Skillnad mellan versioner av "1.5 Övningar till Kontinuerliga och diskreta funktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 3)
m (Övning 2)
Rad 32: Rad 32:
 
::<math> y = x^2\, </math>
 
::<math> y = x^2\, </math>
  
vars definitionsmängd är alla heltal mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
+
vars definitionsmängd är alla heltal <math> x\, </math> mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
  
 
Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.
 
Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.
Rad 40: Rad 40:
 
::<math> y = x^2\, </math>
 
::<math> y = x^2\, </math>
  
vars definitionsmängd är alla reella tal mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
+
vars definitionsmängd är alla reella tal <math> x\, </math> mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
  
 
Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).
 
Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).
  
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.5a Svar 2a|Lösning 2a|1.5a Lösning 2a|Svar 2b|1.5a Svar 2b|Lösning 2b|1.5a Lösning 2b}}
+
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.5a Svar 2a|Svar 2b|1.5a Svar 2b}}
  
 
== Övning 3 ==
 
== Övning 3 ==

Versionen från 11 juli 2014 kl. 13.09

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Bestäm för varje graf om den visar en diskret eller en kontinuerlig funktion.

Ange även om och i så fall för vilka \( x \, \) funktionerna har diskontinuiteter.

Motivera dina svar.

Övn 1.jpg

Övning 2

a) Rita grafen till den diskreta funktionen

\[ y = x^2\, \]

vars definitionsmängd är alla heltal \( x\, \) mellan \( -5\, \) och \( 5\, \) dvs \( -5 \leq x \leq 5 \).

Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.

b) Rita med grafräknaren grafen till den kontinuerliga funktionen

\[ y = x^2\, \]

vars definitionsmängd är alla reella tal \( x\, \) mellan \( -5\, \) och \( 5\, \) dvs \( -5 \leq x \leq 5 \).

Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).

Övning 3

Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten \( 1\, \).

Fil:Övn 2 60.jpg

a) Är funktionen \( f(x)\, \) diskret eller kontinuerlig?

b) Vilket värde kan du läsa av från grafen för funktionen \( f(x)\, \) för \( x = 4\, \)?

c) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) inte definierad i det ritade intervallet?

d) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) inte kontinuerlig i det ritade intervallet?

Motivera dina svar.

Övning 4

Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten \( 1\, \).

Fil:Övn 3 60.jpg

a) Vilket värde kan du läsa av från grafen för funktionen \( f(x)\, \) för \( x = 4\, \)?

b) Är funktionen \( f(x)\, \) definierad för alla \( x\, \) i det ritade intervallet?

c) Är funktionen \( f(x)\, \) kontinuerlig för alla \( x\, \) i det ritade intervallet?

d) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) kontinuerlig och för vilka är den diskontinuerlig?.

Motivera dina svar.