Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 10: | Rad 10: | ||
− | <Big><Big><Big><span style="color: | + | <Big><Big><Big><span style="color:#86B404">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> |
+ | <div class="ovnE"> | ||
== <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> == | == <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> == | ||
− | |||
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren: | ||
Rad 24: | Rad 24: | ||
<math>\textrm d)\;\;\;12+18/9-6</math> | <math>\textrm d)\;\;\;12+18/9-6</math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1_1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1_1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1_1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1_1.2 Lösning 1d}}</div> | |
− | + | ||
Versionen från 3 maj 2015 kl. 11.56
<-- Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Diagnosprov kap 1 |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)
\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)
\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem.
Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket
- \[\displaystyle 12+18/9-6\]
från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med:
\[{12+18 \over 9-6}\]
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)
Övning 6
Beräkna:
- \[ {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \]
C-övningar: 7-9
Övning 7
Beräkna:
- \[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]
Övning 8
Beräkna:
- \[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på \( \, 25 \, \) kr.
Därefter kostar det \( \, 10 \, \) kr per km att åka med bolagets taxi.
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker \( \, 20 \, \) km.
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir \( \, 0 \, \):
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.