Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 30: | Rad 30: | ||
b) Hur stor är ändringen? | b) Hur stor är ändringen? | ||
− | <div class="tolv">{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}}</div></div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}}</b></div></div> |
Rad 36: | Rad 36: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> == | ||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</b></div></div> |
Rad 42: | Rad 42: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | ||
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</b></div></div> |
Rad 48: | Rad 48: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | ||
Ange talet tio tusen fem med siffror. | Ange talet tio tusen fem med siffror. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</b></div></div> |
Rad 54: | Rad 54: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == | ||
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</b></div></div> |
Rad 64: | Rad 64: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | ||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}}</b></div></div> |
Rad 74: | Rad 74: | ||
Använd det du lärde dig i övning 7. | Använd det du lärde dig i övning 7. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}}</b></div></div> |
Rad 80: | Rad 80: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | ||
Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | Kasta om siffrorna i talet <math> \, 8\,239 \, </math> ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära <math> \, 3\,000 \, </math> som möjligt. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.1 Svar 9|Lösning 9|1_1.1 Lösning 9}}</b></div></div> |
Rad 86: | Rad 86: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | ||
Skriv talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | Skriv talet <math> \, 24\,391 \, </math> som en summa av termer där varje term har formen "(siffra <math> \, 0</math>-<math>9 \, </math>) multiplicerad med <math> \, 10</math>-potenser". | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 11|Lösning 10|1_1.1 Lösning 11}}</b></div></div> |
Rad 97: | Rad 97: | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 11|1_1.1 Svar 10|Lösning 11|1_1.1 Lösning 10}}</b></div></div> |
Rad 105: | Rad 105: | ||
b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 999 \, </math>. | b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är <math> \, 999 \, </math>. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 12a|1_1.1 Svar 12a|Lösning 12a|Denna lösning ingår inte i demon.|Svar 12b|1_1.1 Svar 12b|Lösning 12b|Denna lösning ingår inte i demon.}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Svar 12a|1_1.1 Svar 12a|Lösning 12a|Denna lösning ingår inte i demon.|Svar 12b|1_1.1 Svar 12b|Lösning 12b|Denna lösning ingår inte i demon.}}</b></div></div> |
Rad 115: | Rad 115: | ||
b) Hitta bråkformen till talet <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i [[1 1.1 Lösning 13a|<small><span style="color:blue">Lösning 13a</span></small>]]. | b) Hitta bråkformen till talet <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i [[1 1.1 Lösning 13a|<small><span style="color:blue">Lösning 13a</span></small>]]. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Lösning 13a|Denna lösning ingår inte i demon.|Svar 13b|1_1.1 Svar 13b|Lösning 13b|Denna lösning ingår inte i demon.}}</div> | + | <div class="tolv"><b>{{#NAVCONTENT:Lösning 13a|Denna lösning ingår inte i demon.|Svar 13b|1_1.1 Svar 13b|Lösning 13b|Denna lösning ingår inte i demon.}}</b></div></div> |
<!-- Ursprunglig färg: rosa-röd: #F6CECE --> | <!-- Ursprunglig färg: rosa-röd: #F6CECE --> | ||
Versionen från 7 maj 2015 kl. 14.20
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-10
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
Övning 10
Skriv talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
A-övningar: 11-13
Övning 11
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 12
a) Ange två på varandra följande heltal vars summa är \( \, 185 \, \).
b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är \( \, 999 \, \).
Övning 13
a) Visa att talet \( \, 0,33333 \ldots \, \) (utan avrundning) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
- \[ \; 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]
b) Hitta bråkformen till talet \( \, 0,363636 \ldots \, \) (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i Lösning 13a.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.