Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 53: | Rad 53: | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> == | ||
− | |||
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren: | ||
Rad 60: | Rad 60: | ||
:<math>\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) </math> | :<math>\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|1_1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1_1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1_1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1_1.2 Lösning 4b}}</div> | |
− | + | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> == | ||
− | |||
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken: | ||
Rad 71: | Rad 70: | ||
:<math>\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 </math> | :<math>\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|1_1.2 Svar 5a|Lösning 5a|1_1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1_1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1_1.2 Lösning 5b}}</div> | |
+ | <div class="ovnE"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> == | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
::<math> {4 \cdot 6 \over 7 + 5} </math> | ::<math> {4 \cdot 6 \over 7 + 5} </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.2 Svar 6|Lösning 6|1_1.2 Lösning 6}}</div> | |
− | + | ||
Rad 86: | Rad 84: | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 7</span></b> == | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
::<math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ::<math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.2 Svar 7|Lösning 7|1_1.2 Lösning 7}}</div> | |
+ | <div class="ovnC"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 8</span></b> == | ||
− | |||
Beräkna: | Beräkna: | ||
::<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ::<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.2 Svar 8|Lösning 8|1_1.2 Lösning 8}}</div> | |
+ | <div class="ovnC"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 9</span></b> == | ||
− | |||
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr. | Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på <math> \, 25 \, </math> kr. | ||
Rad 111: | Rad 109: | ||
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket. | Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.2 Svar 9}}</div> | ||
− | |||
− | + | <Big><Big><Big><span style="color:#F78181">A-övningar: 10-11</span></Big></Big></Big> | |
− | <Big><Big><Big><span style="color: | + | |
+ | <div class="ovnA"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 10</span></b> == | ||
− | |||
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>: | Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir <math> \, 0 \, </math>: | ||
::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math> | ::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.2 Svar 10|Lösning 10|1_1.2 Lösning 10}}</div> | |
+ | <div class="ovnA"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 11</span></b> == | ||
− | |||
Anta att följande uttryck är givet: | Anta att följande uttryck är givet: | ||
Rad 135: | Rad 132: | ||
b) Beräkna detta maximala värde. | b) Beräkna detta maximala värde. | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 11a|1_1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1_1.2 Lösning 11a|Svar 11b|1_1.2 Svar 11b|Lösning 11b|1_1.2 Lösning 11b}}</div> | |
− | + | ||
Versionen från 3 maj 2015 kl. 12.46
<-- Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov kap 1 |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\[\textrm b)\;\;\;9-8/4\]
\[\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\]
\[\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\]
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket
- \[\displaystyle 12+18/9-6\]
från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:
- \[{12 \, + \, 18 \over 9 \, - \, 6}\]
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren:
\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\[\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \]
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken:
\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\[\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \]
C-övningar: 7-9
Övning 7
Beräkna:
- \[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]
Övning 8
Beräkna:
- \[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.
Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.