Skillnad mellan versioner av "1.5 Övningar till Kontinuerliga och diskreta funktioner"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 4)
m
Rad 27: Rad 27:
  
 
== Övning 2 ==
 
== Övning 2 ==
 +
<div class="ovning">
 +
a) Rita grafen till den diskreta funktionen
 +
 +
::<math> y = x^2\, </math>
 +
 +
vars definitionsmängd är alla heltal mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
 +
 +
Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.
 +
 +
b) Rita med grafräknaren grafen till den kontinuerliga funktionen
 +
 +
::<math> y = x^2\, </math>
 +
 +
vars definitionsmängd är alla reella tal mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
 +
 +
Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).
 +
 +
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5a Svar 4a|Lösning 4a|1.5a Lösning 4a|Svar 4b|1.5a Svar 4b|Lösning 4b|1.5a Lösning 4b}}
 +
 +
== Övning 3 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten <math> 1\, </math>.
 
Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten <math> 1\, </math>.
Rad 44: Rad 64:
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.5a Svar 2a|Svar 2b|1.5a Svar 2b|Svar 2c|1.5a Svar 2c|Svar 2d|1.5a Svar 2d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.5a Svar 2a|Svar 2b|1.5a Svar 2b|Svar 2c|1.5a Svar 2c|Svar 2d|1.5a Svar 2d}}
  
== Övning 3 ==
+
== Övning 4 ==
 
<div class="ovning">
 
<div class="ovning">
 
Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten <math> 1\, </math>.
 
Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten <math> 1\, </math>.
Rad 61: Rad 81:
  
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.5a Svar 3a|Svar 3b|1.5a Svar 3b|Svar 3c|1.5a Svar 3c|Svar 3d|1.5a Svar 3d}}
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.5a Svar 3a|Svar 3b|1.5a Svar 3b|Svar 3c|1.5a Svar 3c|Svar 3d|1.5a Svar 3d}}
 
== Övning 4 ==
 
<div class="ovning">
 
a) Rita grafen till den diskreta funktionen
 
 
::<math> y = x^2\, </math>
 
 
vars definitionsmängd är alla heltal mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
 
 
Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.
 
 
b) Rita med grafräknaren grafen till den kontinuerliga funktionen
 
 
::<math> y = x^2\, </math>
 
 
vars definitionsmängd är alla reella tal mellan <math> -5\, </math> och <math> 5\, </math> dvs <math> -5 \leq x \leq 5 </math>.
 
 
Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).
 
 
</div>{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.5a Svar 4a|Lösning 4a|1.5a Lösning 4a|Svar 4b|1.5a Svar 4b|Lösning 4b|1.5a Lösning 4b}}
 

Versionen från 11 juli 2014 kl. 11.04

       <-- Förra avsnitt          Teori          Övningar          Fördjupning          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-6


Övning 1

Bestäm för varje graf om den visar en diskret eller en kontinuerlig funktion.

Ange även om och i så fall för vilka \( x \, \) funktionerna har diskontinuiteter.

Motivera dina svar.

Övn 1.jpg

Övning 2

a) Rita grafen till den diskreta funktionen

\[ y = x^2\, \]

vars definitionsmängd är alla heltal mellan \( -5\, \) och \( 5\, \) dvs \( -5 \leq x \leq 5 \).

Undersök om din grafräknare kan rita diskreta funktioner. Om ja gör det, annars rita manuellt på rutat papper.

b) Rita med grafräknaren grafen till den kontinuerliga funktionen

\[ y = x^2\, \]

vars definitionsmängd är alla reella tal mellan \( -5\, \) och \( 5\, \) dvs \( -5 \leq x \leq 5 \).

Fundera själv vilka min- och max-värden du borde ange för räknarens display (WINDOW-knappen).

Övning 3

Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten \( 1\, \).

Fil:Övn 2 60.jpg

a) Är funktionen \( f(x)\, \) diskret eller kontinuerlig?

b) Vilket värde kan du läsa av från grafen för funktionen \( f(x)\, \) för \( x = 4\, \)?

c) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) inte definierad i det ritade intervallet?

d) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) inte kontinuerlig i det ritade intervallet?

Motivera dina svar.

Övning 4

Anta att varje ruta i grafen nedan har längdenheten \( 1\, \).

Fil:Övn 3 60.jpg

a) Vilket värde kan du läsa av från grafen för funktionen \( f(x)\, \) för \( x = 4\, \)?

b) Är funktionen \( f(x)\, \) definierad för alla \( x\, \) i det ritade intervallet?

c) Är funktionen \( f(x)\, \) kontinuerlig för alla \( x\, \) i det ritade intervallet?

d) För vilka \( x\, \) är funktionen \( f(x)\, \) kontinuerlig och för vilka är den diskontinuerlig?.

Motivera dina svar.