(66 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 3: | Rad 3: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[1.1 Om tal|Genomgång]]}} | {{Not selected tab|[[1.1 Om tal|Genomgång]]}} | ||
− | {{Selected tab|[[1.1 Övningar | + | {{Selected tab|[[1.1 Övningar till Tal|Övningar]]}} |
− | {{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Nästa avsnitt | + | {{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning|Nästa avsnitt >> ]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color:# | + | <Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
− | == <b | + | == <b>Övning 1</b> == |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
Talet <math> \, 5\,678 \, </math> är givet. | Talet <math> \, 5\,678 \, </math> är givet. | ||
Rad 22: | Rad 22: | ||
− | == <b | + | == <b>Övning 2</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>. | Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>. | ||
Rad 32: | Rad 32: | ||
+ | == <b>Övning 3</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div> | ||
− | == <b | + | == <b>Övning 4</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div> | ||
+ | == <b>Övning 5</b> == | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
Ange talet tio tusen fem med siffror. | Ange talet tio tusen fem med siffror. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div> | ||
− | == <b | + | == <b>Övning 6</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div> | ||
Rad 57: | Rad 57: | ||
− | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 7-10</span></Big></Big></Big> | ||
+ | |||
+ | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div> | ||
+ | <!-- Ursprunglig färg: blå: #CEECF5 --> | ||
− | == <b | + | == <b>Övning 8</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
− | När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger. | + | När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. |
+ | |||
+ | Men hon kommer ihåg att den började med <math> \, 2 \, </math> och att resten bestod av de tre siffrorna <math> \, 4,\,7 \, </math> och <math> \, 9 \, </math> och att ingen siffra förekom två gånger. | ||
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? | Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in? | ||
Rad 76: | Rad 80: | ||
+ | == <b>Övning 9</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div> | ||
− | == <b | + | == <b>Övning 10</b> == |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
− | + | Skriv talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) gånger <math> \, 10</math>-potenser". | |
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div> | ||
− | |||
+ | <Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 11-13</span></Big></Big></Big> | ||
− | == <b | + | |
− | <div class=" | + | == <b>Övning 11</b> == |
− | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | + | <div class="ovnA"> |
+ | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. | ||
+ | |||
+ | Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div> | ||
− | + | == <b>Övning 12</b> == | |
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | a) Ange två på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 185 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 999 \, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 12a|1_1.1 Svar 12a|Lösning 12a|1_1.1 Lösning 12a|Svar 12b|1_1.1 Svar 12b|Lösning 12b|1_1.1 Lösning 12b}}</div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b>Övning 13</b> == | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | a) Visa att talet <math> \, 0,33333 \ldots \, </math> (utan avrundning) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning: | ||
+ | |||
+ | ::::::::::::<math> \; 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} </math> | ||
+ | |||
+ | b) Hitta bråkformen till talet <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i [[1 1.1 Lösning 13a|<small><span style="color:blue">Lösning 13a</span></small>]]. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Lösning 13a|1_1.1 Lösning 13a|Svar 13b|1_1.1 Svar 13b|Lösning 13b|1_1.1 Lösning 13b}}</div> | ||
+ | <!-- Ursprunglig färg: rosa-röd: #F6CECE --> | ||
+ | |||
Rad 106: | Rad 130: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011- | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 27 oktober 2018 kl. 15.03
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod.
Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
Övning 10
Skriv talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) gånger \( \, 10\)-potenser".
A-övningar: 11-13
Övning 11
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental.
Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 12
a) Ange två på varandra följande heltal vars summa är \( \, 185 \, \).
b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är \( \, 999 \, \).
Övning 13
a) Visa att talet \( \, 0,33333 \ldots \, \) (utan avrundning) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
- \[ \; 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]
b) Hitta bråkformen till talet \( \, 0,363636 \ldots \, \) (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i Lösning 13a.
Copyright © 2011-2018 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.