Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 36: | Rad 36: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | ||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div></div> |
Rad 42: | Rad 42: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | ||
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div></div> |
Rad 48: | Rad 48: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | ||
Ange talet tio tusen fem med siffror. | Ange talet tio tusen fem med siffror. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div></div> |
Rad 54: | Rad 54: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == | ||
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div></div> |
Rad 65: | Rad 65: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | ||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div></div> |
<!-- Ursprunglig färg: blå: #CEECF5 --> | <!-- Ursprunglig färg: blå: #CEECF5 --> | ||
Rad 76: | Rad 76: | ||
Använd det du lärde dig i övning 7. | Använd det du lärde dig i övning 7. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}}</div></div> |
Rad 82: | Rad 82: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | ||
Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div></div> |
Rad 88: | Rad 88: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | ||
Skriv talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | Skriv talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div></div> |
Rad 100: | Rad 100: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div></div> |
Rad 108: | Rad 108: | ||
b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 999 \, </math>. | b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 999 \, </math>. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1_1.1 Svar 12a|Lösning 12a|Denna lösning ingår inte i demon.|Svar 12b|1_1.1 Svar 12b|Lösning 12b|Denna lösning ingår inte i demon.}}</div></div> |
Rad 118: | Rad 118: | ||
b) Hitta bråkformen till talet <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i [[1 1.1 Lösning 13a|<small><span style="color:blue">Lösning 13a</span></small>]]. | b) Hitta bråkformen till talet <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i [[1 1.1 Lösning 13a|<small><span style="color:blue">Lösning 13a</span></small>]]. | ||
− | <div class="tolv" | + | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Lösning 13a|Denna lösning ingår inte i demon.|Svar 13b|1_1.1 Svar 13b|Lösning 13b|Denna lösning ingår inte i demon.}}</div></div> |
<!-- Ursprunglig färg: rosa-röd: #F6CECE --> | <!-- Ursprunglig färg: rosa-röd: #F6CECE --> | ||
Versionen från 7 maj 2015 kl. 14.49
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
Övning 10
Skriv talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
A-övningar: 11-13
Övning 11
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 12
a) Ange två på varandra följande heltal vars summa är \( \, 185 \, \).
b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är \( \, 999 \, \).
Övning 13
a) Visa att talet \( \, 0,33333 \ldots \, \) (utan avrundning) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
- \[ \; 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]
b) Hitta bråkformen till talet \( \, 0,363636 \ldots \, \) (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i Lösning 13a.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.