Skillnad mellan versioner av "1.1 Lösning 6a"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 17: | Rad 17: | ||
Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln: | Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln: | ||
− | <math> | + | <math> x_{scl}\, = 2 </math> |
− | <math> | + | <math> y_{scl}\, = 50 </math> |
Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ. | Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ. |
Versionen från 28 mars 2011 kl. 04.41
Tittar man på raketens bana\[ y = 90\,x - 4,9\,x^2 \]
kan man se att höjden y är 0 när tiden x är 0. Dvs raketen startar vid tiden x = 0. Eftersom både höjden och tiden är positiva kommer banan stanna i koordinatsystemets första kvadrant. Därför är det lämpligt att välja för både x- och y-axelns min-värdet 0\[ x_{min}\, = 0 \]
\( y_{min}\, = 0 \)
Eftersom raketen enligt övn 5 b) når en maximalhöjd på 413 m kan man välja ett lite större max-värde på y-axeln, säg 420. För x-axelns max-värde är den andra tiden 15,781 sek då raketen återvänder till marken på höjden 200 m (enligt 5 a)) relevant. Man kan anta att raketen slår i marken lite senare än denna tid, säg 20 sek efter start. Därför\[ x_{max}\, = 20 \]
\( y_{max}\, = 420 \)
Pga de olika storleksordningar på x- och y-axeln och de dimensioner som räknarens displayfönster har, är det lämpligt att välja skalan 2 på x- och 50 på y-axeln\[ x_{scl}\, = 2 \]
\( y_{scl}\, = 50 \)
Alla dessa värden är inte exakta och kan variera lite beroende på räknarens typ.