Skillnad mellan versioner av "1.2 Övningar till Räkneordning"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 8) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 25: | Rad 25: | ||
<math>\textrm d)\;\;\;12+18/9-6</math> | <math>\textrm d)\;\;\;12+18/9-6</math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.2 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.2 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.2 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.2 Lösning 1b|Svar 1c|1_1.2 Svar 1c|Lösning 1c|1_1.2 Lösning 1c|Svar 1d|1_1.2 Svar 1d|Lösning 1d|1_1.2 Lösning 1d}} |
== Övning 2 == | == Övning 2 == | ||
Rad 31: | Rad 31: | ||
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes. | Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.2 Svar 2a|Svar 2b|1_1.2 Svar 2b|Svar 2c|1_1.2 Svar 2c|Svar 2d|1_1.2 Svar 2d}} |
== Övning 3 == | == Övning 3 == | ||
Rad 43: | Rad 43: | ||
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med <math>{12+18 \over 9-6}</math>. | Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med <math>{12+18 \over 9-6}</math>. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1_1.2 Svar 3a|Svar 3b|1_1.2 Svar 3b}} |
== Övning 4 == | == Övning 4 == | ||
Rad 53: | Rad 53: | ||
<math>\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) </math> | <math>\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1_1.2 Svar 4a|Lösning 4a|1_1.2 Lösning 4a|Svar 4b|1_1.2 Svar 4b|Lösning 4b|1_1.2 Lösning 4b}} |
== Övning 5 == | == Övning 5 == | ||
Rad 62: | Rad 62: | ||
<math>\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 </math> | <math>\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1_1.2 Svar 5a|Lösning 5a|1_1.2 Lösning 5a|Svar 5b|1_1.2 Svar 5b|Lösning 5b|1_1.2 Lösning 5b}} |
== Övning 6 == | == Övning 6 == | ||
Rad 70: | Rad 70: | ||
::<math> {4 \cdot 6 \over 7 + 5} </math> | ::<math> {4 \cdot 6 \over 7 + 5} </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.2 Svar 6|Lösning 6|1_1.2 Lösning 6}} |
Rad 81: | Rad 81: | ||
::<math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ::<math> {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 7|1_1.2 Svar 7|Lösning 7|1_1.2 Lösning 7}} |
== Övning 8 == | == Övning 8 == | ||
Rad 88: | Rad 88: | ||
::<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ::<math> 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 8|1_1.2 Svar 8|Lösning 8|1_1.2 Lösning 8}} |
== Övning 9 == | == Övning 9 == | ||
Rad 100: | Rad 100: | ||
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket. | Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 9|1_1.2 Svar 9}} |
Rad 111: | Rad 111: | ||
::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math> | ::<math> 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} </math> | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 10|1_1.2 Svar 10|Lösning 10|1_1.2 Lösning 10}} |
== Övning 11 == | == Övning 11 == | ||
Rad 123: | Rad 123: | ||
b) Beräkna detta maximala värde. | b) Beräkna detta maximala värde. | ||
− | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a| | + | </div>{{#NAVCONTENT:Svar 11a|1_1.2 Svar 11a|Lösning 11a|1_1.2 Lösning 11a|Svar 11b|1_1.2 Svar 11b|Lösning 11b|1_1.2 Lösning 11b}} |
Versionen från 28 februari 2015 kl. 23.44
<-- Förra avsnitt | Teori | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-6
Övning 1
Räkna först utan räknare och kontrollera sedan resultatet med räknaren\[\textrm a)\;\;\;7+4\cdot2\]
\(\textrm b)\;\;\;9-8/4\)
\(\textrm c)\;\;\;25-6\cdot3\)
\(\textrm d)\;\;\;12+18/9-6\)
Övning 2
Sätt de osynliga parenteserna på rätt plats i uttrycken i övning 1 utan att ändra dem. Dvs uttrycken med parentes ska vara identiska med uttrycken utan parentes.
Övning 3
Anta att uttrycket \(\displaystyle 12+18/9-6\) från övning 1 d) är givet.
a) Skriv om divisionen i uttrycket ovan till en division med bråkstreck.
b) I övning 2 skrev du de osynliga parenteserna bl.a. i uttrycket ovan så att du fick en annan form på samma uttryck.
Nu ska du bilda ett nytt uttryck genom att i uttrycket ovan sätta parenteser (som ej kan utelämnas) så att det nya uttrycket blir identiskt med \({12+18 \over 9-6}\).
Övning 4
Beräkna utan räknare och kontrollera ditt resultat med räknaren\[\textrm a)\;\;\; 5 + 3 \cdot 8 - 6 \]
\(\textrm b)\;\;\; (5+3) \cdot (8-6) \)
Övning 5
Sätt de osynliga multiplikationstecknen och beräkna sedan uttrycken\[\textrm a)\;\;\; 3\,(6-4) + 2\,(5-2)\]
\(\textrm b)\;\;\; 6\,(3 + 1 \cdot 2) - 4 \cdot 5 \)
Övning 6
Beräkna:
- \[ {4 \cdot 6 \over 7 + 5} \]
C-övningar: 7-9
Övning 7
Beräkna:
- \[ {6 + 9 \over 3} - {15 \over 7-2} \]
Övning 8
Beräkna:
- \[ 19 - 4 \, (4 - 2) + {18+6 \over 4} \cdot {12 \over 3} \]
Övning 9
Ett taxibolag tar en framkörningsavgift på 25 kr.
Därefter kostar det 10 kr per km att åka med bolagets taxi.
Skriv ett uttryck för det belopp man måste betala när man åker 20 km.
Skriv uttrycket både med och utan parenteser. Beräkna sedan uttrycket.
A-övningar: 10-11
Övning 10
Hitta det värde på a för vilket följande uttryckets värde blir 0:
- \[ 10 - {6 \cdot (6-2) \over 3} - {3 \cdot (5 - 4) + 3 \over a-2} \]
Övning 11
Anta att följande uttryck är givet:
- \[ { 87+13 \over (x+9)/5 } \]
a) Hitta ett positivt heltal för x så att uttryckets värde blir störst.
b) Beräkna detta maximala värde.