Skillnad mellan versioner av "1.1 Övningar till Tal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 7: | Rad 7: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
<Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> | <Big><Big><Big><span style="color:blue">E-övningar: 1-6</span></Big></Big></Big> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Rad 27: | Rad 20: | ||
b) Hur ändras talet <math> \, 5\,678</math>:s värde om siffran <math> \, 6 \, </math> byts ut mot <math> \, 4 \, </math>? | b) Hur ändras talet <math> \, 5\,678</math>:s värde om siffran <math> \, 6 \, </math> byts ut mot <math> \, 4 \, </math>? | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.1 Lösning 1b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.1 Lösning 1b}} | ||
+ | |||
== Övning 2 == | == Övning 2 == | ||
Rad 36: | Rad 30: | ||
b) Hur stor är ändringen? | b) Hur stor är ändringen? | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}} | ||
+ | |||
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
Rad 41: | Rad 36: | ||
Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt. | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}} | ||
+ | |||
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
Rad 46: | Rad 42: | ||
Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental. | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}} | ||
+ | |||
== Övning 5 == | == Övning 5 == | ||
Rad 52: | Rad 49: | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}} | ||
+ | |||
== Övning 6 == | == Övning 6 == | ||
Rad 66: | Rad 64: | ||
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna <math> \, 2,\,6 \, </math> och <math> \, 8 \, </math> till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal? | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.1 Svar 7|Lösning 7|1_1.1 Lösning 7}} | ||
+ | |||
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
Rad 75: | Rad 74: | ||
Använd det du lärde dig i övning 7. | Använd det du lärde dig i övning 7. | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.1 Svar 8|Lösning 8|1_1.1 Lösning 8}} | ||
+ | |||
== Övning 9 == | == Övning 9 == | ||
Rad 89: | Rad 89: | ||
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet. | ||
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 10|Lösning 10|1_1.1 Lösning 10}} | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.1 Svar 10|Lösning 10|1_1.1 Lösning 10}} | ||
+ | |||
== Övning 11 == | == Övning 11 == |
Versionen från 2 maj 2015 kl. 00.37
Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
C-övningar: 7-9
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Övning 11
Ange talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) multiplicerad med \( \, 10\)-potenser".
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.